HNonline Evita Dia eRUN.sk Mediweb MAFRA Slovakia Predplatné Inzercia + viac
Strategie.sk
Strategie na Facebooku Strategie na Twitteri Strategie na LinkedIn

Potraviny zlacneli ešte viac, ako štát plánoval

Po necelom mesiaci hovorí ministerstvo pôdohospodárstva o úspechu, keďže ceny vybraných produktov klesli priemerne takmer o 12,5 percenta.
Zdroj: 
Tatiana Jurašková, HN
A A A

Reťazce prelepili cenovky na potravinách podľa dohody. Znížená DPH o desať percent na vybrané druhy tovarov neplatí ešte ani mesiac, ministerstvo pôdohospodárstva už dnes hovorí o jej úspechu. Takmer všetky siete totiž mali ešte nižšie ceny, ako museli mať. „Jedine v CBA klesli ceny iba o 5,2 percenta, čo znamená, že si prilepšili na svojej marži,“ uvádza šéf rezortu Ľubomír Jahnátek.

Spotrebiteľ to nevníma

Reťazec je však obchodnou alianciou. To znamená, že má viacero členov, prijímateľov franšízy CBA, ktorí pôsobia ako samostatné subjekty. Jedným z nich je aj CBA Slovakia, ktorá upravila ceny v súvislosti so zmenenou „dépeháčkou“ už v polovici decembra. „Prísne sa držíme filozofie, že zníženie DPH sa musí plne premietnuť do ceny pre nášho zákazníka. V takom vážnom konkurenčnom prostredí by sme si totiž iný prístup ani dovoliť nemohli,“ vysvetľuje viceprezident CBA Slovakia Vladimír Kocúrek.

Najväčšie siete sa na to, že si na zníženej dani nebudú zvyšovať svoje marže, zaviazali v memorande, ktoré podpísali s predstaviteľmi vlády. Podľa neho sa nižšia DPH mala prejaviť cenami nižšími o 8,33 percenta. Ak sa tak aj nestalo, reťazcom nehrozia žiadne sankcie, keďže zo zákona je povinná iba desaťpercentná DPH na čerstvý chlieb, maslo, mlieko, vybrané druhy mäsa a rýb. Podľa ministra je však dostatočnou zbraňou proti jej zneužívaniu negatívna reklama. No odborník nesúhlasí. „Spotrebiteľ nevníma citovo, keď sa o niekom povie, že nedodržiava memorandum. Zväčša ani nevie, o aké memorandum ide. Jeho správanie to preto ovplyvní iba minimálne,“ myslí si analytik agentúry prieskumu trhu Terno Ľubomír Drahovský.

Nezmenené cenovky

Ministerstvo monitoruje od novembra najväčšie reťazce, cez ktoré sa predáva viac ako 80 percent všetkých potravín. Pri sledovaní cien mu pomáha Jednota dôchodcov, ktorá kontroluje cenovky v 183 predajniach. Podľa ich výsledkov klesli ceny potravín so zníženou DPH v januári v porovnaní s novembrom priemerne o 12,42 percenta. Samotné reťazce si toto opatrenie pochvaľujú a k zlacňovaniu pristúpili už v decembri. „Zníženie DPH sme privítali, už dlhšie sme takéto rozhodnutie navrhovali. Veríme, že vláda bude v uvedenej iniciatíve pokračovať,“ konštatuje podpredseda COOP Jednota Martin Katriak s tým, že je ešte predčasné hodnotiť, či sa vďaka tomu zvýšil aj predaj. Podľa údajov ministerstva sa však zvýšila spotreba bravčového chladeného mäsa. „Po prvom januári sme zaznamenali zvýšený záujem zákazníkov o položky so zníženou DPH,“ hovorí manažérka komunikácie Tesco Stores Zuzana Lošáková.

Jedna pekáreň

Rezort pôdohospodárstva tvrdí, že sa našiel aj prípad, keď predajca DPH neznížil a na čerstvom chlebe ďalej uvádzal 20 percent. „Je to pekáreň Krajinka a tento prípad postupujeme ministerstvu financií,“ tvrdí Ľubomír Jahnátek. Ako potvrdila pre HN hovorkyňa Finančnej správy Patrícia Macíková, podnet prijali a budú sa ním zaoberať. Krajinka však tvrdí niečo iné. „Na bločku máme 10 percent a uvádzame aj cenu predtým a teraz,“ hovorí pre HN prevádzkar Erik Badánik.