StoryEditor

Stredoeurópsky unikát: Škola bude laboratórne skúmať, ako nakupujeme

06.03.2015, 09:03
Ako nakupujeme potraviny v obchode? Nové laboratórium bude skúmať reakcie spotrebiteľa.

Fakulta ekonomiky a manažmentu Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre pripravuje zriadenie výučbového centra zameraného na mystery shopping. Laboratórium spotrebiteľských štúdií bude unikátnym výučbovým centrom nielen na Slovensku, ale v celej strednej Európe. 

„Okrem klasického priestoru na výučbu v ňom chceme vytvoriť aj priestor na nakupovanie v laboratórnych podmienkach, čo bude určite zaujímavé aj pre retailingové spoločnosti a komerčný výskum. Laboratórium bude môcť fungovať aj ako reštaurácia za účelom skúmania spotrebiteľského správania či hracie a výučbové centrum prepojené na pedagogické a psychologické výskumy a simulácie,“ informovala dekanka FEM Elena Horská. Projekt získal podporu z celoslovenského programu Vysoké školy ako motory rozvoja vedomostnej spoločnosti. Vybudované by malo byť do leta tohto roka. 

Nové laboratórium by malo vytvoriť podmienky na skúmanie správania sa a reakcií spotrebiteľa prioritne na potravinársky sortiment. V laboratórnom obchode budú umiestnené regály s výrobkami, ktoré budú predmetom testovania. „Softvérovým programom dokážeme sledovať a vyhodnocovať mimiku tváre pri sledovaní reklamy, pohyb očí, kde najdlhšie spočinul zrak zákazníka, čo je pri nakupovaní najvýraznejším predmetom záujmu,“ konštatovala Horská. Špeciálny nákupný vozík, ktorý je v súčasnosti predmetom patentovania, dokáže monitorovať rôzne reakcie spotrebiteľa a zmeny v správaní sa napríklad pri tabuli s označenými zľavami. „Na katedre vyvíjame komunikačný panel so zabudovanou obrazovkou, na ktorom budeme môcť testovať reakcie študentov i respondentov napríklad na reklamu či na obálku časopisu. Z viacerých predložených variantov vyhodnotíme ten, ktorý respondenta najviac oslovil,“ povedala dekanka. V ďalšej časti laboratória, vo fiktívnej reštaurácii, budú predmetom skúmania emócie a reakcie klientov pri konzumácii. 

Laboratórium bude prednostne slúžiť ako výučbové pracovisko pre študentov, ktorí si budú môcť sami na sebe otestovať vplyv marketingu i neuromarketingu na zákazníka. V druhej etape chce fakulta rozšíriť spoluprácu s praxou a komerčnou sférou. Už dnes má rozpracovanú spoluprácu s Rakúskou poštou (Österreichische Post), ktorá chce preskúmať vplyv vône kávy v interiéri na pohodu zákazníkov, a s nemeckou reštauráciou, ktorá chce testovať vplyv zmien jednotlivých prvkov v interiéri reštaurácie na správanie zákazníka. Podľa Horskej bude zaujímavé sledovať aj reakcie zákazníkov na slovenské výrobky. „Takýto typ laboratórií a výskumu funguje najmä v Ázii a Spojených štátoch amerických, čiastočne v západnej Európe. Univerzita v poľskej Poznani získala veľký grant z nórskych fondov na zriadenie dvoch laboratórií, vyspelé pracovisko je aj v Srbsku. Na slovenských univerzitách je oblasť neuromarketingu skôr na úrovni teoretických poznatkov, samostatný výskum je zriedkavý. Súvisí to s finančnou náročnosťou softvérov, citlivá je aj otázka etických princípov pri výskume,“ tvrdí Horská. 

Prvotné náklady na financovanie laboratória sú zabezpečené z projektu Vysoké školy ako motory rozvoja vedomostnej spoločnosti a z projektu Využitie neuromarketingu v retailingu potravín. V štádiu hodnotenia je projekt KEGA, ktorý FEM predložila Ministerstvu školstva SR. Ďalších 5 000 dolárov (4517,12 eura) na dobudovanie laboratória prisľúbila univerzita v Indonézii, ktorej doktorandi by mali robiť výskum práve v nitrianskom laboratóriu. „Prísľub financií je aj z projektu s Rakúskou poštou a pokiaľ by prejavila záujem o služby laboratória komerčná sféra, hradila by si všetky náklady,“ konštatovala Horská.

Zdroj: TASR

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. apríl 2024 01:05