Pulty predajní či boxy s tabakovými výrobkami nás budú "strašiť" nechutnými obrázkami na obaloch cigariet. Ide o zmenu, ktorú po dlhoročných diskusiách zavádza aj slovenský trh. Najväčšia zmena je v grafickom prevedení obalov. Ten bude musieť po novom obsahovať obrázok, ktorý si výrobca môže vybrať zo 42 predpísaných variantov, a textové upozornenie. Povinné ilustračné obrázky sú často označované za nechutné. Zobrazujú napríklad dieru v pľúcach. Obaly cigariet sa tak po novom unifikujú.
Výrobcovia budú musieť bez výnimky rešpektovať nové nariadenie. Pre značky priniesla nová smernica zásadnú zmenu - pôvodne mali na svoj branding 70% obalu, teraz už iba 35%.
Viac o konkrétnych zmenách, ktoré značky ovplyvnia, sa dočítate tu.
Takto vyzerajú nové obaly cigariet, ktoré po novom dostanete kúpiť v slovenských predajniach:
Zdroj: FB Jaro Horvath
Zdroj: FB Zuzka Palubiakova
Zdroj: FB Juraj Mravec
Zdroj: Stratégie
Zdroj: British American Tabacco
Všetky varianty ilustračných obrázkov, z ktorých si môžu výrobcovia vyberať, si pozrite tu.
Výrobcovia tabakových výrobkov, ktoré pôsobia aj u nás, sa k zmene stavajú pragmaticky. Upozorňujú však na možné dopady, ktoré môže implementácia smernice priniesť. Jedným z nich je čierny trh a zvýšenie pašovania cigariet najmä z východných krajín.
Petr Šebek, manažér oddelenia vonkajších vzťahov v spoločnosti Philips Morris, pre Stratégie upozorňuje: "Je veľmi predčasné predpovedať, čo nové pravidlá urobia s trhom. Na Slovensku je dnes objem nelegálneho trhu jeden z najmenších v EU. Kopírovanie originálnych výrobkov sa za posledné desaťročie stalo sofistikovanejším. Dnes ani my, čo sa dennodenne stretávame s originálmi, nedokážeme vždy na prvý pohľad s istotou povedať, či ide o falzifikát alebo originál. Akýkoľvek krok smerom k unifikácii obalov zjednodušuje falšovateľom nelegálne podnikanie a zvyšuje ich zisky."
Z marketingového hľadiska môžu nové pravidlá obalov spôsobiť tlak na cenu. "Skúsenosti z Austrálie, kde bolo unifikované balenie cigariet zavedené, ukazujú, že hlavným komunikačným a konkurenčným nástrojom na trhu sa stáva cena," dodáva Petr Šebek.
Lucie Ramneborn zo spoločnosti British American Tabacco, ktorá distribuje na Slovensko značku Lucky Strike a Pall Mall, sa zmeny neobáva: "Pre nás ako pre každú členskú krajinu EU to znamená povinnosť smernicu zaviesť, ale smernica dopadá na všetky tabakové spoločnosti rovnako a tak nevznikne týmto krokom žiadna konkurenčná výhoda alebo nevýhoda." Súhlasí tiež s názorom, že štandardizácia balenia cigariet povedie k ľahšiemu pašovaniu cigariet a dodáva: "Nelegálny biznis je strašiakom nielen nášho biznisu, ale i štátu. Pre nás je najväčšou konkurenciou, pre štát znamená nižšie spotrebné dane."
Zdroj: Erika Brindzová