Teórii veľkého tresku (The Big Bang Theory)
StoryEditor

Ako sa menia diváci: Už to nie je len o čakaní na program

20.05.2015, 17:40
Prieskum. Do akej miery diváci opúšťajú klasický model sledovania televízie a chcú rozhodovať, kedy si pozrú svoje programy.

Divácke návyky sa menia: už to nie je iba o tom, že ľudia si večer sadnú pred televízor a čakajú na svoj program. Čoraz viac si sami vyberajú, kedy budú svoje programy sledovať. Potvrdzuje sa to okrem najväčších televíznych trhov ako USA aj na tých menších. Po príklady netreba chodiť ďaleko.

Pozeranie televízie sa mení aj v Česku, ako odznelo na konferencii Digimedia 2015. Zástupcovia výskumnej agentúry Mediaresearch, ktorá v Česku meria sledovanosť televízií peoplemetrami, predstavili výsledky projektu, ktorý od januára rozbehli s verejnoprávnou Českou televíziou. V ňom spojili čísla televíznej sledovanosti naživo, pozeranie zo záznamu a výsledky z internetu. Sledovanosť na webe však riešili komplexne - nielen koľko ľudí si dané video otvorilo, ale zohľadnili aj to, koľko minút ho sledovali.

A čo im vyšlo? Toto sú tri najúspešnejšie relácie ČT a ich priemerná sledovanosť za všetky časti (zoradené podľa počtu internetových divákov). Vyjadruje, koľko ľudí v priemere pozeralo celý program:

 

1. První republika

1 351 000 televíznych divákov

+ 89 tisíc divákov sledujúcich zo záznamu do 7 dní

+ 101 tisíc sledujúcich program do 30 dní na webe iVysílání ČT

 

2. Případy 1. oddělení

1 557 000 televíznych divákov

+ 84 tisíc divákov sledujúcich zo záznamu do 7 dní

+ 61 tisíc sledujúcich program do 30 dní na webe iVysílání ČT

 

3. Čtyři v tom

311 000 televíznych divákov

+ 18 tisíc divákov sledujúcich zo záznamu do 7 dní

+ 61 tisíc sledujúcich program do 30 dní na webe iVysílání ČT

 

"Pri úspešných formátoch nám to pridáva 10 % k sledovanosti," povedal o sledovaní cez počítače, mobily či tablety šéf Nových médií ČT Pavel Kohout na konferencii Digimedia 2015.

Odklon od klasického, takzvaného lineárneho sledovania televízie je ešte citeľnejší napríklad v USA. Tam už len sledovanosť zo záznamu dokáže zvýšiť počet divákov o viac než polovicu. Napríklad Teórii veľkého tresku (The Big Bang Theory, na snímke hore) v 31. týždni americkej sezóny narástal počet divákov, ktorí si ju pozrelo do 7 dní od televíznej premiéry, až o 58 % v porovnaní s počtom divákov v deň televíznej premiéry v skupine 18-49. Moderná rodina (Modern Family) narástla vďaka divákom zo záznamu o 63 % a Čierny zoznam (The Blacklist) až o rovných 100 %. Vyplýva to z dát Nielsen, ktoré zverejnil web tvbythenumbers.com.

Nový "nelineárny" videoprojekt chystá aj MAFRA Slovakia, vydavateľ Hospodárskych novín či Stratégií. Vydavateľstvo investovalo do vlastného štúdia a už budúci týždeň odštartuje jeho HN televízia - online video služba zameraná na biznis a na zábavu. Prečítajte si viac o HN televízii.

"Ľuďom je dnes úplne jedno, odkiaľ prichádza obsah, ktorý ich zaujíma. Musíte týchto ľudí udržať a zmeniť, nech to znie akokoľvek čudne, na výnosy. Za posledný rok som videl toľko zaujímavých a životaschopných modelov oslovovania čitateľov, divákov," hovorí bývalý šéf Jojky a dnes programový riaditeľ TV Barrandov František Borovský, ktorý sa bude podieľať aj na HN televízii. Prečítajte si rozhovor s ním.

 

 

Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.

Zdroj: red

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
26. apríl 2024 08:09