Celoštátne slovenské televízie odvysielali v roku 2014 viac ako 960 tisíc komerčných spotov a sponzorských odkazov v celkovej dĺžke takmer 6090 hodín. Počet hodín odvysielaných reklám sa tak medziročne zvýšil o 10 percent aj napriek skutočnosti, že počet monitorovaných staníc sa z dôvodu ukončenia vysielania televízie Fooor znížil. Celková kumulovaná dĺžka odvysielaných reklamných a sponzorských spotov predstavuje takmer 254 dní nepretržitého vysielania jednej stanice.
Priemerná dĺžka spotu sa medziročne nezmenila a zostala na úrovni 23 sekúnd. Najčastejšie vysielané boli tradičné 30’’ spoty, ktorých počet sa oproti roku 2013 zvýšil o približne 54 tisíc, čo predstavuje nárast o 18 percent. Výrazne narástol aj počet odvysielaných 15’’ spotov (16%), významný pokles zaznamenali 5’’ spoty (-23%).
Prehľad počtu odvysielaných spotov podľa dĺžky trvania spotu
dĺžka spotu |
počet spotov 2014 |
% zmena 2014 vs 2013 |
30’’ |
364 824 |
17,54% |
20’’ |
265 095 |
3,27% |
15’’ |
135 325 |
15,59% |
10’’ |
88 396 |
6,39% |
25’’ |
76 822 |
-7,81% |
5’’ |
12 261 |
-23,03% |
ostatné |
17 889 |
5,37% |
Podiel 30’’ spotov na celkovom počte všetkých odvysielaných spotov predstavuje 38 percent. Podiel 20’’ spotov dosiahol 28 percent, nasledovaný 15’’ spotmi s podielom 14 percent.
Podiel spotov rôznych stopáží na celkovom počte odvysielaných spotov
dĺžka spotu |
podiel na celkovom počte 2014 |
30’’ |
38% |
20’’ |
28% |
15’’ |
14% |
10’’ |
9% |
25’’ |
8% |
5’’ |
1% |
ostatné |
2% |
Najviac spotov odvysielali monitorované celoštátne televízne stanice vo štvrtok 9. októbra 2014, spolu 3 425 spotov. V tento deň v prime time vysielala verejnoprávna Jednotka kvalifikačný zápas na EURO 2016 medzi Slovenskom a Španielskom, Markíza ponúkla Búrlivé víno a JOJka Panelák.
Najviac reklám v jednom bloku – 32 spotov v celkovej dĺžke 12 minút – odvysielala stanica Plus v piatok 10. októbra 2014 podvečer medzi 17:49 až 18:01 hod počas futbalového zápasu slovenskej reprezentácie do 21 rokov s Talianskom.
Najviac divákov si pozrelo 30’’ spot stávkovej spoločnosti Niké vysielaný na Markíze 18. februára 2014 o 20:05 hod počas poslednej tretiny hokejového zápasu Slovensko – Česko na ZOH v Soči.
Najdrahší spot uplynulého roka odvysielala TV JOJ, bolo to v nedeľu 7. decembra 2014 počas relácie V siedmom nebi s Marikou Gombitovou o 21:27 hod a išlo o 45’’ spot na Orange Pevný internet.
Najviac peňazí do televíznej reklamy investovali zadávatelia pôsobiaci v tých istých segmentoch trhu ako v roku 2013. Poradie TOP 5 kategórií sa medziročne nezmenilo. Najviac sa investovalo do reklamy bánk a bankových produktov (vrátane stavebných sporiteľní). O priečku nižšie sú služby mobilných operátorov. Na treťom mieste sú lieky, za nimi automotive a TOP 5 kategórií uzatvárajú maloobchodné reťazce. Podiel TOP 5 kategórií na celkových reklamných výdavkoch v televízii sa zvýšil o 1% na úroveň 48 percent.
Ako vyplýva z monitoringu reklamných výdavkov, pozíciu najväčšieho zadávateľa televíznej reklamy si udržal Slovak Telekom. Historicky prvýkrát patrí TOP 3 najväčších zadávateľov výhradne mobilným operátorom a to po tom, čo sa O2 z 5. pozície medziročne posunula na 3.miesto. Z rebríčka TOP 10 televíznych zadávateľov vypadlo Nestlé a Tesco, naopak do prvej desiatky TV zadávateľov sa dostalo Coty a Prima banka. TOP 10 zadávateľov TV reklamy minulo 28 percent celkových výdavkov do reklamy v televízii.
Poradie TOP 10 zadávateľov v televízii
|
Zadávateľ |
Výdavky v mil. € |
1 |
Slovak Telekom |
37,1 |
2 |
Orange |
35,8 |
3 |
O2 |
24,6 |
4 |
Unilever |
23,7 |
5 |
Henkel |
20,3 |
6 |
Lidl |
19,6 |
7 |
Slovenská sporiteľňa |
14,6 |
8 |
COTY |
13 |
9 |
Poštová banka |
12,3 |
10 |
Prima banka |
12,2 |
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 5 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 140 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 360 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).
Zdroj: TNS Slovakia