Najväčšie fastfoodové reťazce ako McDonald's, Burger King či americký Wendy's majú problém: ich rast sa spomalil. Dosiahli bod, kedy môže byť prípadný ďalší rast vyvolaný zvyšovaním ich cien viac než dopytom zákazníkov. Informuje Yahoo Finance a Technomic.
Fastfoodový burgerový biznis v USA stagnuje: minulý rok v tomto segmente dosiahli tržby v USA 69,7 miliardy dolárov, čo znamená rast 0,9 %. McDonald's mal v USA tržby 35,9 miliardy a medziročne narástol o 0,7 %. I keď v krajine otvoril 121 nových prevádzok, návštevnosť mu klesla o 1,6 %. Tržby Wendy's rástli o 1 % a naopak Burger King klesal: v USA a Kanade dokopy zaznamenal 1-percentný pokles.
Čo je za tým, že spomínané reťazce nerastú rýchlejšie? Yahoo našlo v spolupráci so spoločnosťou Technomic niekoľko dôvodov:
- veľkosť: je ťažšie rásť pre spoločnosť s 50-miliardovými tržbami než pre tú s 5-miliónovými
- zmeny stravovacích návykov: napríklad spotreba hovädzieho mäsa v USA od roku 1976 doteraz klesla o 44 % na 24 kg, kým kuracie narástlo o 100 % na 38,6 %
- rastúca konkurencia v boji o doláre, ktoré Američania dávajú na stravu: v USA je približne milión podobných prevádzok
V USA sa darí malým reťazcom s alternatívnymi menu: Culver's medziročne zvýšil tržby o 8 %, ďalší špecialista na mrazené produkty Freddy's Frozen Custard & Steakburgers o 42 % a kalifornský In-N-Out Burgers o 6 %. Tržby v USA rastú podľa Technomic aj vďaka menším, regionálnym reťazcom. Reťazce z kategórie "fast casual better burger" rástli medziročne o 10,4 %, avšak ich tržby predstavujú iba 2,4 miliardy dolárov, čo znamená 3,3-percentný podiel v rebríčku top 500 burgerových reťazcov. "Záujem spotrebiteľov o zdravie a životný štýl budú motorom úspechu pre značky, čo sa odlišujú kvalitou," tvrdí executive viceprezident Technomic Darren Tristano.
Zdroj: Ivan Krasko