Azda nikde na Západe nerobia televízie toľko náhlych zmien v programovej štruktúre ako u nás. Nehovorím o výnimočných príležitostiach, ako je smrť významných osobností, keď im televízie a rádiá venujú medailón alebo odvysielajú poslednú rozlúčku. Na mysli mám až prehnané reakcie na čísla sledovanosti, keď sa náhlymi zmenami v programovej štruktúre snažia televízie prilákať niekoľko desiatok (možno stoviek?) divákov.
Televízia JOJ pri premiére seriálu ZOO vyhradila v pondelok nečakane dvojnásobný čas a odvysielala za sebou hneď dve epizódy. Takto na poslednú chvíľu zmenila plánovaný program a zopakovala rovnakú taktiku ako minulý rok. Celebritnú šou Sladký život presunula na utorok.
Aj napriek zmene sa stala ZOO až tretím najsledovanejším programom v pondelkový večer. Súboj vyhrala markízacká Horná Dolná nasledovaná Kredencom a tretím najúspešnejším programom bola už spomínaná ZOO.
Aby televízie ukázali, že si plány divákov nevážia a že im ide naozaj len o pár čísiel, tak Markíza (pre mňa komicky) zaradila do utorkového vysielania namiesto Búrlivého vína reprízu Hornej Dolnej, aby konkurovala jojkárskej novinke ZOO. Premiérové epizódy seriálu Búrlivé víno a šou Vo štvorici po Slovensku vlakom odvysielala televízia po skončení Hornej Dolnej.
Markíza tak ukázala slabnúci potenciál Búrlivého vína, ktoré nedokáže konkurovať dvojke na trhu. No nedokázala to ani repríza inak veľmi populárneho seriálu (Horná Dolná lákala minulý rok k obrazovkám takmer 700-tisíc divákov).
Jeden by možno povedal, že programové zmeny sú pre diváka dobré a reflektujú to, čo slovenský divák naozaj chce vidieť. Ja by som skôr povedal, že takéto náhle zásahy ukazujú, ako slabo sa v našich televíziách plánuje, ako naše televízie tápu a nedokážu pripraviť konkurencieschopný program dopredu. A je mi úplne jedno, aké čísla sledovanosti televízie vykazujú. Starší slovenský divák je nenáročný, často nevie alebo nechce pracovať s technológiami, neovláda cudzie jazyky, a preto je pre neho ťažké, ba priam nemožné prepnúť alebo dokonca vypnúť slovenské komerčné televízie. Ale to sa o pár rokov zmení. Či sa zmenia aj televízie, to neviem.
Zdroj: Peter Borko