HNonline Evita Dia eRUN.sk Mediweb MAFRA Slovakia Predplatné Inzercia + viac
Strategie.sk
Strategie na Facebooku Strategie na Twitteri Strategie na LinkedIn

Alexej Fulmek: Profit dáme na nulu

Petit Press kúpil od sesterskej spoločnosti News and Media Holding dvojtýždenník Profit. Rozprávali sme sa so šéfom Petit Pressu.
Zdroj: 
Petra Ševčíková
A A A

Aký bol dôvod kúpy časopisu v strate a čo s ním plánuje nový majiteľ urobiť, odpovedá Alexej Fulmek, šéf Petit Pressu.

Prečo ste sa rozhodli pre Profit, nie pre Trend?

To by nám týždenník Trend niekto musel chcieť predať. Na kúpu potrebujete rovnako kupujúceho ako aj predávajúceho. Ale najskôr sme sa s vydavateľstvom News and Media Holding (NMH) naozaj rozprávali o spolupráci s týždenníkom Trend, pretože sme chceli predávať články z Trendu cez náš web, čo sa aj uskutočnilo. Dostali sme sa do úlohy predajcu textov niekoho iného ako to už bolo prvý raz minulý rok v prípade spolupráce s portálom jetotak. Popritom sme sa pozreli na Profit a povedali sme si, že by nebolo zlé ho mať v portfóliu. Aj pre posilnenie ľahšieho ekonomického obsahu. Dohodli sme sa, že nám ho NMH predá. Od januára bude teda Profit vychádzať u nás.

Vlastnícky je to ako?

NMH predáva Profit Petit Pressu.

To znamená, že Petit Press, ktorého vlastníkom je sčasti NAMAV (Penta) a sčasti PSIS, odkúpi od NMH, ktorý vlastní holandská spoločnosť V3 media Holdings, teda Penta, Profit?

Petit Press kupuje od NMH Profit. To je akoby my sme od Mafry alebo iného vydavateľa kúpili nejaký časopis.

To áno, ale Mafru a Petit Press nevlastní rovnaký majiteľ.

Ale nič za tým nehľadajte. Petit Press a NMH sú dve rozdielne entity. Naše vydavateľstvo ponúka NMH aj iné komerčné aktivity, napríklad distribučné a tlačiarenské služby. Na komerčnej báze sme NMH požiadali o predaj Profitu a vyšli nám v ústrety.

Za koľko ste Profit kúpili?

To by som nerád zverejňoval, ale rokovania o cene boli pomerne zdĺhavé.

Aké zmeny plánujete v Profite?

Jedinou zmenou bude asi to, že od januára, keď začne vychádzať u nás, prevedieme Profit do našej tlačiarne. Budúci rok nebudeme meniť ani periodicitu, ani obsah.

Periodicita zostane rovnaká, bude sa meniť redakcia?

Celá redakcia prechádza do vydavateľstva Petit Press, vrátane šéfredaktorky. Všetci budú spolu v jednom newsroome.

Nemali ste záujem o iný titul, napríklad Trend?

NMH nás požiadal  o nejaké akvizície, my sme takisto prezentovali naše záujmy vedeniu vydavateľstva NMH, ale ku konkrétnym rokovaniam sa nechcem vyjadrovať.

Aký bol dôvod kúpy Profitu?

Snažíme sa vyhľadávať producentov kontentu, o ktorom si myslíme, že by sme ho vedeli predávať u nás na webe. Aby sme posilnili náš onlinový produkt. Myslím si, že obsah Profitu je na to vhodný.

Profit však, podľa našich informácií, nebol ziskový. Špekulovalo sa, že ho zatvoria.

Myslím si, že hospodársky výsledok Profitu dokážeme dostať na nulu.

Ako?  Navýšite inzertné výnosy? Alebo znížite náklady? Profit vychádza ako dvojtýždenník, má vysoké náklady na tlač a na papier. Alebo pôjdete cestou znižovania personálnych nákladov?

Znížime náklady na výrobu tým, že ho presunieme do našich tlačiarní a znížime aj náklady na distribúciu predplatného, keďže máme vlastnú doručovateľskú sieť na predplatné.

To stačí?

Vyrátali sme to tak, že možno nebude ziskový, ale bude na nule. Jediné, nad čím uvažujeme,  že by sme z Profitu postupne urobili mesačník. Ale nie budúci rok. Budúci rok by sme si ho chceli u nás otestovať. Prioritne pre nás bude získať pre našich čitateľov obsah na web do platenej sekcie Sme plus.

Čo ak sa nebude Profitu dariť naďalej ani budúci rok? Máte ďalší plán?

Pokiaľ by tento model fungovania zlyhával, pravdepodobne ho začleníme ako prílohu pod denník Sme a bude ho musieť uživiť inzercia. Ale to je zatiaľ len teoretická rovina. Momentálne riešime variant, že Profit ufinancujeme najmä z predaja a čiastočne aj z inzercie. To je plán na rok 2016.

Ako budete reagovať na nízky predaj Sme? V júli a auguste to boli minimálne čísla predaja pod 30 000 kusov.

V septembri a októbri sme už opäť v predaji nad 30 000, bol to sezónny letný výpadok. Nebudeme robiť nič výnimočné, budeme pokračovať vo vydávaní špecializovaných príloh denníka SME v stredu a v piatok a v programoch na podporu predplatného. Dovolím si tvrdiť, že budúci rok pôjdeme dolu s nákladom podobne ako všetky ostatné printy.  Naša stratégia je momentálne nastavená na online. Tým, že sa nám darí predávať online, nie sme nervózni z poklesu printu.  

Neovplyvňuje nižší predaj ekonomiku titulu?

Nie, hospodársky výsledok denníka Sme je jeden z najlepších za posledné roky, najmä preto, že si stále udržujeme dynamiku v raste online tržieb a tržieb z predaja digitálneho predplatného. Momentálne Sme číta takmer 20 000 platiacich čitateľov na webe. Navyše každé denníkové médium je teraz v takej fáze, že ak aj predáva o pár tisíc kusov viac alebo o pár tisíc kusov menej, nemá to zásadný vplyv na inzertné tržby, ktoré sa zrútili v printoch za posledných šesť - sedem rokov o vyše 50% . Inzertné tržby klesli v denníkoch na minimum. Musím uviesť, že inzertné tržby na sme.sk sú v Petit Presse už dva roky výrazne vyššie ako v printe. Na online máme v denníku SME reálne dve tretiny inzertných príjmov a len jedna tretina inzertných tržieb je v tlačenej verzii novín. Preto nás neruší pokles predaja  novín. A tiež si myslíme, že postupne bude klasická plošná printová inzercia marginálna. Inzertne sa v tlačenej verzii budú predávať skôr špeciálne projekty. Ak vieme, že nám rastie online inzercia, a vieme vykryť straty z printu cez predaj inzercie a predplatného na online, de facto je nám jedno, či predáme 29 000 alebo 35 000 kusov denne. Jediná správna cesta do budúcnosti je sústrediť sa na online a print mať povedzme ako marketingový nástroj pre silný spravodajský online portál. Táto zmena sa v newsroome denníka SME momentálne odohráva a prináša zmenu v organizácii redakčnej práce pod heslom „online first“. Aj keď si myslím, že dva - tri denníky nakoniec na trhu zostanú a uživia sa. Len v tejto chvíli je ich priveľa na tak malý trh.

Hovoríte stále o online, nebojíte sa to, že sa k vám približujú aktuality.sk?

Sme je na webe silnou značkou a spravodajskou jednotkou. Začínali sme na webe už v roku 1994. Ľudia v krízových situáciách, ako boli napríklad nedávne udalosti v Paríži, idú priamo na našu stránku a vyhľadávajú informácie pod značkou Sme. Prvý text o útokoch v Paríži mal vyše pol milióna čitateľov. Z toho pohľadu sa nebojím. V spontánnej návštevnosti nás aktuality.sk asi nedobehnú, aj keď si uvedomujem, že to nie je jediné dôležité kritérium. Iste, oni sa snažia teraz imidžovo posilniť web aj serióznymi správami a investigatívou, posilnili redakciu, angažovali Mareka Vagoviča, ale ich sila spočíva v tom, že návštevnosť spravodajskej stránky (traffic) prinášajú cez ostatné silné onlinove služby. To vnímame, sledujeme to a snažíme sa si svoju pozíciu udržať. Nezabudnite aj na to, že aktuality ešte stále nespoplatňujú žiadny obsah a v SME to robíme už päť rokov. Ale určite, je to významný konkurent, za ktorým stojí silný vydavateľ.