Na Slovensko prichádza ďalší formát. RTVS kúpila od nemeckej spoločnosti Red Arrow International magazín Galileo.
Galileo je pôvodne nemecký formát. Žánrovo spadá do kategórie sciencetainment magazínu. Je to hodinovka jednoducho podaných zaujímavých faktov zo sveta umenia, života a vedy v duchu claimu "veda za všetkým okolo nás". Tematicky rozoberá smartfóny, nové technológie, sleduje trendy...
V nemecku sa magazín vysiela na stanici ProSieben, programovo cieliacej na mladých ľudí od 14 do 29 rokov. Nemecká trhová dvojka ho nasadzuje do lukratívneho denného slotu medzi 19:05 až 20:15 a vysiela naživo. Galileo dosahuje nadpriemerné výkony, aktuálne okolo milióna divákov v základnej reklamnej cieľovke 14-49. Včerajšia epizóda mala podiel 14,4 %, a to na stanici s priemerom medzi 11 a 12 % a v konkurencii nekonečného seriálu RTL Gute Zeiten, Schlechte Zeiten. Za júl sa jeho výkony pohybujú okolo 13 %. Vzniklo tiež niekoľko spin-offov vrátane prime-timových verzií (Galileo Big Pictures, Galileo CO2ntra, Galileo Extra, Galileo eXtreme, Galileo Mystery, Galileo X.perience).
Ako dnes informoval šéf programu Andrej Miklánek, RTVS plánuje vysielať Galileo každý pracovný deň. Jedna epizóda bude mať 30-minútovú stopáž a na Jednotke pôjde medzi 17. a 19. hodinou. Presný čas nechcel špecifikovať. "Chceme na základe licencie prebrať 300 reportáží, ale aj sa púšťať do výroby vlastných," priblížil zámery. Moderátorom slovenskej verzie bude Martin Nikodým. Vznikla už aj demoverzia relácie.
Miklánek zatiaľ nevie, či slovenské Galileo vznikne interne alebo externe. "Máme k dispozícii dva scenáre rozpočtov," povedal. RTVS totiž dostala ponuku aj z externého prostredia na výrobu na kľúč. V prípade internej výroby je schopná reláciu spustiť od 1. októbra, pri externom modeli o mesiac skôr. "Televízie, ktoré vysielajú tento projekt, majú na to špecializované redakcie," dodal.
Miklánek zopakoval, že v jesennej štruktúre nie je denná game-show 5 proti 5 a zatiaľ nedošlo k dohode na cene. Práve preto hľadali alternatívu a našli ju v podobe Galilea. "My sme sa situácii prispôsobili. Zvýšenie ceny za licenciu 5 proti 5 o 60 % nie je adekvátne," hovorí.
Zdroj: Ivan Krasko