StoryEditor

Audit predaja tlače má nové pravidlá. Niektorí protestujú

04.07.2012, 15:27
Nedávno schválená „pozmenená“ metodika overovania predaného nákladu vzbudila emócie.

Oficiálny audit predaja slovenskej tlače ABC SR má nové pravidlá. Zadefinovali sa povolené procesy a odchýlky. Audítorka dostala nástroj na prísnejšiu kontrolu distribúcie titulov a schválila sa aj tzv. „retroaktivita“ najbližšieho auditu.

Zmenu iniciovali Spoločnosť 7 plus a Ringier Axel Springer. Podľa ich vyjadrení tak chcú „riešiť všeobecné podozrenie, že niektorí vydavatelia pri dokladovaní výšky predaja niektorých titulov udávajú zámerne vyššie číslo predaného nákladu, aké v skutočnosti je.“

Predseda ABC Alexej Fulmek z Petit Pressu sa obhajuje, že sa v duchu metodiky auditu v zásade nič nezmenilo. Len audítorka konečne dostala nástroj na to, aby mohla kontrolovať distribučné procesy a bola schopná klasifikovať predaj, ktorý je neštandardný. Podľa vydavateľov, ktorí schválili zmenu metodiky, ide o prečistenie systému auditu predaného nákladu, nakoľko sa vplyvom situácie na trhu množia predaje inými distribučnými tokmi, prípadne priamym klientom. „Chceme, aby predané náklady periodík boli jednoznačné a ukázali skutočné predaje,“ hovorí šéf Ringier Axel Springer Peter Mertus a pokračuje: „Myslím, že každý vydavateľ musí mať záujem o čistotu vyhodnocovania predaja. Je to aj v našom záujme, aj v jednoznačnom postoji smerom k zadávateľom a agentúram. Samozrejme, že ako vydavatelia tolerujeme aj predaj priamym klientom, a to do určitého percenta nákladu, pokiaľ je zabezpečené, že produkty sa dostanú priamo k cieľovej skupine a neskončia v zbere surovín.“ Preto je aj podľa Mertusa nutné, aby audit tieto skutočnosti preveroval.

Vydavateľstvo Perex požiadalo listom o zvolanie mimoriadneho valného zhromaždenia Kancelárie pre overovanie nákladov tlače ABC SR v súvislosti so zmenou metodiky, ktorá bola schválená na valnom zhromaždení ABC 26. apríla. „Zástupcom spoločnosti Perex, a podľa našich vedomostí ani ďalším členom ABC, nebol doručený návrh textu zmeny metodiky a z uvedeného dôvodu neexistovala možnosť vyjadriť sa k tomuto návrhu,“ povedal Karol Biermann na margo celého procesu. Na následne zvolanom mimoriadnom valnom zhromaždení Perex navrhol iné znenie metodiky „... a to tak, aby bola zabezpečená objektivita pri posudzovaní predaného nákladu periodickej tlače a aby podmienky boli férové pre všetkých vydavateľov, čo však nebolo akceptované,“ dopĺňa Biermann. Kameňom úrazu sa totiž stal fakt, že okrem novej metodiky posudzovania predaného nákladu sa zároveň odsúhlasilo, že vo vydavateľstvách sa urobí audit spätne tak, že sa v ňom budú kontrolovať nahlásené dáta už podľa upravenej a novo schválenej metodiky, platnej od druhého mája tohto roku. Tento návrh nebol akceptovaný.

O celom procese zmien a ich následkov v ABC sme sa porozprávali s predsedom združenia, šéfom vydavateľstva Petit Press Alexejom Fulmekom. Rozhovor nájdete v júnových Stratégiách, ktoré sú práve v predaji.

Zdroj: Miroslava Klempová, red

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. apríl 2024 11:19