StoryEditor

Netflix čaká na Slovensku úspech. Vieme prečo (analýza)

24.02.2015, 16:15
Netflix neohrozí Markízu ani Joj, ale medzi online službami má veľmi dobré predpoklady. Analýza Stratégií.

Streamovacia videoslužba Netflix príde najneskôr v roku 2016 na Slovensko, informovali včera Stratégie ako prvé z médií.

Podmienky na trhu hrajú výrazne v jeho prospech. Prinášame analýzu, prečo sú jeho šance uspieť na Slovenskom trhu viac než priaznivé.

Čo čaká Netflix a ako zmení situáciu na televíznom trhu? Toto sú najdôležitejších faktory:

 

Takmer prázdny trh

Online videoslužieb je na Slovensku iba zopár, trh je oveľa prázdnejší ako napríklad v susednom Česku. "Najväčšou" konkurenciou bude Topfun, Voyo a HBO GO. Topfun je lokálny hráč s oveľa menšou silou ako Netflix. Voyo pôvodne chcelo ponúkať nové seriály, ale už pri štarte ukázalo skôr staršie, menej atraktívne akvizície - a balíky od Sony Pictures Television International alebo Warner Bros. boli skôr ojedinelé výnimky. Voyo je dnes je viac v útlmovom než expandujúcom režime. A HBO GO, to je iný biznismodel - ak ho totiž chcete mať, musíte si predplatiť HBO v káblovke - samostatné HBO GO zatiaľ nedostanete. HBO síce prehodnocuje stratégiu, ale iba pomaly.

Potenciál: Niekoľko desiatok tisíc zákazníkov

Voyo malo v najlepších časoch, kedy exkluzívne ponúkalo vlastnú tvorbu Markízy, okolo 15 tisíc predplatiteľov. Ak Netflix nastaví svoju cenu ako na iných trhoch, teda okolo 8-9 eur mesačne, má podľa našich odhadov na našom trhu potenciál na niekoľko desiatok tisíc zákazníkov. Niekoľko zopár desiatok tisíc.

Žiadna hrozba pre Markízu a Joj. Zlom môže priniesť len vlastná tvorba

Filmové a seriálové akvizície nech sú akokoľvek kvalitné, majú svoje limity. Ak chce Netflix narásť z potenciálu pár desiatok tisíc predplatiteľov vyššie, pomôže jedine vlastná tvorba. Na trhu majú totiž masový dosah dve veci: vlastná produkcia a šport. Športu sa Netflix nevenuje, investícií do vlastnej tvorby áno. Nepredpokladáme však, že Slovensko bude natoľko zaujímavé, aby Netflix špeciálne pre nás vyrábal napríklad seriál. Sotva by sa mu to ekonomicky vyplatilo.Koniec-koncov to nerobí ani HBO - natáča česko-slovenské seriály, nie čisto slovenské. Netflix preto nebude hrozbou pre klasické televízie, určite nie pre tie najväčšie. Markíza vysiela Hornú Dolnú, Búrlivé víno, Joj Divoké kone, Panelák... a diváci ich budú pozerať naďalej, bez ohľadu na akvizične zameraný Netflix. Netflix môže kúpiť archívne slovenské akvizície a už aj avizuje, že to má v úmysle, ale to z neho nespraví konkurenta pre Markízu.

Knižnica? To nebude problém

Veľa sa diskutuje o tom najdôležitejšom, čo robí z Netflixu Netflix: obsah. Nečakajme to isté ako v USA, tam rieši dealy úplne inak. Netflix zatiaľ nepovedal, od koho bude nakupovať filmy a seriály pre náš región, no možností je veľa. Stačí balík od veľkého distribútora a z Netflixu bude jedna z najzaujímavejších VOD služieb na našom trhu. Netflix za svojho "globálneho partnera" označuje spoločnosť Disney. Akvizície Disneyho, animované filmy od Pixaru, Marvel a tituly Lucasfilmu by boli aj u nás veľmi silným argumentom, prečo si predplatiť Netflix.

Netflix je silný už len vďaka vlastným projektom

Aj bez Disneyho má Netflix čo ponúknuť: vlastnú tvorbu. Napríklad s Marvelom sa dohodol, že vyrobí štyri minimálne 13-dielne seriály podľa jeho komiksových predlôh - prvý bude Daredevil, potom Jessica Jones, Iron Fist a Luke Cage. Okrem toho vyrába seriály ako Orange is the New Black, House of Cards, Unbreakable Kimmy Schmidt, Marco Polo, detské programy, dokumenty... A aj na našom trhu ich bude streamovať jedine on. Pozrite si prehľad vlastnej tvorby Netflixu až do roku 2015.

Televízie to prežijú. Najväčší problém sú piráti

Nový hráč na trhu nebude konkurenciou pre HBO a jeho VOD službu HBO GO: Netflix bude totiž ponúkať svoju knižnicu, kým HBO svoju a inú. Niet dôvodu, aby si napríklad diváci Game of Thrones zrušili HBO a prešli na Netflix, kde nájdu "iba" Orange is the New Black. Zato môže ubrať z celkového času, ktorý denne diváci venujú sledovaniu menších terestriálnych a káblových staníc. A jeho "top konkurentom" budú paradoxne ľudia, čo si dnes sťahujú filmy a seriály nelegálne. Musí ich presvedčiť, aby radšej platili.

Čo je Netflix

- VOD služba - online videopožičovňa, ktorá zákazníkom za za jeden poplatok sprístupní knižnicu filmov, seriálov či dokumentov. Presné tituly sa líšia v jednotlivých regiónoch

- k dispozícii je na rôznych typoch zariadení od TV obrazoviek, počítačov cez tablety až po mobily

- vyrába vlastné programy, na ktoré vlastní globálne VOD práva

- na Slovensko príde v roku 2016 s balíkom vlastnej, americkej tvorby a prípadne akvizíciami (akvizičných partnerov zatiaľ nezverejnil). Spočiatku zrejme s programami v pôvodnom znení s titulkami

- má 53 miliónov predplatiteľov v takmer 50 krajinách

- plánuje rýchlu expanziu, do konca roku 2016 chce byť na 200 trhoch

- v roku 2011 vstúpil do Latinskej Ameriky, rok nato do Európy (Veľká Británia, severské krajiny). V roku 2014 pribudlo ďalších šesť európskych krajín

 

Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.

 

Zdroj: Ivan Krasko

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
24. apríl 2024 00:06