NATPE Europe 2015
StoryEditor

Boli sme na televíznom veľtrhu. Toto nás zaujalo

01.07.2015, 09:00
Jedna sľubná novinka CBS, smútok z Turecka, ale aj programy ako stvorené pre RTVS. Postrehy Stratégií z veľtrhu NATPE Europe.

V Prahe sa konal televízny veľtrh NATPE Europe. Opäť si naň prišli nákupcovia z Markízy, Joj alebo RTVS pozrieť svetové novinky, k tomu desiatky predajcov. A nechýbali ani Stratégie. Prinášame naše postrehy z veľtrhu.

Prečítajte si tiež:

 

Čo nás zaujalo na NATPE Europe:

 

CBS Studios opäť najlepšie, ale nie všetko sa Slovensku hodí

Na veľtrhu premietal svoje seriálové novinky aj jeden z najväčších svetových distribútorov CBS Studios International. Jeho akvizície nepatria k najlacnejším, ale na slovenské stanice sa hodia azda najviac - možno preto, že tie najsilnejšie vysiela stanica CBS. Tá je typická relatívne konzervatívnym programingom, zásahom strednej a staršej generácie a hrou na istotu, čo má najväčšie šance aj u slovenského diváka. Pred rokom CBS Studios predstavilo vyslovené "tutovky" ako nové NCIS: New Orleans a CSI: Cyber. Skvelá, no nie príliš vhodná pre Slovensko bola aj séria Jane the Virgin. Teraz CBS Studios ukázalo chystané seriály tiež. Vyslovený hit ideálny pre Slovensko sme nenašli. Asi najbližie k nám má Limitless - krimi dráma o zvláštnej novej droge a o tom, ako muž, čo ju berie, môže pomôcť riešiť zločiny. Kriminálky u nás fungujú, môže aj táto. Plnú polhodinu sme sa smiali na komédii Angel from Hell s Jane Lynch v hlavnej úlohe. Jediný problém je, že pre takýto typ seriálu bez mixovaného smiechu neexistuje u nás vhodná stanica.

 

Novinky ako stvorené pre RTVS

Ak môže z veľtrhu niekto vyťažiť, je to RTVS. V katalógu Cineflix Rights sme našli viacero noviniek ako stvorených pre Dvojku - napríklad dokumentárny film z produkcie Channel 4 a National Geographic Hitler, The Junkie alebo seriál Úspechy 2. svetovej vojny (WWII's Greatest Raids) o "vojakoch, ktorí zmenili vývoj dejín". A k tomu kopa žánrových hobby programov. Akúrát britskou analytičkou vychvaľovanú novinku a highlight Cineflixu Becoming Us nemáme kam zaradiť. Ktorá z našich televízií by odvysielala program o fyzickej premena muža-otca na ženu?

 

Hlad po tureckých seriáloch? Už to nie je ako kedysi

Turecká tvorba zažila boom - pamätáme si to aj na Slovensku, keď Tisíc a jedna noc chodila v hlavnom večernom čase na Markíze. Ale apetít televízií sa mení, čo nám potvrdil samotný turecký predajca. Senay Tas z Global Agency (na Slovensko predala Tisíc a jednu noc či Sultána) pripustila, že situácia je dnes iná. Televízie už nejdú po kvantite a neberú všetko, čo turecký trh vyprodukuje, ale vyberajú si tak, aby program pasoval na ich televíziu. Predaný objem sa teda znižuje. A čo ďalší veľký turecký hit? Global Agency ho sľubuje na jeseň, kedy ho aj začne obchodovať. Stratégie o ňom ešte budú informovať.

 

Poctivá britská tvorba mimo záujmu Slovákov

V katalógoch distribučných spoločností je stále veľa kvalitného obsahu, ktorý sa Slovensku vyhýba. Napríklad Hat Trick International na Slovensko nikdy nič nepredal, pritom má série, čo získali európske ceny, dobrú britskú komediálnu tvorbu, ale napríklad aj seriál Epizódy (Episodes) s Mattom LeBlancom, ktorý to u nás "dotiahol" maximálne na HBO. Alebo formáty, napríklad jeden veľmi primomína Partičku. A k tomu veľa, veľa factual entertainment. Predajca nám povedal, že na jeseň k tomu pridajú aj dramatické seriály. Veríme, že raz sa to prelomí a Hat Trick na Slovensko niečo predá.

 

Praha zázraky nepriniesla

Veľtrh NATPE Europe sa v Prahe konal druhýkrát - presunul sa sem z Budapešti. Ale je možné, že o rok to opäť skúsi inde. Organizátorom vypršala dvojročná zmluva s hotelom Hilton a šéf veľtrhu Rod Perth nám nechcel dať jasné "áno" na otázku, či v Prahe ostanú. Niet sa čomu čudovať. Veľtrh odchádzal z Budapešti s nádejou na rast. HBO párty na lodi a štyri poschodia plné kancelárií distribútorov boli dávno minulosťou, účasť pomaly aj kvôli kríze klesala. Praha však zlepšenie nepriniesla. Veľtrh stále žije, chodia naňho veľmi doležití distribútori a lokálni nákupcovia, ale je pocitovo to viac-menej to isté ako posledný rok v Budapešti. Žeby to ďalší rok vyšvihla Varšava?

 

Viac o NATPE Europe prinesieme v najbližších dňoch na našom webe a neskôr tiež v júlových Stratégiách.

Zdroj: Ivan Krasko

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 16:25