StoryEditor

Generácia Z sú maximálne digitálni ľudia

15.02.2016, 07:11
Ide o prvú generáciu, ktorá nezažila svet bez špičkovej digitalizácie. Ako by mali značky reagovať? Inšpirujte sa nápadmi v ankete Stratégií.

Existuje viacero definícií, kde datovať generáciu Z. Niekde sa uvádza, že ide len o ľudí narodených v rokoch 1994 až 2004 (uvádza sa aj 1991 – 2005) a deti narodené neskôr už patria do generácie Alfa. Najčastejšie je však definovaná ako generácia ľudí narodených po roku 2000.

Znaky predošlej generácie Y (narodení 1982 – 2000) sú len odvarom v porovnaní s charakteristikou generácie Z. Sebastrednosť je pri „zetkách“ ešte citeľnejšia. Odstup od vonkajšieho sveta je ich pancier, ktorým sa oddeľujú od všetkého, čo sa ich priamo netýka. Generácia Z sa neodhodlá na čin, ani keď je to v jej osobnom záujme. Napríklad stretnúť sa a porozprávať s priateľmi? „Zetko“ radšej zostane v pohodlí domova pri internete. A všetko rieši modernými technológiami. Nečudo, veď ide o prvú generáciu, ktorá nezažila svet bez špičkovej digitalizácie. Aj preto týchto mladých nazývajú „digitálnymi ľuďmi“. Pre nich nie je nič ľahšie, než zaobísť sa bez živej komunikácie so svetom.

Ako vnímajú Generáciu Z zástupcovia zadávateľov ale aj agentúr z rôznych segmentov prinášame v nasledujúcej ankete.

 

ANKETA

Ako sa pozeráte na nastupujúcu generáciu „Z“ (ročníky narodenia 1994-2004)?

  • Myslíte si, že je využiteľná naprieč všetkými segmentami/značkami?
  • Myslíte, že budú musieť značky nejakým spôsobom upraviť svoju komunikáciu a prispôsobiť ju generácii Z? Ak áno, ako?
  • Čo ste vy už kvôli generácii Z urobili inak (v rámci nastavenia komunikácie na túto cieľovku)?

 

Drahomíra Juríková, senior manažérka digitálnych služieb a marketingovej komunikácie Slovak Telekomu

Z je mladá generácia, ktorá túži po tom, čo všetky generácie pred ňou. Chce niekam patriť, byť rešpektovaná, mať súkromie a zdieľať s priateľmi zážitky bez pedagogického dozoru dospelých. Voľakedy  bola komunitou partia spolužiakov sediacich na lavičke, teraz majú uzavretú skupinu na Facebooku, lebo nie sú z jedného sídliska a majú internet. Takže „lavička“ funguje stále, len je virtuálna. Byť frajerom v komunite sa vždy rátalo, ráta a rátať sa bude. Čo si pamätám, na gitaristov aj basketbalistov leteli baby skrátka viac :) V prírode aj marketingu to funguje rovnako, potrebujete zaujať, zanechať stopu a byť značkou. Myslím, že Gogo je prvá digitálna star, na ktorého autogramiádu sa v kníhkupectve predávali vstupenky. A tipujem, že dievčat prišlo viac. Vďaka analytike vieme pomerne presne koľko ich a kam chodí, dát je dosť, budgety máme identifikované. Ale to je málo. Ak oslavujete jubileum alebo máte nového psa, získate zvyčajne na vlastnom Facebook profile  viac lajkov než  priemerný post organizácie, v ktorej pracujete, a to je na zamyslenie. Dôležitý je content - máme trochu slepotu v tom, čo je pre generáciu Z atraktívne, resp. čo nám pomôže byť atraktívnejšími v ich očiach, takže musíme lepšie pozorovať, viac sa pýtať, mapovať komunity, identifikovať ich hrdinov, poznať pravidlá aj jazyk kmeňa. A ako vždy potrebujeme poriadne nápady a nesmieme sa báť skúšať!

 

Tomáš Pochop, BPR – Bohemia Public Relation

Generácia „Z“ je z pohľadu komunikácie veľmi špecifická. U nej, ešte viac ako u generácie „Y“, je vidieť technickú zručnosť v používaní nových médií. Je veľmi dôležité sledovať trendy a snažiť sa ich zachytiť v komunikácií značiek. Nemôžeme ostať skostnatený a orientovať sa len na Facebook, Youtube a Instagram. Musíme neustále sledovať mladých a to, aké média používajú.

 

 

 

Marek Didák, Hype, Creative director

Značky sa budú musieť prispôsobiť tomu, že nastupujúca generácia „Z" má oveľa nižšie nastavený attention span. Zaujať generáciu, ktorá je od malička bombardovaná reklamou, nebude najjednoduchšie. Riešenie by mohlo byť v autentickejšej komunikácii značiek, prechod na digitál, využívaní high-end technológií a prispôsobení komunikácie svetu, v ktorom generácia „Z" žije. Teda vlogy, virtuálna realita či sociálne siete ako Snapchat.

 

 

 

 

Eva Michálková, vedúca oddelenia výstavby euroAWK
Pre nás je témou digitalizácia nosičov. Dôvodom je tak nová generácia, ako aj stále väčšia potreba interaktivity a prepojenia obsahu reklamného posolstva.

 

 

 

 

 

 

František Toman, managing director Istropolitana Ogilvy

Vždy prichádzajú nové generácie a tie sa líšia od predchádzajúcich. Úlohou značiek a reklamy je nadviazať s nimi vzťah a vnímať, ako sa svet a generácie menia. Veľa vecí robíme inak, bez toho, aby som išiel do pobrobností, naznačím, že časť odpovede na túto otázku je už v odpovedi na inú Vašu otázku, či sme urobili v roku 2015 nejaký experiment: s niekoľkými značkami sme sa pustili do segmentovanej komunikácie, ktorá je alternatívou k dnes už neplatnej a nevhodnej teórii integrovanej marketingovej komunikácie. A máme dobré výsledky.

 

 

 

 

Ingrid Janečková, vedúca marketingu a komunikácie Mercedes-Benz Slovakia

Naša značka sa na nastupujúcu generáciu Z už niekoľko rokov pripravuje úplne novým segmentom vozidiel, ktoré interne označujeme skratkou NGCC (New Generation Compact Cars). Ide predovšetkým o Triedu A, Triedu B, CLA, GLA a CLA Shooting Brake, ktoré plne interpretujú vnímanie sveta mladou generáciou a jej potreby, čo dokazuje výrazný úspech týchto modelov. Z pohľadu komunikácie sme do nášho marketingového mixu plnohodnotne integrovali reklamu na Facebooku, kde využívame odlišný jazyk a odlišné vizuály, čo sa nám vracia v podobe dlhodobo nízkej priemernej ceny za konverziu.

 

 

Alexander Máťuš, MBA Executive Director ZenithOptimedia Slovakia

Na zabezpečenie toho, aby sa značky/firmy rozvíjali, aby sme sa my rozvíjali ako ľudia, musíme byt kritickí k status quo a vždy challenge-ovať momentálne paradigmy. Takže áno, všetko sa postupne mení, a každý musí prejsť nejakou zmenou.

 

 

 

 

 

 

 

Peter Chalmovský, Managing Director AMI Communications Slovakia

Táto generácia je kúpyschopnejšia, ambicióznejšia a Gogomana sleduje viac ako Markízu.

 

 

 

 

 

 

 

 

Milan Stupka, Corporate Communications Manager BMW Group Slovakia

V prípade prémiových vozidiel a veku generácie „Z“ tu skôr hovoríme o cielení v oblasti doplnkového tovaru značky ako je oblečenie, hračky,... s logom BMW a MINI ako o samotnom vozidle. Ale pri tejto skupine v budúcnosti sa hovorí o trende, že nebude potrebné vlastniť vozidlo, ako je to dnes, ale sharovať – čo je priestor na iný marketing a produkty car sharingu (zdieľanie vozidla s inými) s per minute rate, ktoré sa hlavne v megamestách vo svete už rozvíjajú.

K mobilite sa dostanete po absolvovaní jednoduchého procesu registrácie. Ak potrebujete vozidlo, aplikácia DriveNow zobrazí najbližší disponibilný DriveNow automobil k vašej aktuálnej pozícii. Keď jazdu ukončíte, vozidlo vo svojom cieli jednoducho zaparkujete a z toho miesta ho bude môcť použiť iný vodič.

 

 

 

Igor Brossmann, majiteľ reklamnej agentúry IGOR BROSSMANN

Generácie sa striedajú ako písmenká v abecede, ale ľudské túžby, pokušenia a motivácie ostávajú v zásade stále rovnaké.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Andrea Király, riaditeľka Odboru komunikácie ČSOB

Naša značka sa vyvíja rovnako, ako sa vyvíja spoločnosť okolo nás, hoci podstata značky ČSOB a jej odkaz zostáva zachovaný. Citlivo vnímame zmeny potrieb generácie Z a v miestach stretu sa snažíme na ne čo najvhodnejšie reagovať. Obsahom aj formou.

 

 

Simona Mištíková, Managing Director, DIVINO Juicy PR solutions

  • Generácia Z je ideálna pre komunikáciu produktov naprieč všetkými segmetami, len treba kompletne zmeniť staré formy šírenia informácií a komunikačný jazyk.
  • Vzormi pre nich sú lokálne hviezdy, ambasádori, ktoré narástli priamo z davu – vlogeri a blogeri. Títo sa nenechajú sa jednoducho zaplatiť značkami, pretože samotný fanúšikovia „Z“ ich živia.
  • Na generáciu „Z“ fungujú práve slová normálnosti, prirodzenosti, personalizácie, užívania si momentu, nezaväzovania sa.
  • Spolu s našimi klientami meníme stratégiu oveľa rýchlejšie ako v minulosti, komunikáciu testujeme priamo na vzorke generácie „Z“ a podchytávame si vlogerov a blogerov priamo v zárodku. Treba však chápať na čom vyrástli a nepretvárať ich na obraz značky, ale produkty prispôsobovať ich individuálnym potrebám.
  • Printové média, ani klasické online reklamy na nich neplatia. Dokonca ani Facebook už nie je sexi, favoritmi sa stali obrázky a videá. Instagram a Youtube kanály zažívajú renesanciu.

 

 

Ivana Semjanová, marketingová riaditeľka JOJ Group

Napríklad ako prvá televízia sme začali spolupracovať s najpopulárnejšou youtube-celebritou na Slovensku Gogom (zahral si aj v našom Paneláku) a vlani sme sa stali mediálnymi partnermi digitálno-lifestylovej show NextGen Expo, ktorá oslovuje najmä mladú cieľovku.

Generáciu Z v JOJ Group zachytávame, oslovujeme a interagujeme s ňou denne prostredníctvom našich webov a sociálnych sietí, ako aj cez aplikácie, s ktorými reagujeme na trend multiscreeningu. Tento rok prinesieme na portáloch joj.sk okrem mnohých ďalších projektov aj špeciálne online relácie šité na mieru našim online užívateľom.

 

 

 

 

Florian Skala, riaditeľ Centra reklamy skupiny Markíza

Televízia si zachováva svoju silu aj u mladších cieľových skupín, hoci návyky mladšej generácie sa môžu z hľadiska formy jej sledovania posúvať - za použitia väčšieho počtu rôznych, najmä mobilných zariadení. Uspokojujeme požiadavky týchto cieľových skupín vďaka implementácii najmodernejších technológií, nasadeniu responzívneho dizajnu v rámci celého nášho internetového portfólia a neustálemu zdokonaľovaniu mobilných aplikácií, ako aj vývoju nových. Rovnako aj klienti adaptujú svoje komunikačné kanály. Preto budeme naďalej investovať do nových, ešte účinnejších spôsobov, ako osloviť našich divákov, najmä tých mladších, s cieľom naďalej poskytovať klientom najvyšší možný dosah ich kampaní.

 

 

Michal Svarinský, Managing Director, INSTITUTE OF PROMOTION

Každá generácia je špecifická a to je pre komunikáciu vždy výzvou, vedieť správne osloviť a mať čo ponúknuť. Časť z nich sú prvovoliči, ja som teraz zvedavý ako budú reflektovať na parlamentné voľby....

 

 

 

 

 

 

 

Tomás Bezák, PR a Tlačový hovorca Tomáš spoločnosti Lidl SR

V roku 2015 sme spustili náš oficiálny profil na sociálnej sieti Instagram. Uvedomujeme si, že sa tu nachádza prevažne iná cieľová skupina ako napríklad na Facebooku a tomu prispôsobujeme aj našu komunikáciu. Tá je, rovnako ako na všetkých našich kanáloch, originálna. Vďaka tomu sa nás profil na Instagrame v priebehu niekoľkých mesiacov stal najväčším korporátnym na Slovensku.

 

 

 

 

Juraj Šulík, Kreatívny riaditeľ Mayer/ McCann Erickson,

Pozeráme sa na ňu podobne ako na iné generácie, lebo každá z nich má svoje špecifiká. Značky už posledné roky menia komunikáciu a najlepšie to vidieť v digitálnom marketingu. Najväčšiu zmenu ľudia asi pocítia pri značke Coca Cola, pre ktorú pracujeme už 15 rokov.

 

 

Katarína Droppová, prezidentka APR SR a Managing Director MCC PRofessionals

Posúvame komunikáciu smerom na sociálne siete, pretože je jasné, že najmä mladšia generácia sa orientuje hlavne tam. Teda v prípade, že cieľovka našich klientov je generácia Z J. Komunikácia sa snažíme cieliť adresne, odlíšiť sa od konkurencie, zaujať trendsetterov, ktorí majú v tejto komunite veľkú váhu a pracovať s nimi. Ďalej sú to tiež netradičné formáty, s ktorými prichádzajú samotné siete, ako Instagram, Twitter či FB – všetky podľa potreby využívame tak, aby sme dosiahli čo najlepší efekt komunikačných stratégií.

 

 

 

 

 

Miroslav Chmelár, Strategy Planning Director MediaCom Slovakia

Ako každá nová generácia, aj táto sa od tej predošlej odlišuje. Z-ko si cení súkromie a autenticitu. Táto generácia vyrástla v digitálnom prostredí, preto je napr. na sociálne siete náročnejšia. Uprednostňuje platformy súkromnejšieho charakteru. Naša agentúra prináša značkám riešenia pre každú generáciu. Najmä globálne značky zahŕňajú do svojich briefov ako cieľovku aj generáciu Z. Každá stratégia pre túto cieľovku musí obsahovať prvky ako Úprimnosť značky, Vysokú mieru odlišnosti od ostatných konkurentov, Autenticitu a dokonca aj Spoločenskú zodpovednosť. Nemusím hádam zdôrazňovať, že brandová komunikácia pre túto skupinu musí prebiehať výlučne na platformách, ktoré Zkári konzumujú.

 

 

 

 

Zuzana Tegzová, Monarch, Senior Key Account

Je to generácia, ktorá sa už narodila so znalosťou technológií – sú zvyknutí, že celý svet nájdu vo svojom mobile, sú aktívni, zháňajú si informácie a sú nároční na kvalitu. Už teraz majú veľkú kúpnu silu a tá ešte porastie, preto ich značky rozhodne nemôžu ignorovať. Značky už komunikáciu prispôsobujú – viac využívajú sociálne siete, prispôsobujú jazyk mladšej generácii. Jednou z možností, ako sa priblížiť generácii Z, je skombinovať v kampani rôzne médiá, využiť TV reklamu v spojení so sociálnymi sieťami a podporiť ju povedzme nejakou osobnosťou, s ktorou sa mladí identifikujú.

 

 

 

 

Beata Hudecová, Main ideamaker MW Promotion

1. Generácia Millennials by mala v roku 2020 predstavovať najväčšiu nákupnú silu.

2. Svet Millennials je neodvratne mobilný. Na tieto dva fakty reagujeme vytvorením agentúrneho oddelenia iQ MW, ktoré reflektuje nevyhnutné „millennials” trendy. Z nich vyplýva aj očakávaná zmena základnej komunikačnej paradigmy, tak ako sme ju v posledných desiatkach rokov poznali.

 

 

René Parák, Riaditeľ korporátnej komunikácie O2

S generáciou Z si veľmi dobre rozumieme. Naše aktivity, najmä na sociálnych sieťach, už teraz oslovujú práve generáciu narodenú po roku 1994. Kráčame s technologickými trendami a na slovenskom trhu nastavujeme benchmark komunikácie práve v tejto oblasti. Sme aktívni na všetkých sociálnych sieťach a komunikačných platformách, ktoré mladí ľudia tak radi používajú. Našu komunikáciu máme už dlhšie nastavenú tak, aby na sociálnych sieťach oslovovala práve tých, pre ktorých je toto prostredie prirodzené. Sme prvou slovenskou firmou, ktorá interaktívne komunikuje na Snapchate. Sme aktívni na Instagrame, kde nás sleduje už takmer 6500 ľudí. Náš Facebook má takmer 190-tisíc fanúšikov. V neposlednom rade sa mladým ľuďom venujeme aj v rámci našich CSR aktivít. Tu naše sily sústredíme práve na podporu vytvárania pracovných príležitostí pre mladých. Prispôsobovať sa generácii Z musia najmä tí, ktorí starnú. A my sme mladí stále. J

 

 

 

Miloš Lalka, riaditeľ Úseku komunikácie a značky Orange Slovensko

Táto generácia je neprehliadnuteľná a fakt, že je tu, sa ignorovať nedá. Z pohľadu nášho biznisu by bolo úplne nelogické nezamýšľať sa nad jej potrebami, správaním sa. Táto generácia potrebuje byť vždy online, najmä na sociálnych sieťach, všetko chce hneď v reálnom čase a mieste zdieľať a riešiť online. Dovolím si tvrdiť, že táto generácia je hnacím motorom mnohých firiem, ktoré sú nútené stále viac a viac sa zameriavať na digitalizáciu, aby mladým ulahodili a držali s nimi krok.

Generácia Z mobil z ruky nepustí a našou povinnosťou je zabezpečiť to, aby ich potreby boli naplnené, všade kde sa nachádzajú, chceme aby ich užívateľská skúsenosť bola rovnaká v každom kúte Slovenska.

Pre túto cieľovú skupinu máme určený aj konkrétny produkt FunFón, ktorý komunikujeme na miestach a jazykom blízkym mladým. Špeciálny experiment, ktorý sme s nimi zrealizovali bol opísaný v odpovedi vyššie.

 

Oľga Dúbravská

riaditeľka ParlamentneListy.sk

Do generácie Z patrí aj môj starší syn, takže prístup a zmýšľanie tejto generácie vnímam v priamom prenose. Ide o technicky najbystrejšiu generáciu, ktorá má absolútne silnú väzbu na web, sociálne médiá, aplikácie, youtube, atď.. Informácií je naozaj kvantum a táto generácia má aktívny a selektívny prístup ku contentu, ktorý si najradšej vytvára sama.  Fascinuje ich, video, hudba a interakcia v reálnom čase a toto je smer pre značky, ktoré budú musieť týmto faktom prispôsobiť nielen svoju komunikáciu, ale v mnohých prípadoch aj samotné produkty.
My pre generáciu Z  maximalizujeme sémantiku, mikroformáty, multimédiá a posúvame komunikáciu v najvyššej možnej miere do reálneho času.

 

 

 

Alexandra Meluzinová, Advertising & Media Manager Peugeot Slovakia

Generácia „Z“ bude mať v súvislosti s novými trendami (car sharing a pod.). k automobilom úplne iný vzťah, ako tie predošlé. Bude oveľa pragmatickejší, automobil už nebudú vnímať ako statusový symbol, ale skôr ako obyčajný dopravný prostriedok, potreba vlastniť ho bude minoritná.

Klasická reklama ich primárne neoslovuje a intenzívne komunikovať na sociálnych sieťach už tiež nestačí, treba neustále inovovať a vytvárať pre nich zaujímavý špecifický obsah (napr. špeciálne interaktívne videoprojekty, native video content a pod.).

 

 

 

 

Katarína Adamkovič, Managing Director Respect APP

Na každú generáciu komunikuje každá značka inak, vždy sa okrem dátumu narodenia musí zvažovať aj X ďalších faktorov. Chápem, že z toho teraz robíte vedu, ale nie je to prvý ani poslednýkrát príde a odíde nejaký trend.

 

 

 

 

 

 

 

Juraj Fábry, konateľ spoločnosti Sales House CZ&SK

Sebavedomá generácia nezaťažená obdobím reálneho socializmu, ktorá nemá žiadne zábrany. Plne sa vyrovnáva svojím rovesníkom zo západnej Európy, uznáva rovnaké hodnoty a záujmy. Svet online je jej prirodzeným komunikačným svetom, s ktorým sa plne integruje, častokrát na úkor priamej osobnej komunikácie. Generácia zasiahnutá množstvom dostupných informácii, nových technológii, ktoré má v malíčku a s dobrou jazykovou vybavenosťou vytvára v období reálneho konzumizmu náročného spotrebiteľa, na ktorého štandardné marketingové postupy už zďaleka nestačia a stačiť nebudú. Dnešný svet je globálny, digitálny, prepojený, integrovaný, volatilný, transparentný, individuálny, jednoducho iný, a tak je nutné pristupovať ku generácii, ktorá iný nepozná.

 

 

 

Silvia Kušnírová, SKPR Strategies, Managing Director

Deti internetu a sociálnych médií, generácia, ktorá už nezažila svet bez onlinu. Na jednej strane uvedomelé publikum, ktoré si nenechá len tak niečo nanútiť, na strane druhej mladí ľudia, ktorí trochu uverili, že k úspechu existujú skratky. Som si istá, že aj na nich marketéri niečo vymyslia, ale skôr ma trápi otázka, čo prichádza v abecede po Z... Žeby back to basics? J

 

 

 

 

 

 

Anton Molnár, hovorca a riaditeľ Podniková a marketingová komunikácia Slovnaft

Tak ako každá generácia aj súčasná nastupujúca je plná sily a energie, ktorú spoločnosť potrebuje. Charakteristické je pre ňu zatiaľ najvyššie poznané využívanie moderných technológií prakticky vo všetkých aspektoch života. Tento informačný boom na jednej strane vytvára užasnú hybnú silu sociálnych online spájaní sa , na druhej strane však kladie vyššie nároky na správnu selekciu informácií a vyhodnocovanie  súvislostí. V tomto prostredí spoločnosti hľadajú svoje vlastné cesty ako generáciu zaujať, pričom rozhodujúca je kreativita, otvorenosť a multifunkčnosť. V rámci komunikácie sa viac sústredíme na kvalitu obsahu zdieľanú v osobných komunikačných zariadeniach a pri interakcii sa snažíme uplatňovať časový princíp 24/7, teda odpovedať, čo najskôr bez ohľadu na tradičný model pracovný týždeň verzus víkend.

 

 

 

Braňo Polák, CEO, CIO STARMEDIA Co.

Zhruba každých 10 rokov je možné identifikovať skupinu ľudí podľa rôznych špecifík a nejako ju „generačne“ zaškatuľkovať. Pre každú druhú takúto generáciu ide o znaky signifikantnejšie. Aktuálne sa ujednotila definícia generácie „Z“. Kto pracuje v tomto biznise dlhšie by mal byť na túto skupinu konzumentov pripravený a trúfam si povedať, že nemusí reagovať na jej správanie, ale spoluvytvára znaky jej správania sa. Najmä na základe reakcií našich klientov som presvedčený, že medzi pripravených v oblasti ovplyvňovania správania (nielen) generácie „Z“ patríme aj my v Starmedii. Naši klienti už vedia konkrétne, vďaka čomu. 

 

 

 

Martin Mosný, výkonný riaditeľ SWAN

Je to generácia, ktorá nevníma hranice, a to vo všetkých významoch, či už geografické, spoločenské, kultúrne alebo technologické, nič nie je pre nich nemožné a nič ich neprekvapí. Zároveň je veľmi ťažké nájsť niečo, čo by považovali za výzvu, a preto je ich niekedy ťažké motivovať, aby vynaložili nejaké úsilie na dosahovanie cieľov. V marketingovej komunikácii je preto potrebné nájsť nový spôsob ako zaujať práve túto skupinu.

 

 

 

 

 

Maru Mitlíková, Executive Director TRIAD Advertising

Táto generácia je využiteľná naprieč značkami, samozrejme však nie všetkými. Pristupovať k nej treba inak, ale princíp zostáva – buď to musí byť vtipné alebo pre ich generáciu užitočné. V našich kampaniach určených pre mladých a študentov patriacich do generácie Z sme sa snažili využiť čo najviac insightov – pri kampani Polliter neriešenia pre Kofolu sa nám osvedčil trend gifiek, ktoré išli aj do telky, O2 zasiahlo svoju cieľovku na Snapchate a na vlastnej koži si vyskúšalo, aká je to sranda dostávať ozajstné, úprimné a fakt milé snapy.

 

Dana Jánošová, Client Service Director) Universal McCann

Generácia Z je zatiaľ mladá, a preto je cieľovou skupinou ešte pre málo našich značiek. Ako každá generácia, má svoje typické správanie. V ich prípade, ako Digital Natives, ide o nadmerné a veľmi prirodzené využívanie digitálnych technológií a médií. Sú aktívni v mnohých niche sociálnych sieťach, čím sa odlišujú od iných generácií, ale u nás  stále výrazne využívajú aj tie „základné“ sociálne siete, čo je iné v porovnaní napr. s USA, kde už odtiaľ odchádzajú. U nás sa s touto cieľovou skupinou snažíme preto vytvárať kontakt najmä prostredníctvom sociálnych sietí, pričom sa snažíme im priniesť relevantný obsah pre ich vekovú kategóriu.

 

 

Júlia Micháleková, Managing Director Visibility

O budúcnosti online marketing som písala v jednom z mojich článkov. Spomínala som tam aj túto generáciu, ktorá sa búri proti marketingu, ako ho poznáme dnes. Najviac sa to prejavuje v dvoch aspektoch:

●     Súčasná „digitálna generácia” neverí tomu, čo sa im snažia povedať firmy či marketéri. Veria len dvom veciam. Tomu, čo si vytvoria sami a tomu, čo im povedia priatelia a známi.

●     Stále viac ľudí využíva AdBlock. Celkom ironické je, že blokovanie reklám má aktívne až 45 % marketérov.

Odpoveď na vašu otázku teda je, že značky musia zmeniť svoju komunikáciu. Mali by sa zameriavať na tvorbu kvalitného, personalizovaného a adresného contentu a používať prvky gamifikácie.

 

 

Marek Chovanec, Volkswagen Marketing / PR Manager PORSCHE Slovakia

Generácia Z je a bude pre značky veľký „challenge“. Táto generácia prináša nový životný štýl, charakterizuje ho pohodlnosť, rýchlosť žitia, sociálny sharing no zároveň silná túžba po dovtedy nevidenom, novom, a zároveň 100% transparentom, keďže chyby a neúprimnosť netolerujú. Všetko spomenuté musí pomôcť značkám identifikovať a aplikovať vhodnú komunikáciu cez správne komunikačné kanály. S touto generáciou prichádza natrvalo „doba digitálna“ a preto sa musia tradičné nosiče transformovať a prispôsobiť. Máme dlhodobý plán a iniciatívy ako správne s touto cieľovou skupinou pracovať, s akou formou a obsahom, no v tejto chvíli nechcem prezrádzať viac. Možno nájdeme práve v Stratégiách časom priestor na bilanciu aktivít.

 

 

 

 

Milan Sitárik, Group Account Director Wiktor Leo Burnett

Pozerám sa na túto generáciu každý deň - mám 3 deti ročníky 1997, 2000, 2003, čiže pomerne reprezentavtívna vzorkaJ.Veľa sa o tejto generácií hovorí, že je iná. Vždy to súvisí s medzigeneračnými zmenami v spoločnosti. Kedže tie najväčšie zmeny sa udiali v prístupe k informaciam a spôsobe komunikácie, prinaša to nové príležitosti práve v komunikačnom biznise. Ako čo najviac vyťažiť z týchto príležitostí pravidelne riešia naši stratégovia. Napomáha tomu aj spomínaná spolupráca digitálneho teamu  WLB a Digitasku a tiež novovytvorená pozícia Business Innovation Director.

 

 

 

Filip Švaňa, PR.Konektor

Prakticky až na konzumentov zo segmentov s vekovým obmedzením konzumentov (autá, gambling, cigarety/alkohol) je to silná CS na komunikáciu, najmä v sektore FMCG. Generácia Z je špecifická tým, že mení televíziu (slovenské televízie prakticky rezignovali na oslovenie tejto CS) za iné obrazovky (najmä smartfón, tablet) a baví sa takmer výhradne online.

Značky musia reagovať na túto novú generáciu. Facebook je štandard, dnes k nemu intenzívne pribúda YouTube a Instagram, čoskoro to bude Snapchat. Napríklad naša agentúra v rámci komunikačných stratégií ponúka klientovi automaticky nielen klasické médiá (medzi ne už rátame aj online portály), ale tiež social nástroje – adaptovaný obsah pre FB, donedávna FB aplikácie (tie sú na ústupe), prípravu videí, ale napríklad aj spoluprácu s influencermi. A to nielen z radu „tradičných” referenčných tvárí (ako napr. Laci Strike pri kampani na Detské letné túžby pri launchi globálnej značky detských syrov Babybel), ale tiež nových hviezd. Pravidelne spolupracujeme s TOP slovenskými youtubermi Expl0itedom a Matúšom. V tomto smere je spomedzi klientov aktívna najmä značka Milka, ktorá mala oboch youtuberov ako ambasádorov jednej z kampaní a pravidelne s nimi spolupracuje pri tvorbe videí.

 

 

Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.

 

 

 

 

 

 

Zdroj: rm, kh

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. apríl 2024 21:51