Najväčší fastfoodový reťazec na svete McDonald’s stráca postavenie na trhu, tržba sa nevyvíjajú priaznivo a McDonald’s čelí kríze identitiy. Tvrdí to Fortune.
Ako sme už informovali v správe TASR, tržby McDonald's v októbri klesli o 0,5 %. Hlavnými dôvodmi sú slabý vývoj tržieb v USA a pokračujúce komplikácie v súvislosti so škandálom v Číne. Dcérska spoločnosť sa v ázijsko-pacifickom regióne snaží o oživenie už od leta, keď televízna reportáž v čínskej televízii ukázala, že tamojšie reštaurácie McDonald's odoberali staré mäso.
Fortune sa však pozrel ďalej než na október: v rozsiahlej analýze sa zameriava na dlhodobé výkony McDonald’s. Aké sú jeho zistenia? Toto sú podľa Fortune súčasné problémy McDonald’s:
Experiment s kuracími krídelkami nevyšiel. V minulom roku McDonald’s skúsil v 14 tisíc prevádzkach v USA novinku - kuracie krídelká Mighty Wings. V skladoch mu ostala až pätina krídelok a reťazec hľadal príčinu. Podľa niektorých ňou bola vysoká cena - 1 dolár za kus.
Slabý regionálny prístup. Šéf Don Thompson priznal, že reťazec sa na niektorých trhoch nemenil tak rýchlo, ako sa menili očakávania spotrebiteľov.
Prečítajte si tiež:
- McDonald’s skúša novinky, mení sa na reštauráciu pre gurmánov
- Takto sa mení McDonald’s: 5 noviniek, ktoré ho ovplyvnia
Čím viac produktov, tým pomalšia obsluha. Až 30 % tržieb McDonaldu tvorí Big Mac, hamburger, cheeseburger, McNuggets a hranolčeky. Novinky v ponuke McDonald’s na jednej strane prinášajú medializáciu a potenciálne rozširujú klientelu, na strane druhej podľa Fortune spôsobujú "chaos" a spomaľujú obsluhu. Minulý rok bola obsluha podľa štúdie Drive-Thru Performance Study najpomalšia: zákazník čakal v priemere 189 sekúnd.
Cena. Pre McDonald’s sú dôležité tržby a počet zákazníkov. Ceny zvyšuje, aby pokryl rastúce náklady na potraviny, avšak nárast je zvyčajne nižší než inflácia, keďže reťazec chce ostať konkurencieschopný. V prvom kvartáli 2014 urobil podľa Fortune nezvyčajný ťah: ceny zvýšila viac než o úroveň inflácie v segmente food-away-from-home. Tým mu klesol počet zákazníkov.
Zlý imidž. Americké výskumy Consumer Reports a Nation’s Restaurant News, zamerané na vnímanie fastfoodových reťazcov spotrebiteľmi, zaraďujú McDonald's nižšie, než sú jeho konkurenti. Podľa analytika WD Partners ťažko uveriť tomu, že kvalita je výrazne nižšie - problémom však je vnímanie značky McDonald's. Reťazec nepotrebuje presviedčať presvedčených, ale získať na svoju stranu aj ďalších ľudí. Napríklad rastúci segment spotrebiteľov, ktorí sa zaujímajú o zdravý životný štýl a to, čo jedia. A spotrebitelia podľa Fortune neveria, že McDonald’s je "zdravší".
Zdroj: ik