StoryEditor

Nákupy? Už dávno neplatí, že Slováci a Česi sú rovnakí

05.05.2015, 15:30
Ako vyzerá typické oblečenie Slovákov verzus Čechov? Na čo Slováci míňajú viac? Pozrite si výsledky prieskumu, ktorý si objednal Zoot.

Aké je nákupné správanie Slovákov a Čechov? Napríklad na oblečenie míňame o polovicu viac ako Česi, pričom nakupujeme drahšiu a značkovejšiu módu. Vyplýva to z prieskumu Fashion report medzi Slovákmi a Čechmi, ktorý na vzorke viac ako 600 respondentov realizovala pre zoot.cz prieskumná agentúra Perfect Crowd.

Základným výstupom z prieskumu je fakt, že Slováci míňajú viac. Nie je za tým však viac kusov oblečenia, ale skôr preferencia drahších a značkových vecí. Nepotrebné oblečenie venujú hlavne charite. Trh s módou na Slovensku má ročný obrat viac ako 1,383 miliardy eur (ŠÚ SR).

Vo všeobecnosti platí, že české ženy vlastnia viac tričiek, blúzok a Slovenky majú v priemere viac kabeliek a lodičiek, ktoré nosíme častejšie a aj vo chvíľach, kedy ich české ženy nenosia vôbec alebo nad nimi váhajú.

 

Výstupy prieskumu Fashion report: Porovnanie spotrebiteľského správania Čechov a Slovákov

- 27 % Slovákov nemá problém spontánne na módu minúť 55 eur (1500 Kč) pričom v prípade Čechov je to len 6 %

- Slováci viac míňajú aj na topánky. Slovák minie 34 % ročných výdavkov za topánky, Čech len 25 %

- Slovenky porážajú české susedy najmä v nakupovaní ponožiek a spodnej bielizne. Kým 59 % Sloveniek minie mesačne za podprsenky v prepočte viac ako 18 eur (500 Kč), v Česku je to len 37 % respondentiek. Najväčší rozdiel je v nakupovaní ponožiek. Za tie sme ochotné mesačne utratiť až o 63 % viac peňazí ako naše susedky

- "typické" oblečenie Čechov: rifle, tričko, mikina, v prípade Slovákov vstupujú do hry topánky, a teda náš model vyzerá: rifle, tričko a topánky

 

Prečítajte si aj anketu medzi zadávateľmi z iných segmentov trhu, ako oni vnímajú rozdiely medzi nákupnými preferenciami Čechov a Slovákov:

 

ANKETA: V čom sa podľa vašich skúseností líši nákupné správanie Čechov a Slovákov vo vašom segmente?

 

Stanislav Cintavý, výkonný riaditeľ spoločnosti Bepon

Keď Slovák povie, že je ochotný za produkt zaplatiť 5 €, reálne by dal aj 7 €. Keď Čech povie, že je ochotný zaplatiť 5 €, reálne viac ako 3 € nedá.

 

 

Erik Čížek, CEO Pernod Ricard Slovakia

Najpodstatnejšou vývojovou črtou je určite príklon ku kvalite. Celkovo v posledných rokoch výrazne rastie podiel prémiových značiek alkoholu na trhu a to tak v retaile, ako aj v gastro segmente. Zatiaľ čo medziročný rast celkového trhu je na úrovni +3%, prémiové značky rastú v priemere až dvojciferne. Najväčšie segmenty sú aj naďalej vodka, horké a bylinné likéry, ovocné destiláty a borovička. Kým však tradičné segmenty ako ovocné destiláty v poslednom období po istom boome opäť citeľne klesli a borovička stagnuje, vodka a likéry idú spolu s prémiovými značkami nahor.

V Čechách je situácia trochu iná. Za rok 2014 tu v retaile po rokoch stagnácie došlo k výraznému nárastu, ten sa však tiahne akoby naprieč celým portfóliom. Prémiové značky tiež rastú, nie však tak výrazne ako na Slovensku. V retaile pozorujeme najmä nárast tuzemského rumu, vodiek a tiež horkých a bylinných likérov. V gastronomickom segmente sú však zase trendy podobné ako na Slovensku, čiže tu výrazne rastú prémiové značky.

 

 

Eva Kotýnková, Corporate Communications Manager CZ/SK Tchibo

Ako hlavný rozdiel v nákupnom správaní vnímame to, že slovenskí zákazníci sú v nakupovaní impulzívnejší a viac emocionálnejší. Keď sa im tovar páči, tak ho jednoducho kúpia. Naproti tomu nákup v ČR prebieha viac na racionálnej úrovni. Zákazníci nákup často zvažujú, nezriedka porovnávajú ponuky viac obchodov. Ďalej vnímame napr. iný  vkus v dámskej móde, na Slovenskom sa viac predávajú zdobené veci, v ČR sa viac páčia jednoduchšie modely.

 

 

Zdeněk Kvinta, Marketingový manažér spoločnosti Dr. Oetker

Podľa našich skúseností sa nákupné správanie Slovákov a Čechov veľmi nelíši. V oboch krajinách je samozrejme najviac ovplyvnené stavom obchodnej siete, ktorá je v každej z nich iná. Na Slovensku je silne rozvinutá Coop Jednota, v Českej republike sú silné skôr medzinárodné reťazcové predajne.

Slovenskí spotrebitelia sú konzervatívnejší ako českí, takže reakcie na novinky alebo niektoré typy akciových balení sú pomalšie. V oboch krajinách reagujú spotrebitelia pozitívne na cenové akcie. Väčšie rozdiely vidím napríklad v chuťových preferenciách a spotrebiteľskom správaní viac ako v nákupnom správaní.

 

 

Silvia Wenderlová, marketingová manežérka Klenoty Aurum na Slovensku

Nákupné správanie Slovákov a Čechov je v našom segmente mierne odlišné. Slováci vyhľadávajú značkový tovar a módne trendy vo väčšej miere ako Česi. Takisto je rozdiel v pomernom zastúpení zákazníkov podľa pohlavia, na Slovensku nakupuje šperky a hodinky viac mužov ako v Čechách.

 

Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.

Zdroj: rm

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 12:40