08.02.2016, 00:00

Trend na rok 2016: Zákazníkov hľadajte na sociálnych sieťach

Vitajte v roku 2016. Jeden obsah pre viac sociálnych sietí nestačí, bannery sľubujú viac než dávajú a spolupracovať s médiami musíte viac ako kedykoľvek predtým. Pozrite si trendy.

Trend na rok 2016: Zákazníkov hľadajte na sociálnych sieťach

Vitajte v roku 2016. Jeden obsah pre viac sociálnych sietí nestačí, bannery sľubujú viac než dávajú a spolupracovať s médiami musíte viac ako kedykoľvek predtým. Pozrite si trendy.

Zdá sa, že rok 2016 prinesie trendy, ktorým sa marketingové oddelenia firiem buď prispôsobia, alebo na úspech môžu zabudnúť. Nejde o to, že by trendy bolo nutné v každom prípade rešpektovať. Marketéri si vždy môžu vybrať. Buď budú myslieť out of box, alebo si vyberú tradičnú cestu. Ak sa rozhodnú myslieť čo i len trochu trendovo, môže im to priniesť nové cieľové skupiny, publiká a nové platformy, teda to, čo sľubuje rok 2016. A najväčšou chybou bude opakovať riešenia, ktoré použili v roku 2015. Prinášame trendy na tento rok zozbierané analýzou svetových médií a odporúčaní svetových marketérov. Aplikovať z nich môžeme väčšinu aj u nás. Lepšie povedané - mali by sme.

 

Adblock. Náhradou sú sociálne siete. Nebudú však zadarmo

Ak sa bavíme o marketingových trendoch, nemôžeme vynechať adblock, systém na blokovanie reklamy na internete, ktorý prepukol na konci roka 2015. Vzbudil pohoršenie nielen v svetových médiách, ale aj na marketingových oddeleniach. Médiám, buďme úprimní, začína prekážať fakt, že čas ich čitateľov si pokojne môže odblokovať reklamu. Publisheri takto musia vysvetľovať, prečo sa časť reklamy nedostala k cieľovej skupine, ktorú zadávateľom sľúbili. Marketéri sú zasa nespokojní, pretože musia vymýšľať nové chodníky. A tento trend s odchodom minulého roka nevyprchal. Netreba sa však obávať. To, že si ľudia budú blokovať reklamy na stránkach, kde predtým svietila zadávateľova reklama, možno nie je až taká tragédia. Situáciu môžu zachrániť sociálne siete. Čo, samozrejme, publisherom nehrá do karát. Adblock však nevedomky nahráva sociálnym sieťam. Práve sociálne siete sú pojem, ktorý sa bude na marketingových poradách v roku 2016 skloňovať azda najčastejšie. A pokiaľ ich budú marketéri vedieť využiť, nemusí to byť vôbec najhoršie riešenie.

 

Live streaming. Nová generácia chce všetko tu a teraz. Dajte jej to

Rok 2016 bude bezpochyby rokom sociálnych sietí. Už dlhší čas si tieto médiá uvedomujú, že majú to, čo sa snažia marketingové oddelenia všemožne získať na rôznych miestach – ich cieľových zákazníkov. A to sociálnym sieťam, logicky, dáva do rúk silný nástroj. Pripraviť by sme sa mali na to, že ak by sme chceli získať aspoň časť z tohto publika, bude treba platiť. A to sa zďaleka nebavíme len o Facebooku. Práve naopak. Ľudia, ktorí trávili doteraz čas na Facebooku, jednoducho zostarli. Do toho sa zrodila nová generácia mladších ľudí s novým potrebami a novým konzumným správaním. Reč je o generácii Zet, pre ktorú starý dobrý Facebook prestáva byť zaujímavý. To, prirodzene, otvorilo možnosti pre iné sociálne siete. Príkladom je veľmi rýchlo rastúca sieť od Evana Spiegela Snapchat. U nás túto tínedžermi preplnenú sieť vyskúšala ako prvá spoločnosť O2. Rozhodne ide o platformu, ktorá by mala byť v hľadáčiku viacerých marketérov. A nie je jediná. Do rozpočtov by sa mali dostať aplikácie ako Periscope či Meerkat. Tie veľmi správne odhadli, že ľudia dnes žijú naozaj rýchlo. Baví ich mať možnosť pozrieť si video, ktoré ak zmeškajú, zmizne, baví ich uverejňovať svoje zážitky hneď, ako sa udejú. Už nechcú čakať, kým prídu domov a video z koncertu zverejnia na Facebooku. Chcú všetko tu a teraz. Preto ďalšou zmenou pre rok 2016, ktorú so sebou prináša nový spôsob života je, že značky budú musieť tvoriť obsah pre každú platformu zvlášť. To znamená, že natočiť jeden televízny spot, ktorý pustíte na ostatných sociálnych sieťach, rozhodne nebude spôsob, ako si získať pozornosť. Sociálne siete vám dajú, čo potrebujete a čo vám už bannery nemôžu dať, no pripravte si peňaženky.    

 

Facebook? Staré!

Pri nových platformách ešte ostaneme. Zaujímavými sa stávajú sociálne siete, ktoré umožňujú uverejňovať instantné obrázky či videá. Novinkou, o ktorej sa začína čoraz častejšie hovoriť, je Imgur. Imgur je niečo ako Pinterest pre mladých mužov. Umožňuje zverejňovať obrázky či videá. Momentálne ho používa viac ako 150 miliónov ľudí. To sa stalo zaujímavým napríklad pre značky ako Old Spices či eBay, ktoré vyskúšali sieť ako prvé. Ďalším typom platforiem, ktoré budú čoraz vyhľadávanejšie, sú platformy umožňujúce posielať si medzi sebou malé čiastky peňazí. Dôvod je jasný – generácia Zet skrátka nie je zvyknutá nosiť so sebou hotovosť. U nás túto medzeru veľmi správne pred časom odhadlo Viamo, v zahraničí sa hovorí o Venmo (ktorý patrí do portfólia Pay Palu). A hovoriť sa začína tiež o one-to-one platformách. Teda platformách, ktoré umožňujú viesť uzavreté konverzácie. Tento trend pochádza, paradoxne, z východnej časti sveta. V Číne a Kórei sa darí WeChatu alebo Kakao Talku. Otázkou ostáva, či aj západný spotrebiteľ si na niečo podobné zvykne. Obľube u nás sa tešia aplikácie WhatsApp a Facebook Messanger. Tie sú však zatiaľ otvorené skôr ľuďom než značkám. Kto však prvý nájde nenútenú formu inzercie na týchto platformách, v roku 2016 vyhráva. Isté však je, že dohodnúť sa s Whats Appom nebude možné. Ten dlhodobo má na svojom blogu uvedené, prečo nebude získavať peniaze z reklamy. Dôvodom je, že nechce skrátka obťažovať svojich používateľov.

 

Influenceri a native advertising. Značky a médiá sa pripravujú na revolúciu

Nebojte sa, nie všetko bude stáť iba na Snapchate, ktorý si vyžaduje vytvoriť exkluzívny obsah aj za cenu toho, že do niekoľkých hodín zmizne. A nebude všetko stáť ani na Facebooku, ktorý je čoraz drahší a stále agresívnejšie bojuje proti organickému získavaniu pozornosti. Našťastie, je tu native advertising a influenceri ako ďalší spôsob reklamy, ktorý môže v roku 2016 pozitívne potešiť marketérov. Najmä tých, ktorí hľadajú prirodzenú a uveriteľnú cestu k svojej cieľovke. Ak hľadáte spôsob, ako obísť platené posty na sociálnych sieťach, pekným príkladom poslúži Netflix. Ten potreboval spropagovať film o drogovom barónovi. Dohodol sa s Wall Street Journal, ktorý publikoval články o obchode s kokaínom. Téma začala v spoločnosti rezonovať, ľudia sa, prirodzene, o obchod na čiernom trhu zaujímali a Netflix získal to, čo potreboval – záujem o film. Stojí za zmienku, že v roku 2016 budú značky o to viac spolupracovať s médiami ako takými. K tomuto kroku obe strany donútil už v úvode spomínaný adblock systém. Obe strany, značky i médiá, sa tak zrazu ocitajú na jednej lodi – obe potrebujú (síce každá z iného dôvodu) novú formu reklamy. Aj preto si budú značky a médiá v roku 2016 o to viac rozumieť.

 

 

Video reklama. Google prišiel na párty neskoro

Google čaká v roku 2016 veľký boj najmä s Facebookom. Reálne „hrozí“, že na stránky sa ľudia budú dostávať prostredníctvom Facebooku a nie klasicky, ako boli doteraz zvyknutí – cez Google. A teda väčší traffic bude na webové stránky prinášať Facebook než Google. A to by sme už pokojne mohli hovoriť o revolúcii. Druhou „hrozbou“ je, že Facebook sa rozhodol vstúpiť do boja o ľudí, ktorí pozerajú videá. Snaží sa teda bojovať s každým, koho by len napadlo vytvoriť miesto na pozeranie videí. Logicky, úhlavným nepriateľom je YouTube. A inak tomu nebude ani v roku 2016. Facebook dokonca sľubuje väčší zásah tým značkám, ktoré vo svojich postoch uprednostnia video pred obrázkom. To, že v tomto súboji Facebook očividne podvádza, už nerieši snáď nik. Zuckerberg to s videami myslí natoľko vážne, že je odhodlaný sa porovnávať s televíziou. V roku 2015 zaviedol metriku s názvom TRP (target-rating-point). Chce tak prilákať najmä veľké značky, ktoré plánujú rozpočty do televízií. Ponúka im takto možnosť zmerať efektivitu video reklamy, ktorá beží na Facebooku, podobne ako to robí televízia už 60 rokov, keď používa metriku GRP. Na základ novej metriky budú môcť značky vidieť, ako sa darí reklame na Facebooku v porovnaní s reklamou v televízii. A toto celé nie je náhoda. Cieľom je, aby veľké značky pri plánovaní rozpočtov mysleli i na Facebook. Trend videí nemohol, samozrejme, vynechať ani Google. Ten v roku 2016 spustí video reklamy priamo vo vyhľadávaní na miestach, kde boli doteraz len textové, nanajvýš obrázkové reklamy. Ak sa však pozrieme, ako v tomto „video“ súboji bojujú Snapchat a Facebook, ktorý experimentuje s videami už nejaký čas, samotný Periscope či Bing a Yahoo, ktorí sú najväčšími globálnymi konkurentmi Googlu, musíme uznať, že Google prišiel na túto párty trochu neskoro.

 

Digitálni asistenti. Čo spravia so SEO?

No dobre, digitálni asistenti je trochu sci-fi predstava, ale nemali by sme ich podceňovať. Siri, Google Now či Cortana vznikli práve z dôvodu, že ľudia potrebovali okamžité odpovede na svoje otázky. Digitálni asistenti budú nahrádzať spôsob, ako sme informácie vyhľadávali doteraz – otvorili sme si vyhľadávač, zadali kľúčové slová a následne si vybrali odpoveď (rozumej webovú stránku), ktorá sa nám najviac pozdávala. To by mali nahradiť práve digitálni asistenti, ktorým stačí hlasom zadať, čo potrebujeme nájsť a oni nás priamo nasmerujú na stránku, kde nájdeme odpoveď. Dobrá správa pre bežných ľudí. Čo však všetka tá drina, ktorú sme doteraz vynaložili na to, aby sme mali na stránke správne kľúčové slová, podľa ktorých nás zaručene ľudia nájdu? Princíp digitálnych asistentov je ten, že vyhľadávajú odpovede na základe hovoreného slova, nie písaného. Jednou z rád bude tvoriť videá, obrázky, ktoré digitálni asistenti dokážu oproti klasickému SEO nájsť. Ak budete písať napríklad obyčajné posty na Facebooku, píšte ich tak, aby dávali jednoduché odpovede na bežné otázky. A ak  tento trend naozaj prepukne, zaručene zmení doterajšie fungovanie SEO.

 

Reklamné agentúry. Zmenia svoju štruktúru?

S novými trendmi prichádza aj nová generácia marketérov. Sú to tí, ktorých šatník netvoria kravaty a saká, vyrástli na hackovacích programoch, neustále googlia „how to...“ a sú majstri v nachádzaní efektívnych riešení. Aj preto vedia, že reklamné agentúry nepotrebujú 150 pobočiek po celom svete a 50-členný accountský tím. Títo marketéri budú hľadať efektivitu, rýchlosť a šikovnosť, nie uniformovanosť a jednotvárnosť. Vyhľadávať budú agentúry, ktoré sú ako oni – rýchle, multifunkčné, efektívne, robia dobre svoju prácu a technológie, ktoré tomu napomáhajú, majú pod palcom. Platiť si tradičnú agentúru bude, ako keby ste sa presťahovali do nového domu, povedali by ste, že chcete najmodernejšiu televíziu, a pritom by ste uzavreli s poskytovateľom zmluvu na 36 mesiacov.

 

Zdroj obrázkov: Flickr

Zdroj: Erika Brindzová