17.02.2016, 14:55

DuckTV je babysitter, ktorého poznajú v sto krajinách sveta

Rozhovor s Pavlom Millerom, ktorý stojí za DuckTV. Na otázky odpovedá jasne a priamočiaro.

DuckTV je babysitter, ktorého poznajú v sto krajinách sveta

Pavol Miller, ktorý stojí za DuckTV, vám na otázky odpovedá jasne a priamočiaro. Rovnako zrozumiteľný je cieľ spoločnosti, ktorá stojí za televíziou pre batoľatá: Stať sa globálnym hráčom. Čo na tom, že plány sa rodia v neveľkej kancelárii na Slovensku a už dnes poznajú DuckTV vo viac ako 100 krajinách sveta. Stále je priestor rozvíjať sa.


 

Ako sa človek dostane k niečomu takému, ako je detský kanál pre batoľatá? Na Slovensku?

Som v biznise dvadsať rokov. Predtým som bol v HBO Česko-Slovensko a zodpovedal som za slovenský trh. Tam som začínal v roku 1997. Po jedenástich rokoch sme vytvorili dobrý priestor na trhu pre HBO a povedal som si, že sa potrebujem posunúť ďalej. Príležitosť prišla. V roku 2007 sme spustili DuckTV. Predtým než sme ho oficiálne rozbehli, venovali sme sa obsahu, ako ho vymyslieť tak, aby mohol fungovať vo viacerých krajinách. Chceli sme iný kontent, avšak stredoeurópsky. A stále taký, ktorý by sa predával všade, aby nebol obmedzený lokálnym prostredím a právami. Pol roka sme robili pre testing. Pracovali sme s deťmi, testovali sme, ako na program reagujú. Spolupracovali sme s rodičmi, psychológmi a po trištvrte roku sme DuckTV v máji 2007 spustili.


Kde sa vám podarilo najskôr uspieť?

Najskôr v rámci nášho regiónu. V Maďarsku, Česku, Slovensku a Rumunsku. Dohodli sme sa s UPC a s inými menšími operátormi. Prvý väčší obchod mimo nášho regiónu bola Malta, potom Cyprus. A potom sme boli na čoraz vyššom počte trhov a dnes pokrývame zhruba 100 krajín v rámci sveta.

 

Od začiatku ste vedeli, že budete pre batoľatá? Prečo vôbec táto cieľovka?

Od začiatku sme vedeli, že chceme robiť zábavu pre batoľatá a rodiny – tak medzi 6 – 36 mesiacmi maximálne. Nikdy sme nechceli a ani sa nechceme posúvať k starším deťom, kde vnímame veľkú konkurenciu. Časom už robíme úplne inú produkciu ako kedysi, keď sme začínali. A dnes už vysielame pre bratov a sestry tých, ktorí nás pozerali kedysi. Aj po ôsmich rokoch sa stále držíme základnej mustry. Toho, čo nám psychológovia odporúčajú.

 

To je čo? Čo vám psychológovia odporúčajú?

Základom relácie je, že by mala byť v prvom rade krátka – maximálne do troch minút. V jednotlivých epizódach by nemalo vystupovať veľa objektov, postáv naraz. Nemali by tam byť rýchle pohyby, nemalo by to mať veľa strihov, nemalo by to byť príliš dynamické. Malo by to hýriť základnými farbami a malo by to kopírovať potreby dieťaťa. Naša televízia učí deti farby, zvuky, pomáhame im spoznávať priestor okolo, kopírujeme režim dieťaťa. Ráno s nimi vstávame, tie epizódy sú pomalšie, počas toho dňa prechádzame na dynamickejšie príbehy, ktoré sú vzdelávacie. Poobede opäť spomalíme – ide o relaxačné vysielanie, keď deti spia. Podobné je to aj v noci. Kategorizovali sme denný cyklus do siedmich kategórií, pričom každý blok je označený svojou ikonkou a farbou. Rodič hneď vie, čo sa vysiela. Ak je napríklad epizóda označená modrou a je tam knižka, tak je to o vzdelaní.

 


 

Opakujete epizódy aj po istom čase, prípadne po rokoch?

Detský program je špecifický v tom, že keď program dokonca opakujete, tak je to dobré. Deti opakovania potrebujú. V našej knižnici dnes máme 7 500 epizód. Obrovská knižnica nám umožňuje aj to, že nemusíme tak často opakovať tie isté epizódy. Máme na tvoj svoj princíp.

 

Koľko potrebujete zhruba peňazí na spustenie kanálu?

DuckTV vznikala so štartovacím kapitálom 400-tisíc eur. V porovnaní s veľkými televíznymi sieťami je to zanedbateľná suma. Hneď od začiatku sme vedeli, že si chceme programy produkovať sami. V strednej Európe je veľká tradícia animácie, a preto sme chceli vytvoriť niečo lokálne a súčasne kvalitné. Špecializujeme sa na mediálne projekty, ktoré vieme postaviť síce s menším kapitálom, ale procesne a distribučne na najvyššej úrovni.

 

Spomínali ste aplikácie. Aký majú pre vás význam a ako ich monetizujete?

Zatiaľ sme spustili tri aplikácie. Prvé dve sme spúšťali kvôli značke, aby sme mali brand awareness. Prvá aplikácia Kiddo je na iOS, androide, určená deťom na hranie. Druhá je určená pre nastávajúce mamičky – Babylog. Je to taký kalendár, v ktorom si značia úspechy od narodenia dieťaťa. Obe sú free. Babylog si sťahujú v Ázii, Amerike, máme tam okolo päťdesiatisíc stiahnutí bez toho, aby sme investovali do reklamy. Preto plánujeme urobiť rozšírenú verziu 2,0. A tú by sme potom radi spoplatnili. Treťou aplikáciou je – DuckTV mobile. Slúži rodičom, keď idú na dovolenku, keď nakupujú a podobne. To je spoplatnené.

 

Vráťme sa na začiatok. Čím ste prevádzkovateľov presvedčili?

Zo začiatku sme robili mravčiu robotu. Obchádzali sme štát po štáte, káblovku po káblovke. Vybrali sme si strednú Európu a išli sme po jednotlivých štátoch. Robili sme prezentácie, presviedčali sme. A podarilo sa nám postupne vybudovať si meno, že sme v strednej Európe alternatívou globálnych značiek, ako sú napríklad Fox, Disney. Druhá fáza bola nájsť v jednotlivých regiónoch lokálnych agentov, ktorí v rámci portfólia kanálov, ktoré predávajú, chceli predávať náš kanál. Nielen ho mať v ponuke, ale ho aj predávať. A podarilo sa nám vybrať veľmi kvalitné spoločnosti. Dnes máme štrnásť agentov na svete od Varšavy, New Yorku, Londýna až po Hongkong, ktorí rozumejú lokálnemu trhu, rozprávajú lokálnym jazykom a poznajú kľúčových hráčov. Asi ťažko by sa niekto v Amerike v Time Warner bavil s úplným rešpektom s niekým zo Slovenska. A preto máme napríklad v New Yorku agentku, ktorá je v biznise tridsať rokov. Potom je to iba na nás, aby sme salesovým ľuďom dali silné zbrane, aby dobre predávali.

 

Ktoré boli tie silné zbrane?

Vždy sme boli féroví. Naša cena bola konkurencieschopná, dokonca sme v mnohých prípadoch mohli stanoviť cenu, ktorú konkurenti nevedeli dať, pretože išlo o veľké spoločnosti. A prinútili sme náš malý tím, aby sme boli dynamickí, rýchli, flexibilní. Prispôsobovali sme sa tomu, čo operátor potreboval. Neprechádzali sme napríklad dlhodobými procesmi ako veľké korporácie. Čo však bolo dôležité, je, že ich zaujal náš obsah. Doteraz ponúkame stredoeurópsky kontent, ktorému rozumejú Fíni, Američania aj Slováci. To je naša konkurenčná výhoda.

 

Nikdy ste nemali ťažké obdobie?

Každý deň je pre nás ťažké obdobie. Ten biznis je frustrujúci a vy musíte byť programovo pozitívny. A musíte programovo veriť, že to dokážete. V reálnom živote pri tých rokovaniach je to tisíc odmietnutí a z tých tisíc vám dvadsať percent povie OK, berieme. Ale to odmietnutie je fyzicky viac. Je to tak. My veríme, že more je obrovské. A že kanál, ktorý je „odnikiaľ“, sa dokáže presadiť vo veľkom svete. Veľmi nám pomáha, že máme za sebou osemročnú históriu, sme stabilná značka, klienti nás poznajú, dôverujú našej kvalite a partnerstvu. Stále som naivný a stále verím tomu, že sme dobrí a vieme konkurovať veľkým, globálnym značkám.

 

 

Nemáte so žiadnou káblovkou exkluzivitu?

S tým sa dá pracovať tak, že v krajinách, kde by s tým mohli mať problém alebo máme exkluzívnu zmluvu, to vieme odblokovať. Napríklad v Amerike, kde budeme mať iba platený obsah. Ak sa pozrieme na iné kanály, všetci to robia zadarmo a majú veľmi pekné výnosy z reklamy. A kábloví operátori s tým nemajú problém.

 

Ktorý trh je pre vás momentálne najperspektívnejší?

Ázia asi ako pre všetkých.

 

Ako je na tom Európa? Je tu potenciál? Sme presýtení médiami?

Nemyslím si, ja to tak necítim. Mediálny priemysel je obrovský. Práve preto, lebo ľudia si hľadajú alternatívy. Vyhľadávajú a vyberajú si. Ak sa aj náhodou cítim presýtený médiami, predsa som slobodný človek. Zapnem, vypnem, nepozerám.

 

A z pohľadu vašich možností?

Možno severské krajiny. Ale našou prioritou sú skôr krajiny, ktoré som už spomínal.

 

Ako je na tom finančne vaša spoločnosť?

Momentálne sme v akvizičnej nálade a stále rastieme. Obzeráme sa po ďalších možnostiach, či už je to onlinový priestor, aplikácie. Hľadáme veľkých hráčov, s ktorými chceme rokovať a rokujeme. Financie sú u nás v poriadku, sme zabezpečení, spĺňame budget.

 

Čo je pre vás prioritou v tejto fáze?

Splniť budget, ktorý je vyšší, ako bol minulý rok. Obsadiť trhy ako Čína, Južná Amerika a skúsiť to v Rusku. Naplniť ciele online stratégie. Pustiť sa do aplikácií s globálnymi hráčmi, ako je napríklad Rovio, ktoré stojí za Angry birds. Chceme byť úspešní tam, kde spúšťame vysielanie. A nevzdávať sa.


 

Kto je Pavol Miller?

Má osemnásť rokov skúseností v senior sales executive pozíciách na medzinárodnom mediálnom a telekomunikačnom trhu. Začínal v roku 1997 v HBO Česká republika ako regionálny obchodný manažér. Krátko pôsobil v UPC Broadband Slovakia. Od roku 2007 je výkonným riaditeľom v Mega Max Media, ktorá stojí za DuckTV.

 

Celý rozhovor s Pavlom Millerom si môžete prečítať v januárových Stratégiách, ktoré sú práve v predaji.

 

Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.

 

 

 

Zdroj: Petra Ševčíková