StoryEditor

Trendy v e-commerce

28.07.2014, 10:41
Priateľte sa, kde sa to len dá a na čo máte. Ukážte ľudskú stránku svojej firmy a komunikujte všade, kde máte možnosť.

E-commerce, alebo inak povedané, predaj na internete, žne úspechy z roka na rok čoraz viac a viac. Mnoho ľudí pochopilo potenciál, ktorý sa ukrýva na webe, prehodnotilo svoje podnikanie a sústredilo sa na nové možnosti. Pricemania Academy zostavila 11 bodov, okolo ktorých sa bude nasledujúce obdobie v e-commerce točiť.

 

1. Priateľte sa s mobilom!

Na túto tému sa toho popísalo i povedalo skutočne veľmi veľa. Počet pripojení z mobilných zariadení neustále stúpa, technika je vyspelejšia, smartfóny prepracovanejšie a operačné systémy rýchlejšie. Podmienky pre vás biznis sú teda lepšie, tak sa snažte aj vy. Preto by sme odporučili investíciu do úpravy webu, ideálne responzívneho dizajnu, ktorý sa stáva prijateľným kompromisom. Responzívny dizajn je vhodný najmä pre majiteľov e-shopov, ktorí svoj web ešte nemajú upravený na požiadavky mobilných zariadení. Pokiaľ totiž a Google Analytics vidíte pripojenia z mobilu, ale bounce rate z týchto pripojení je vysoký a ziskovosť nízka, treba sa prispôsobiť. Pokiaľ chcete svojim klientom priniesť i niečo viac, investujte do mobilnej aplikácie, ktorá dokáže viac pracovať so samotným zariadením a priniesť tak širší rozmer, ktorý inteligentné telefóny ponúkajú.

 

2. Vidí vás Google?

Podľa mentora Pricemania Academy, Tibora Petáka, sa trendy v SEO pre tento rok v porovnaní s predchádzajúcim rokom veľmi nemenia- skôr naberajú na dôležitosti.

„Použiteľnosť webových stránok je reálnym faktorom vo výsledkoch hľadania Googlu. Používatelia sa ťažko orientujú na webe, alebo dokonca na ňom nenájdu to, čo hľadali – pozície takéhoto webu tým pádom môžu mať tendenciu klesať,“ tvrdí. Ďalším, možno trošku sci-fi faktorom je to, že Google sa vo svojich algoritmoch dlhodobo snaží zohľadniť atraktívnosť/popularitu/dôveryhodnosť značky aj mimo online sveta. Pokiaľ značku propagujete v offline médiách, alebo si z nejakého dôvodu si o vás ľudia hovoria pri pive, doma, na Facebooku, tak máte šancu, že budete si dobre viesť aj v SEO.  „Tretí trend sa týka procesovania vo firme, v ktorých stále platí, že „SEO sa nedá urobiť", je to nonstop činnosť. Najlepšie si preto v SEO bude viesť ten, komu sa SEO procesy podarí zapracovať inhouse. Tzn., že vlastní ľudia vo firme by mali vedieť, ako ich činnosti ovplyvnia SEO a nie len copywriter, programátor, či marketingový riaditeľ. Niektoré SEO stratégie môžu byť previazané s cenovou politikou, starostlivosťou o zákazníka, a inými, dodáva Peták.

 

3. Reklamy

Prím v e-commerce v tomto aj nasledujúcom roku, podľa Daniela Zaíčka z B2B group, hrajú a budú hrať nasledujúce nástroje: GSP (Gmail sponsored promotion) - reklama na gmaile. Karty zamieša aj Search companion marketing - spojenie vyhľadávania a reklamnej siete Google Dynamicky remarketing - znovu oslovenie zákazníka dynamickými bannermi. V remarketingu sa bude klásť doraz na detailnejšiu segmentáciu zákazníkov. Nie všetkým všetko, ako tomu bolo doteraz.

V slovenskom prostredí sa schyľuje k prelomeniu bariéry menom RTB. Podľa českého vzoru, kde prémioví publisheri zistili, že vedia ukrojiť z koláča Googlu (CEPEX), sa konečne odvážia vstúpiť na tento dávno fungujúci trh s reklamným priestorom

 

4. Myslíte si, že vás ľudia poznajú?

Mať silnú a známu značku je veľmi dôležité. Mnoho e-shoparov zabúda na budovanie brandu a spolieha sa len na šikovnú doménu (lacne.xy.sk, najlepsie.xy.sk a pod...).  Budovanie značky je kľúčové pre zvyšovanie dôveryhodnosti e-shopu a vo finále aj lepšej konverzie e-shopu.  Vyplýva to aj z výskumu firmy Pricewise, ktorá skúmala vzťah medzi klikom na produkt a faktormi, ktoré ho ovplyvňujú.  Pritom vychádzali z dát a z výsledkov 120 000 vyhľadávaní zákazníkov na porovnávači cien Pricemania.sk. Aj keď by sa mohlo zdať, že cena bude jedným z určujúcich faktorov na rozhodovanie, v priemere ovplyvňuje rozhodovanie zákazníka len na 26 %. O výbere e-shopu, v ktorom zákazník nakúpi, rozhoduje viacero faktorov. Dôležitá je značka a jej postavenie na trhu – v tom prípade zákazník väčšinou ide priamo na stránku vybraného e-shopu. Podobne sa správa aj na porovnávačoch cien.

 

5. Dajte klientom na výber

Na základe prieskumu v roku 2013 vyšlo, že dnes sa e-shopy snažia poskytnúť svojim zákazníkom čo najviac služieb, preto otvárajú kamenné pobočky, kde ich zákazníci môžu tovar ohmatať, vyskúšať, ale aj osobne si vyzdvihnúť tovar objednaný z pohodlia domova. 75 % e-shopov malo 1-3 vlastné odberné miesta a iba 21 % e-shopov neumožňovalo osobný odber.  Karty preto v roku 2014 môžu zamiešať najmä externé odberné miesta ako Zasielkovna, Ulozenka a pod. , ktoré počas minulého roka patrili k novinkám na trhu. Ich služby využívalo len 11,4 % e-shopov zapojených do prieskumu.  Zároveň je pravdepodobné, že sa urýchli priemerná doba dodania tovaru.  Zatiaľ čo v roku 2013 len 8 % e-shopov bolo schopných dodať tovar za jeden deň, v tomto roku očakávame zvýšený percentuálny nárast.

 

6. Je váš nákupný košík vôbec použiteľný?

Na použiteľnosť ako takú myslí minimum majiteľov e-shopov, nieto ešte na použiteľnosť nákupného košíka. Pritom samotný nákupný košík je výborný marketingový nástroj, ktorý nič nestojí. V rámci Pricemania Academy dokonca tejto téme venujeme samostatný seminár s odborníkom na usability, Martinom Krupom. Nákupný proces by mal byť jasný a jednoduchý. Zároveň však ponúka zaujímavý marketingový priestor, preto neváhajte klienta povzbudzovať ku kúpe. Myslíte však aj na to, že je nutné ukázať nielen jednotlivé kroky jeho nákupu, ale aj kontakty na vás. Je možné, že aj napriek odladenému nákupnému procesu sa stane, že klient bude mať potrebu sa niečo opýtať, prípadne niečo vyriešiť. Preto mu ponúknite aj možnosť telefonického kontaktu, prípadne telefonickej objednávky. 

 

7. Spôsob, akým posielate e-maily

Priame oslovovanie prostredníctvom mailov vôbec nie je retro a často patrí medzi najúspešnejšie marketingové praktiky rôznych spoločností. Preto netreba podhodnocovať možnosti e-mail marketingu a je dobré sa sústrediť na systematické budovanie databázy (či už prostredníctvom špeciálnej kampane, súťaží,  ankety, alebo boxu na webe). Tak ako všetko čo sa dá v online svete merať, je dôležité analyzovať aj pri e-mail marketingu. V hre sú  A/B testingy, rôzne časy odoslania, variácie grafického spracovania, ale aj samotný predmet e-mailingu.

 

8. Klient chce čokoládku ku svojej káve

V offline svete to môže byť úsmev, otvorenie dverí, lichôtka, či sladký bonbón ku káve. V online máte tiež neobmedzene veľa možností ako pre vašich klientov priniesť niečo nové.  Ste však ukrátený o priamy osobný kontakt,  preto sa musíte snažiť niekoľkonásobne viac, aby ste si vytvorili vzťah so zákazníkom.  Trend, kedy sa podnikatelia ukrývali už dávno nefičí. Pokiaľ chcete predávať, ukážte sa. Poodhaľte seba, svoju firmu na webe v kontaktoch (aj s fotografiou), a prezraďte viac o sebe na blogu. Pokiaľ máte možnosti, nasaďte aj live chat. 

Svojim klientom ponúknite službu navyše, body, prípadne zľavu na ďalší nákup. Pošlite im mail, keď majú narodeniny, alebo meniny. A najmä v dnesnej dobe a aj vo veľmi ďalekej budúcnosti sa bude niesť slušnosť, milosť a úctivosť voči klientovi. Neexistuje totiž človek, ktorý nie je rád rozmaznávaný.

 

9. Upútajte textom

Iste máte doma knihu, ktorá je stará a jej obal nie je vábny. Vy sa k nej však vždy radi vrátite a to kvôli jedinému dôvodu. Jej obsahu. Ľudia chcú kvalitný obsah a rovnako dôležitá je i jeho kvalita i variabilita možností. Nečakajte však, že kvalitný obsah vytvoríte sami. Kvalitu vie vytvoriť len odborník sústreďujúci sa na danú oblasť. Pokiaľ sa budete tváriť ako profesionál a nebudete nim, ľudia na webe vás rýchlo odhalia a nedarujú vám to. Preto si dohodnite spolupráce, podajte pomocnú ruku známemu, ktorý sa len nevie predať a je odborníkom a ponúknite mu priestor u seba. Čím viacej kreatívneho obsahu dodáte, tým pre vás lepšie. Budúcnosťou kvalitného contentu sú texty, videá, infografiky, e-booky i webináre.

 

10. Nebojte sa porovnania

Môže to znieť, že si teraz prihrievame polievočku, ale pravdou je, že mnohé marketingové oddelenia veľkých korporácií dostali na tento rok zadanie, že musia inzerovať na porovnávačoch cien. Dôvod je pritom úplne jednoduchý. Porovnávače cien združujú kvantum ľudí, ktorí sú rozhodnutí, že idú kupovať, len ešte nevedia kde. Práve na porovnávačoch cien sa rozhodnú, kde uskutočnia svoju voľbu.  Aj preto je štatisticky miera konverzie z porovnávačov cien vo väčšine prípadov 1,5-2x vyššia ako miera konverzie z organických výsledkov na Googli. Dôkazom je aj kampaň, ktorá bola realizovaná prostredníctvom spotrebiteľskej súťaže, viacerých bannerových formátov, imidžového brandingu stránky a ďalších neštandardných formátov na Pricemania.sk pre klienta Lenovo. Významnú podporu mala kampaň aj na profiloch Pricemania.sk na sociálnych sieťach. Výsledky kampane boli prekvapivé aj pre samotného zadavateľa – len na samotnom porovnávači bol nárast prezeranosti produktov Lenovo o 395,24 %. Vybrané produkty, ktoré boli v rámci kampane dominantné, zaznamenali zvýšenie prezeranosti o viac než 4 000 %.

 

11. Socializujte sa!

Priateľte sa kde sa to len dá a na čo máte. Ukážte ľudskú stránku svojej firmy a komunikujte všade, kde máte možnosť. Na Facebooku buďte hraví, na Twitteri struční, na Google+ aktívni (kvôli seo), na Linkedin viditeľní, na Youtube originálni a na Pintereste krásni. V niektorých prípadoch (najmä kamenné prevádzky, špeciálne gastronomické zariadenia) zaraďte medzi sociálne siete aj Foursquare, či Tripadvisor. Samozrejme, pokiaľ máte kapacity, urobte si aj blog. Ale znovu platí- pokiaľ nemáte priniesť cenný obsah, radšej nič nerobte. Okolie vám to nedaruje.

 

 

 

Zdroj: Simona Budinská, Pricemania Academy

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
25. apríl 2024 12:25