Ste predsedníčkou asociácie na toto funkčné obdobie. Aké sú vaše ciele?
Teší ma, že BTLka funguje už piaty rok. Budeme radi, ak našu základňu rozšírime o ďalších členov. Stále máme ciele, ktoré nás bavia a nedovolia nám zaniknúť. Chceme sfunkčniť prácu tých členov, ktorí sa v asociácií tak trochu len „vezú“. No a naďalej chceme pracovať s etickým kódexom, aby všetky agentúry v asociácii spĺňali kódex nielen formálne.
V akom zmysle?
V tom, že nebudeme uplácať klientov, nebudeme škodiť iným agentúram, nebudeme sa zúčastňovať na nekalých súťažiach a nebudeme si vykrádať navzájom veci.
Čo sa už dá považovať za vykrádanie?
Definovať je to asi jednoduchšie, ako to v skutočnosti funguje. Sme malý trh, teda máme obmedzený počet kvalitných dodávateľov. V reálnom živote používame toho istého dodávateľa viac-menej všetci. Rovnako je to s kvalitnými ľuďmi v agentúrach. Zamestnanci migrujú medzi agentúrami a prinášajú si so sebou know-how tej predošlej... Je to vykrádanie, keď použijem toho istého dodávateľa alebo príde ku mne account z inej agentúry? Zložitá otázka a ešte zložitejšia odpoveď.
Fluktuácia je dnes bežný jav na pracovnom trhu.
Je to normálne, deje sa to v nadlinkových agentúrach, vo finančnom sektore, aj v IT sektore, jednoducho všade. Je to o nastavení interných zmlúv a etike firmy, aby zamestnanci nevynášali dôverné informácie. Formálne si to môžeme povedať, napísať, ale v bežnom živote si to musí každý riaditeľ, majiteľ ustrážiť sám. Je to predovšetkým o etike a morálnom nastavení jednotlivca.
Aké sú náklady na vypracovanie zadania do tendra?
Bežný tender stojí agentúru od 500 až do 5 000 eur. Bolo by preto fér, aby sme sa od klienta dozvedeli všetko, čo potrebujeme. Niekedy mám totiž pocit, že klient rozmýšľa v rovine „veď niečo vymyslite“, aby potom povedal „tak teda toto nie“ :). Je to triafanie do terča so zaviazanými očami. Úplný extrém je, keď pošleme vypracované zadanie a klient nemá ani toľko slušnosti, aby sa poďakoval, že si už vybral. Prípadne keď sa dozvieme, že si event urobí klient podľa našej idey sám a s našimi dodávateľmi. No to sme opäť pri tej etike a morálke jednotlivca.
Aké riešenie navrhujete?
Musíme o tom hovoriť. Chceme otvoriť otázku, či za tendre nedostávať skicovné. Aspoň symbolické. Vyriešilo by to prinajmenšom množstvo prizvaných agentúr a pre nás čiastočne úhradu nákladov. Ak sa stretneme s „nekalými“ praktikami, nebojme sa na to upozorniť. Pokiaľ by sme sa dokázali v asociácii spoločne dohodnúť na pravidlách, za akých sme ochotní do tendra ísť, považovala by som to za malú výhru a posun.
Darí sa vám v rámci BTLky vystupovať jednotne a presadzovať svoje požiadavky voči klientom?
Občas. Pri poslednom veľkom tendri sme sa stretli a rozprávali, ako nastaviť naše agentúrne odmeny tak, aby sme mohli ešte garantovať kreativitu, úroveň produkcie a profesionalitu tímu. A zároveň vyhovieť klientovi s výškou odmeny a nepodliezať si navzájom ceny.
Klienti sa snažia maximálne znížiť svoje náklady na marketingové aktivity. Dá sa tu nájsť kompromis?
Nehovoríme len o budgetoch. Je jasné, že náklady sa znižujú všade. Chceme, aby si klienti uvedomili, že nechceme od nich viac peňazí. Chceme im peniaze ušetriť – transparentne pre klienta aj agentúru. Pokojne sa ozprávajme o časohodinách a cene práce, ale nie len o percentách. Silu dohodnúť lepšie ceny určite máme, ale je pre nás motivácia, ak sme hodnotení agentúrnym fee?
Celý rozhovor s Andreou Skočekovou si môžete prečítať v najnovších Stratégiách, v špecializovanej prílohe EVENTY 2015.
Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.
Zdroj: Katarína Hrnčárová