29.03.2016, 12:26

Milan Kováčik: Nechceme robiť „Béčkové“ eventy

O svojich cieľoch a víziách na tento rok hovorí predseda BTL komunikačnej asociácie Milan Kováčik.

Milan Kováčik

V eventovej brandži pôsobí už 13 rokov. V roku 2003 založil eventovú agentúru PromoLand, kde pôsobí ako managing director. Okrem toho je riaditeľom jediného slovenského eventového veľtrhu EventEXPO. Milan Kováčik bol na Valnom zhromaždení BTL komunikačnej asociácie zvolený za predsedu Výkonnej rady na rok 2015/2016. Vo funkcii vystriedal Andreu Skočekovú, ktorá bola predsedníčkou asociácie minulé funkčné obdobie.

 

 

 

BTL komunikačná asociácia vznikla v roku 2011 a v súčasnosti združuje 9 riadnych členov a jedného pozorovateľa. Plánujete tento rok rozšíriť počet členov?

Nielenže plánujeme, ale už sa tak aj stalo. Na poslednom zasadnutí asociácie sme prijali za pozorovateľov dve nové agentúry a ďalšia je už na ceste. Noví členovia sú pre nás prínosom a dokazujú, že BTL komunikačná asociácia má svoj význam a stať sa jej členom je česť a záväzok zároveň.

 

Na aké problémy sa chcete zamerať počas svojho pôsobenia ako predseda asociácie?

Nenazval by som to problémami, skôr úlohami. Ideme sa zamerať najmä na štandardizáciu vzťahov medzi našimi subdodávateľmi a členskými agentúrami BTL. Začali sme hotelmi. My im prinášame zaujímavý biznis, no zároveň očakávame z tohto vzťahu špecifické služby, ktoré by všetkým stranám mali uľahčiť prácu a mali by prispieť k profesionalizácii spolupráce. Aby ste mali predstavu – tak ako každá profesionálna kapela má svoj rider a vyšpecifikované požiadavky, tak na to, aby našim klientom vedeli členské agentúry poskytnúť špičkové služby, vytvorili sme si takýto rider aj my. Zároveň ladíme podmienky pre kategóriu Eventy v najvýznamnejšej slovenskej kreatívnej súťaži Zlatý klinec.

 

Aké sú Vaše ciele na toto funkčné obdobie?

Chcem pokračovať v propagácii našej asociácie v zahraničí, aktívne sa zúčastňovať na európskom eventovom dianí a zároveň skvalitňovať eventové prostredie u nás doma na Slovensku. Chcem tiež, ako som už spomínal, posilniť členskú základňu o kvalitné eventové agentúry. Je dôležité, aby bola BTL-ka otvorená voči trhu a poskytovala ako dôveryhodný partner užitočné informácie klientom aj subdodávateľom, či už formou konzultácií alebo vzdelávacej činnosti.

 

Zlepšuje sa spolupráca so zadávateľmi?

Niekoľko rokov sa zlepšuje, potom nasleduje obdobie harmónie a jedného dňa sa vymenia u zadávateľa ľudia a opäť nás čaká obdobie intenzívneho zlepšovania spolupráce. Takže odpoveď je áno, neustále sa zlepšuje. Môžeme aj trochu vážnejšie: obdobie spolupráce medzi novým klientom a event managerom sa dá rozdeliť na niekoľko etáp. Prvou je nedôvera a spoznávanie vkusu klienta. Keď ju prekonáme, prichádza obdobie prehnaného očakávania a vôle ohurovať hostí eventu. Nasleduje príjemné obdobie vycibreného vkusu a harmonickej prípravy eventu, keď vznikajú tie najlepšie eventy. A posledné štádium spolupráce, ktoré môže aj nemusí nastať je, že spohodlnie klient, alebo agentúra/event manager. V prvom prípade musí event manager robiť veci za klienta, ktoré mu neprináležia a v druhom prípade, keď spohodlnie agentúra, je len otázkou času, kedy ju klient vymení.

 

Darí sa vám nastaviť si podmienky s klientmi, ktoré by boli pre vás prijateľnejšie?

Podmienky sa nastavujú takmer pri každom evente nanovo. Keď si ich klient s agentúrou odsúhlasia, sú to pre oboch v danej situácii tie najprijateľnejšie podmienky. Ak agentúra v minulosti skúšala nezdravo konkurovať, napríklad dampovať cenu a presviedčala klienta, že 3 % agentúrna provízia je jej dostatočná odmena, tak ju to dobehne a potom sa zapotia všetci. Pre klienta je z môjho pohľadu dôležité hľadať lojálnu agentúru, ktorá háji záujmy klienta v každom kroku prípravy eventu a budget, ktorý predkladá klientovi je transparentný a zodpovedá realite. Vzniká obojstranná dôvera, ktorá je základom kontinuity v stratégii event marketingu daného klienta.

 

Dokážete pri znižovaní nákladov na marketingové aktivity ponúkať klientom nové technologické možnosti či trendy?

Áno. Výška budgetu nijako neobmedzuje kreativitu. Ani všetky technologické novinky nestoja tisíce eur. Je to hlavne o inovatívnosti, o šikovnom nápade, keď vieme požadovaný efekt docieliť lacnejším riešením.

 

Klienti očakávajú od agentúr kreativitu a efektivitu. Je nejaký trend, ktorým sa budú eventy uberať?

Ja dúfam, že sa včas zastaví prehnaný tlak na rozpočty eventov. Agentúry dokážu veľakrát zázraky, no znížiť budget o 20 % a zároveň zvýšiť počet hostí o 30 % už má reálny dopad na kvalitu a kvantitu eventu vo všetkých parametroch: jedlo, nápoje, technika, umelci, program... Bol by som nerád, keby sa naplnil čierny scenár, že budeme musieť začať robiť „Béčkové“ eventy. To akoby jedného dňa ľudia odmietli platiť za reštauračné služby a Jaro Žídek by z lásky k svojej profesii musel začať variť špagety s morca-dellou.

 

 

Celý rozhovor s Milanom Kováčikom si môžete prečítať v špecializovanej prílohe Eventy 2016, ktorá je súčasťou marcových Stratégií.

Zdroj: Katarína Hrnčárová