StoryEditor

Recruiting na sociálnych sieťach – na čo si dať pozor a čomu sa vyhnúť

31.10.2013, 21:20
Personalisti kontrolujú váš profil na sociálnych sieťach. Ako by mal vyzerať, aby ste nepohoreli ešte pred samotným pohovorom?

Overovanie si kandidátov na sociálnych sieťach už nie je žiadnym novým trendom, ale pravidlom, ktoré by nemal ignorovať žiaden recruiter. V poslednom období sa stal nástrojom nielen v personálnych agentúrach, ale aj na HR oddeleniach firiem. Pozor na svoj profil by si teda mali dať aj uchádzači o pracovné pozície. Inak povedané, takmer každý. (Trh práce nebol nikdy vrtkavejší, ako je práve dnes.)

Ktoré sociálne siete najviac priťahujú zrak recruiterov a čo presne je v ich záujme zistiť o kandidátoch?

 

 

 

Nemýľte si Linked In so zoznamkou. Stavte na kvalitný profil

Linked In je najpoužívanejším nástrojom na výber kandidátov spomedzi všetkých sociálnych médií nielen vo svete, ale aj u nás. Je vnímaný predovšetkým ako profesionálna sieť kontaktov. Profil má podobu životopisu, obsahuje znalosti a schopnosti, referencie, projekty, ocenenia. Toto všetko vytvára obraz o tom, na akej pozícii pracujete, aké máte zodpovednosti, čo vás zaujíma, či ste skôr pasívny čitateľ odborných diskusií na rôzne témy, alebo sa aj radi aktívne zapájate, ako vás vnímajú druhí – kolegovia, manažéri, klienti, dodávatelia a pod. Niet preto pochybností o tom, že všetky tieto informácie sú klenotom pre recruiterov.

Na čo si dať pozor

Dať si námahu a staviť na kvalitný profil sa oplatí. To znamená, ujasniť si, ako chcete pôsobiť na ľudí, ktorí sú nezainteresovaní a len tak si pozerajú váš profil. Ak ste špecialista v určitej oblasti, dajte si záležať na tom, aby váš profil takým dojmom aj pôsobil. Rovnako, ak radi komentujete rôzne odborné diskusie a články, premyslite si, ako svoj názor odprezentujete a aký štýl písania si zvolíte. Striktné pravidlá, ako komunikovať neexistujú. Preto je len a len na vás, aký imidž si chcete budovať.

Čomu sa vyhnúť

Čomu by ste sa určite mali vyhnúť, je pravidelné pridávanie statusov, ktoré nemajú nič spoločné s vaším profesionálnym životom. Nikoho z vašej siete nezaujíma, čo ste práve mali na obed a aký víkend je pred vami. Rovnako, nemýľte si Linked In so zoznamkou a neobťažujte iných správami o tom, že by ste chceli nadviazať blízky kontakt. Linked In je otvorená sieť, a preto buďte rovnako otvorení aj vy. Nebojte sa akceptovať žiadosti ľudí, ktorých nepoznáte. Kontakty sú veľmi dôležité a nikdy neviete, aký obchodný potenciál sa v jednej žiadosti môže skrývať.

 

 

 

 

Na Facebooku lajkujte s mierou

Facebook sa masívne využíva aj na obchodné účely, ale z pohľadu recruitingu určite nemá potenciál ako databáza kandidátov. Táto sociálna sieť vznikla najmä preto, aby nám umožnila komunikáciu s blízkymi priateľmi a známymi. Jej primárny účel preto nie je profesionálny networking. Je zrejmé, že ľudia sa chcú na Facebooku uvoľniť, byť samým sebou, resp. tým, čím chcú pred svojimi známymi byť, a preto je nereálne, aby tu aktívne a vo veľkom recruiteri hľadali vhodných kandidátov. Nemôžem však tvrdiť ani to, že sa nábor prostredníctvom Facebooku nerobí. Robí, ale skôr formou inzercie. Aktivita a záujem teda vždy vychádza zo strany vlastníka profilu. A hoci Facebook má aktuálne ambíciu konkurovať Linked In-u (najmä prostredníctvom možnosti doplnenia svojich znalostí vo svojom profile), existujú opodstatnené pochybnosti, že sa mu to niekedy vôbec podarí.

Na čo si dať pozor

Ak si recruiteri pozerajú profil uchádzača, väčšinou ide o kandidátov na obchodnícke a marketingové pozície. Ľudia práve z týchto oblastí by si mali budovať svoj imidž aj v súkromí. Z ich profilu by mala ísť kreativita a otvorenosť.  Čo všetko, čo je uverejnené na Facebooku, môže hrať vo váš prospech? Prezentovanie vlastného názoru na rôzne spoločenské témy (s výnimkou extrémistických vyjadrení), výber vhodnej profilovej a titulnej fotografie, bohatá sieť kontaktov, záujem o šport. Práve aktívne športovanie je pre zamestnávateľov veľmi dôležité, pretože hovorí o schopnosti nájsť si správnu harmóniu medzi prácou a súkromím a rovnako pestuje u kandidáta mnohé cenné schopnosti, ako napr. tímový duch, vytrvalosť, ťah na bránku a podobne. 

Čomu sa vyhnúť

Nelikujte a nezdieľajte celý deň rôzny články a obrázky, pretože to hovorí o vašom nízkom pracovnom nasadení a o neschopnosti sústrediť sa. Ak ste typ človeka, ktorý „žije svojou prácou“ aj na Facebooku, dajte si pozor aj na to. Môže to o vás vypovedať to, že ste workoholik, ktorý nemá žiadne záľuby, čo opäť smeruje k nízkemu pracovnému nasadeniu. Ak nechcete byť viditeľný pre recruiterov a ostatných ľudí, ktorí nepatria medzi vašich priateľov, stačí si v nastaveniach upraviť, čo chcete, aby o vás vonkajší svet vedel a budete to mať jednoduchšie. A recruiter to určite nebude vyhodnocovať vo váš neprospech. Mnoho článkov sa venuje aj téme, ako sa prezentovať na Facebooku. Je známe totiž to, že recruiteri si o kandidátoch overujú informácie zo súkromia na Facebooku. Pravdou je, že na Slovensku sa tomuto „preklepávaniu“ kandidátov recruiteri veľmi nevenujú, ale môže sa stať, že si všimnú nevhodný obsah. Zdravý úsudok by však nemal nikomu dovoliť prezentovať sa netolerovateľným spôsobom (rasistický obsah, násilie, drogy a pod.). A to určite nielen z toho dôvodu, že by ho to mohlo pripraviť o vysnívanú pracovnú pozíciu.

 

 

 

Twitter si na svoju „recruit“ slávu ešte počká

Na Slovensku zatiaľ málo využívaná sieť. Potenciál určite má, ale podľa môjho názoru až o pár rokov. Recruiteri sú vždy tam, kde je aj najviac kandidátov a Slovákov zaregistrovaných na Twitteri, v porovnaní s už spomenutými sieťami, je výrazne menej. Keď sa zvýši počet registrácií na Twitteri, zintenzívni sa aj tento spôsob vyhľadávania uchádzačov. Naopak to v tejto oblasti väčšinou nefunguje.

 

 

Pre Stratégie pripravila Jana Balážová, konzultant spoločnosti Hudson

 

 

Zdroj: er.

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
26. apríl 2024 17:34