Povianočné zľavy v e-shopoch sú často len naoko, zistil prieskum.
Cieľom monitoringu cien tovaru v tradičných povianočných zľavách, ktorý realizovala spoločnosť Karsa Technologies, bolo odhaliť zľavovú politiku popredných slovenských e-shopov. Evidentné je napríklad opakované zlacňovanie, kedy sú ceny komodít pred Vianocami umelo navýšené a v rámci zliav potom zrazené na pôvodnú cenu. Podľa komplexnej analýzy spoločnosti Karsa Technologies sa tak deje až v 9 % prípadoch. Možnosť výhodného nákupu sa týka 11,5 % sledovaných produktov.
Analýza spoločnosti Karsa Technologies monitorovala v období posledných štyroch mesiacov dlhodobý vývoj cien elektrospotrebičov a mobilných prístrojov predávaných v ôsmich popredných internetových obchodoch, akými sú napríklad Mall.sk, Okaysk.eu alebo Datart.sk. Z dát vyplynulo, že sledované e-shopy po Vianociach uplatnili skutočnú zľavu v priemere pri 11,5 % ponúkaných produktoch. Ako skutočná zľava je v analýze považovaná hodnota, ktorá bola v januári o viac ako 5 % nižšia než všetky ceny v sledovanom období. Pri 9 % komoditách internetové obchody uplatnili už spomínanú opakovanú zľavu a v prípade 49 % tovaru nedošlo v sledovanom období k zníženiu ceny. „Ruka v ruke so skutočnými zľavami ide tiež takzvané opakované zlacnenie, kedy predajca pred Vianocami umelo zvýši cenu ponúkaného artiklu, a po Vianociach prezentuje prepad na pôvodnú cenovú hladinu ako zľavu,“ vysvetľuje Michal Ježek, CEO spoločnosti Karsa Technologies, a upresňuje: „V prípade mobilných telefónov boli také praktiky zaznamenané dokonca častejšie než skutočná zľava – až v prípade 17 % tovaru.“ Rovnaká taktika potom bola v ešte väčšej miere zrejmá aj v prípade Hi-Fi prístrojov a navigácií. Internetovým obchodom by v prípade podobných praktík mohol hroziť aj postih zo strany Slovenskej obchodnej inšpekcie.
Internetové obchody dlhodobo obzvlášť nemenia ceny fotoaparátov a kamier. V týchto kategóriách ostáva cena rovnaká v prípade viac ako 60 % produktov, v prípade počítačov je to dokonca 74 %. Produkty z kategórie PC alebo navigácií na skutočné zľavy nedosiahli vôbec.
Percentá zníženia cien v jednotlivých kategóriách v povianočnom období.
Kategória |
Skutočná zľava |
Opakovaná zľava |
Rovnaká cena |
DVB-T/S |
27 % |
20 % |
33 % |
Mobilné telefóny |
16 % |
17 % |
31 % |
Flashdisky |
15 % |
12 % |
14 % |
Hi-Fi |
7 % |
21 % |
25 % |
Foto |
4 % |
7 % |
64 % |
Digitálne fotoaparáty |
4 % |
7 % |
64 % |
Navigácie |
0 % |
20 % |
50 % |
Digitálne kamery |
0 % |
4 % |
60 % |
Komponenty - HDD |
0 % |
2 % |
23 % |
PC |
0 % |
1 % |
74 % |
Zdroj: Analýza spoločnosti Karsa Technologies pre obdobie od 1. 10. 2014 až 16. 1. 2015
Najvýraznejšie zľavy v Okaysk.eu
Analýza cenovej hladiny v sledovaných obchodoch ukázala, že väčšina obchodov poskytla skutočnú zľavu na menej ako 5 % hodnotených produktoch. „Po vyhodnotení získaných dát sme zistili, že najviac sa rozhodol zlacňovať obchod Okaysk.eu, a to dokonca v prípade 57 % ponúkaného tovaru. Výrazne tak prevyšuje ostatné sledované obchody,“ upresňuje Michal Ježek zo spoločnosti Karsa Technologies. „Dokonca išlo o skutočnú povianočnú zľavu, teda avizovaných 5 %,“ zdôrazňuje. E-shop Okay.sk najviac pracuje aj s cenovou politikou a opakovanú zľavu ponúka na 12 % produktoch naprieč kategóriami. Opakovanú zľavu vo vyššej miere využívajú aj internetové obchody Nay.sk a Datart.sk, ktoré ju uplatnili na 10 %, respektíve 99 % tovaru. Pomerne stabilnú cenovú hladinu udržiava predajca Mall.sk, a to hneď v prípade 73 % svojich produktov.
Cenová politika vybraných internetových obchodov
Obchod |
Skutočná zľava |
Opakovaná zľava |
Rovnaká cena |
Okaysk.eu |
57 % |
12 % |
14 % |
Mall.sk |
2 % |
8 % |
73 % |
Nay.sk |
3 % |
10 % |
30 % |
Datart.sk |
5 % |
9 % |
56 % |
Zdroj: Analýza spoločnosti Karsa Technologies pre obdobie od 1. 10. 2014 až 16. 1. 2015
Zlacňovanie tovaru je ale úplne prirodzeným javom, ako upresňuje Michal Ježek: „Zľavu mimo iné spôsobuje aj starnutie produktu na trhu, Vianoce ale spôsobia celoplošné skokové zníženie cien.“ Aplikáciu Karsa Monitor, ktorá bola k prieskumu povianočných zliav použitá, vyvinula spoločnosť Karsa Technologies tak, aby ňou mohli slovenské e-shopy sledovať a reagovať na cenové hladiny tovaru u konkurencie, a to v reálnom čase.
Zdroj: red