30.03.2016, 08:00

Andy Kraus: Seriálu dnes nepomôže ani De Niro

Je naším najznámejším seriálovým scenáristom. Mohlo by sa zdať, že dokonale pozná slovenského diváka. No on to popiera a na rovinu priznáva, že dnes sa jeho vkus so slovenským divákom trocha rozchádza.

Andy Kraus, foto: Marán Ďatko, TV JOJ

Z jeho pera vyšli Susedia, Panelák, Keby bolo keby, Pod povrchom a aj momentálne vysielaný sitcom Do videnia, stará mama! Mohlo by sa zdať, že dokonale pozná slovenského diváka. No on to popiera a na rovinu priznáva, že dnes sa jeho vkus so slovenským divákom trocha rozchádza. Andy Kraus.

TV JOJ vysiela váš nový seriál Do videnia, stará mama! Ako ste spokojný s výsledkami?

Spokojný som s výsledkom toho, čo sme urobili. Možno trošku menej som spokojný s tým, kedy je seriál nasadený. Lebo je to neskoro.

Môžete ovplyvniť, kedy bude program nasadený?

Práveže to nedokážem ovplyvniť. Samozrejme, že sme o tom debatovali s kompetentnými ľuďmi. Lenže v televíziách sú to vždy také šachy na poslednú chvíľu. Ťažko je dopredu naplánovať, kam sa program zaradí. Televízia vždy čaká, akú výkonnosť budú mať iné programy či ako si nastaví svoj program konkurencia. No a v rámci týchto šachov sme sa dostali do tohto timingu. Seriálu to síce nepomáha, ale myslím, že keď je niečo dobré, tak si to divák nájde v hocijakom čase.

Aký vysielací čas by ste si vedeli predstaviť?

Každý tvorca má ambíciu, aby jeho program išiel v prime time. Výroba programov má však dvoj- až trojročnú genézu. Situácia bola pre nás trochu nepríjemná v tom, že pôvodné nasadenie programu bolo plánované pred hlavným spravodajstvom v podvečernom slote, teda na 18. hodinu.

Čo sa zmenilo?

Medzičasom začala v podvečernom vysielaní fungovať kuchárska šou Moja mama varí lepšie ako tvoja. Takže absolútne chápem televíziu, že niečo, čo je overené, nechcela vymieňať za čosi nové. Prime time zaplnil seriál ZOO, a tak televízii neostala iná šanca, len nás dať po tomto seriáli.

A to sa vám zdá neskoro.

Nemal by som s tým problém, lenže vždy je dôležitá nábehová krivka z predchádzajúceho programu. A tým, že z môjho pohľadu ZOO nenapĺňa očakávania, ktoré JOJka mala, škodí to tak trochu aj nášmu seriálu.

Televízia však tvrdí, že seriál napĺňa jej očakávania. Napriek tomu sú ratingy v porovnaní s konkurenciou vyrovnané. (Búrlivé víno pozn. red.)

Žiadna televízia neprizná nenaplnené očakávania. Teraz Markíza nasadila Farmu a Hornú Dolnú, čo sú programy, proti ktorým to mali seriály vždy ťažké. Sú to formáty, ktoré na Slovensku dlhodobo fungujú. Seriály, ako aj napríklad Panelák, majú obrovskú nevýhodu práve v tom, že sú dlhodobé. Na jednej strane je výhoda v tom, že keď si divák na seriál zvykne a obľúbi si ho, tak ho chce pozerať. Na druhej strane, keď sa seriál vysiela každý deň a dlho, tak si povie, že teraz si pozrie niečo iné, lebo mu nič neujde.

Bol to problém aj Paneláka? Diváci prechádzali postupne inam?

To je akoby ste bežali maratón a vedľa vás niekto štvorstovku. Samozrejme štvorstovka sa dá bežať rýchlejšie ako maratón. Čiže popri Paneláku vždy prišlo niečo nové, čo nás prebilo, postupne sme sa dotiahli, to sa skončilo a zase prišlo niečo nové… Proti Paneláku sa stále dávali nejaké nové projekty a je logické, že divák je zvedavý na to nové.

Myslíte si, že je ešte dnes priestor pre denné seriály?

Vo všeobecnosti mám pocit, že „telenovely“ už vychádzajú z módy. Ak seriály, tak asi iné formátovanie. Ak si zoberieme posledné dva roky, tak prvá seriálová séria bola vždy super a postupne sledovanosť klesala. Búrlivé víno si pomerne dosť dlho držalo dobrý výkon. Aj druhá sezóna mala slušné čísla. Divoké kone si udržali čísla nejaké tri mesiace a ZOO sa trápi… S každým novým dlhým seriálom je doba, keď to diváka prestalo baviť, kratšia.

Dá sa odhadnúť divák?

Nikdy som sa nesnažil odhadovať diváka. Vždy to však fungovalo tak, že čo sme robili a páčilo sa nám to, tak to sa nejakým spôsobom páčilo aj väčšinovému divákovi. Mám pocit, že v poslednom čase sa tak nejako rozchádzame. Je to pre mňa dosť zvláštna situácia, lebo neviem písať seriály, ktoré by sa mi nepáčili. V niektorej oblasti sa to asi dá, ale v rámci takejto kreatívnej tvorby neviem napísať a odovzdať niečo, o čom nie som sám presvedčený, že je dobré.

Viete odhadnúť, či bude mať nejaká novinka úspech?

Neviem. Veľakrát to cítim úplne naopak. Keď ide nový seriál v televízii, tak si ho pozriem. Bez ohľadu na televíziu. Veľakrát sa stalo, že som si povedal, že to je výborné a bum. Napríklad Kukučka sa mi v rámci žánru pozdávala asi najviac. Po prvej časti som si povedal, že toto bude u divákov fungovať. A nefungovalo. Keď si to porovnáte so seriálom Chlapi neplačú, v čom bola horšia Kukučka? Diváka možno odradilo, že to bola zase tá istá story a odhalil schému celého príbehu. Už ho nemalo čo prekvapiť. Urobené to však bolo pekne.

Celý rozhovor si môžete prečítať v marcových Stratégiách.

ANDY KRAUS:

Scenárista a herec Andy Kraus sa dostal do povedomia účinkovaním v rozhlasovom zábavnom programe Twister, ktorý bol neskôr úspešný aj na televíznych obrazovkách ako Uragán a Hurikán. Známym sa stal ako scenárista a hlavný protagonista v komediálnych seriáloch Susedia a Kutyil s.r.o. Chvíľu moderoval aj talk-show Nech sa páči. Je tvorca prvého slovenského denného seriálu Panelák, ktorý vysielala TV JOJ sedem rokov. Je aj scenáristom ďalších seriálov Keby bolo keby a Pod povrchom. V súčasnosti autorsky a produkčne pripravuje pre TV JOJ seriál Do videnia, stará mama!