StoryEditor

Veľké e-shopy začínajú konkurovať vyhľadávačom. Ako to rieši Google?

30.05.2016, 12:33
Amazon či eBay sa stávajú konkurenciou nielen malým e-shopom, ale aj najpoužívanejšiemu internetovému vyhľadávaču Google.

Len v Spojených štátoch je, podľa údajov comScore, použitý až pri 65 % všetkých vyhľadávaniach na internete práve Google. Ak sa však pozrieme výlučne na vyhľadávanie produktov, čísla vyzerajú celkom odlišne. Podľa spoločnosti Survata až 44 % zákazníkov v USA použije na prvé vyhľadávanie produktu práve Amazon.

Z uvedených údajov vyplýva, že sa postupne stráca medzikrok vyhľadávania produktu cez vyhľadávač ako Google a zákazníci smerujú priamo do e-shopu - toho najväčšieho. Týmto sa, pochopiteľne, zhoršuje situácia nielen pre vyhľadávače, ale aj pre menšie e-shopy.

Pre vyhľadávače ako Google to znamená pokles príjmov z PPC reklamy pri vyhľadávaní produktov, pre ostatné e-shopy to zasa znamená menej príležitostí osloviť zákazníka produktom vo svojom e-shope.

 

Google potrebuje malé e-shopy, preto ich podporuje

Znamená to teda, že ak máte menší e-shop, môžete to s ohľadom na očakávaný vývoj aj v našich podmienkach rovno zabaliť? Určite nie. Google si s najväčšou pravdepodobnosťou tento trend uvedomuje a postupne dopĺňa do svojho portfólia produkty, ktoré by mali zákazníkov motivovať, aby svoje nákupy začínali práve na Google. Hoci väčšinu týchto produktov už využívajú veľké e-shopy, aj pre malé e-shopy predstavujú priestor, ako sa môžu presadiť. Medzi takéto produkty Google patria napríklad:

 

Google Shopping - táto platforma je momentálne plne funkčná len v 12 krajinách a čiastočne funguje v niekoľkých ďalších. Na Slovensku máme zatiaľ smolu, ale v Českej republike je už služba dostupná. Je to služba, ktorá vo svojej plnej verzii konkuruje porovnávačom cien. Pozrieť jej českú mutáciu si môžete na odkaze www.google.cz/shopping. V krajinách s čiastočnou funkcionalitou umožňuje zobrazovať detaily produktu vrátane fotografie priamo vo výsledkoch vyhľadávania.

 

Purchase on Google - ide o novinku, ktorú Google postupne zavádza. Zjednodušene ide o tlačidlo “kúpiť” priamo vo výsledkoch vyhľadávania na mobilných zariadeniach, čo uľahčí nákupy cez smartfóny a tablety.

 

Dynamický remarketing - je to produkt, ktorý je vyslovene zameraný na eshopy. Funguje to tak, že zákazníka, ktorý si vo vašom eshope prezeral produkt a nenakúpil, môžete ďalej sledovať počas jeho browsovania po internete. Takto môžete zákazníkovi opätovne ponúkať produkt, o ktorý prejavil záujem, prípadne ho upozorniť na zľavu. Nevýhodou je však to, že ste zákazníka museli na váš produkt v prvom rade dostať inou cestou.

 

Nezabudnime na použiteľnosť

Ak už zákazníkov na svoj eshop dostanete, niesmiete zabudnúť na to, že im nákup práve vo vašom eshope musíte uľahčiť, nie komplikovať. Zákazníci sú zvyknutí na určitý spôsob, ktorým produkty nakupujú. A zvykli si naň najmä vo veľkých eshopoch. Ak ich preto budete nútiť, aby sa naučili niečo nové, je možné, že o nich prídete predtým, než dokončia nákup.

 

Inšpirujte sa úspešnými eshopmi

Pozrite sa napríklad na to, ako prebieha nákupný proces na tých najúspešnejších eshopoch. Ten váš nesmie byť o nič zložitejší.

 

Používajte Material Design. Je to vizuálny jazyk vytvorený Google-om v snahe dostať kvalitný dizajn a použiteľnosť na všetky typy zariadení. Poznáte ho napríklad z mobilnej aplikácie Gmail. Používanie prvkov z Material Design-u sa postupne rozširuje a používatelia si naň zvykajú.

Svoj čas si dnes všetci vážime a vaši zákazníci nie sú výnimkou. Nepripravujte ich oň preto tým, že sa nebudú vedieť vo vašom eshope dostatočne rýchlo zorientovať.

 

Autor je Tech Manager & Co-founder spoločnosti Marketinger



 

Zdroj: Gabriel Czirák

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. apríl 2024 13:54