Vladimír Železný
StoryEditor

Čo chce v televízii zmeniť Vladimír Železný

15.11.2013, 15:40
Nový šéf TV Barrandov sa stal mediálnou témou Česka. Čo chce riešiť ako prvé a kedy dosiahne 10-percentný podiel? Viac o jeho plánoch.

Koncom októbra televízia Barrandov ohlásila, že bude mať nového šéfa. Príchod exriaditeľa Novy Vladimíra Železného sa stal mediálnou témou.

Od 23. októbra doteraz sa zmienka o ňom objavila v monitorovaných českých printových a elektronických médiách presne 265-krát. Bez regionálnych printov, kde správy vychádzajú duplicitne, to bolo 128 zmienok. Vyplýva to z databázy Newton Media.

Železný po nástupe povedal viac o svojich plánoch a poskytol rozhovory viacerým celoštátnym médiám. Stratégie vybrali najzaujímavejšie časti.

Žiadne čistky. Vladimír Železný neplánuje v Barrandov prepúšťanie ani väčšie personálne zmeny. Pre Blesk uviedol, že z vlastnej vôle výpovede nechystá. "Ak padnú, potom sú výsledkom nejakého predchádzajúceho vývoja. Keď som prišiel a uvádzali ma 31. októbra do funkcie, povedal som zamestnancom, že od zajtrajšieho dňa sú prísne zakázané dve veci: panika a porazenectvo. Panika z toho, že prišiel Železný a že si nikto nemôže byť istý. Kto je profesionál a pracuje, má to isté."

Podiel 10 %: Kedy. Nový šéf TV Barrandov hneď, keď sa jeho príchod medializoval, avizoval cieľ dostať televíziu na 10-percentný trhový podiel. Ako povedal v rozhovore pre Týden, 10 % je strednodobý cieľ; prvou úlohou bude stabilizovať podiel okolo 5 %. "Keď hovorím o stabilizácii okolo 5 %, hovorím v horizonte toho, čo som schopný ovplyvniť. A to je najskôr jar. Pokiaľ hovorím o raste, tak mám na mysli jeseň 2014 a ďalej. Rýchejšie to skrátka nejde a každý, kto by vám niečo podobné sľúbil, by to nakoniec nesplnil."

V ďalších fázach očakáva tiež investície. "Predtým musíme vlastníkovi preukázať, že TV Barrandov je stabilizovaná a potom investície nie sú až taký problém, pretože televízia je jednou z mála mediálnych oblastí, kde sa peniaze vrátia," uviedol pre denik.cz.

Treba naplniť prázdnu akvizičnú knižnicu. Vladimír Železný nie je spokojný s tým, ako Barrandov nakupoval hotové zahraničné progrmamy. "Akvizície sú teraz asi najpálčivejšie, pretože sme zdedili skoro úplne prázdnu knižnicu," povedal v rozhovore pre Mediář.cz. Podľa neho bude nevyhnutné posilniť oddelenie akvizícií. "Posilniť, nie vymiesť a nahradiť." V oblasti akvizíc už začal robiť prvé kroky a jeden konkrétny sľubuje ukázať divákom približne od marca 2014. Takisto knižnica vlastných programov je "nepoužiteľná a bola neprávom nadhodnotená", ako povedal pre Hospodářské noviny.

Radšej vývoj vlastných formátov ako nákup zahraničných. Ako uviedol Železný pre denik.cz, pri podieloch do 5 % si Barrandov vystačí i s predrevolučnými seriálmi, ktoré vysiela dnes. Medzi 5 až 10 % to už nebude vhodný produkt. Chce priniesť aj vlastnú tvorbu: v tomto smere pre viaceré média jednoznačne povedal, že nechce kupovať formáty, ale radšej vyvíjať vlastné. "Takmer všetky televízie u nás rezignovali na vývoj nových typov relácií. Možno si pamätáte, že TV Nova v 90. rokoch vyvíjala 15 až 20 formátov ročne, z nich polovica sa úspešne uplatnila na obrazovke. Navyše je tu akási zakríknutosť českého televízneho prostredia, ktoré stráca sebavedomie a hovorí si, že radšej staví na dovoz úspešného tovaru zo zahraničia. Endemol ho dodá, vy ho draho platíte, dramaticky sa tým zhorší ekonomika danej relácie a navyše to nemusí byť ono. Čiže rezignáciu na kreativitu by sme na Barrandove chceli nahradiť vlastnými zdrojmi," tvrdí pre denik.cz. Pre Týden uviedol ako príklad VyVolených na Prime. Keď podľa neho licencovaná šou nefunguje, prichádza panika, prehadzovanie na rôzne časy a dni či koniec v neskorých časoch, pričom stále stanica platí majiteľom licencie. "Formát si môžete vyvinúť sám, je to lacnejšie a ďaleko efektívnejšie."

Ďalší kanál zatiaľ nie. Železný považuje za problém českého trhy vysoké poplatky za šírenie staníc prostredníctvo digitálneho terestriálu. "Ročne sú to veľké desiatky miliónov," povedal pre Mediář.cz. O prípadnom ďalšom kanáli Barrandova má jasnú predstavu, ale nechystá sa ho zatiaľ spúšťať. "Po prvé záleží na cene šírenia a po druhé na tom, ako rýchlo bude Barrandov vedieť hrať úlohu plnoformátovej centrálnej televízie." Úvahy o "Barrandove 2" budú teda reálne až keď sa bude hlavný kanál silný. "Nepredpokladám, že skôr, než sa dostaneme do blízkosti 10 % podielu, že by sme nevyhnutne vytvárali okolie ďalších televíznych staníc."

Zdroj: Ivan Krasko

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. apríl 2024 18:10