StoryEditor

Peter Mertus: Potrebujem strieľať góly

25.01.2015, 23:01
"Dnes je potrebné úplne jasne otvoriť oči a pozrieť sa, čo je schopné prežiť a čo nie," hovorí generálny riaditeľ News and Media Holding.

Viac ako štrnásť rokov šéfoval jednotke na trhu. Istý čas zastával aj ďalšie dve funkcie ako generálny riaditeľ českého Ringieru a ako člen predstavenstva materskej firmy vo Švajčiarsku. Momentálne je na čele novovzniknutej mediálnej spoločnosti, ktorá patrí Pente. Tvrdí, že iný cieľ ako byť jednotkou na trhu, nepozná. Peter Mertus.

 

Stojíte na čele novovzniknutej spoločnosti News and Media holding, ktorá patrí finančnej skupine Penta. Tá koncom roka vstúpila na mediálny trh kúpením vydavateľstva Trend, Spoločnosti 7 plus, internetovej skupiny Centrum Holdings, a sčasti vydavateľstva Petit press. Aké sú vaše ciele, či už krátkodobom alebo dlhodobom horizonte?

Krátkodobé ako aj dlhodobé ciele, oboje sa riešia paralelne. Nedajú sa riešiť samostatne. K tým dlhodobým patrí nastavenie stratégie firiem, ktoré Penta investments získala do svojho portfólia a ich dlhodobé fungovanie, ich vzájomnú harmonizáciu. Pretože nakoniec všetky tak či tak splynú v jednej firme. Je nevyhnutné zaoberať sa tým, akú pozíciu bude mať táto firma na Slovensku, čím sa chce zaoberať – akými typmi médií, ako bude štruktúrovať svoje portfólio. Ako ho udržovať pri živote, keďže vieme, že časom sa veľa vecí mení a niektoré vznikajú a niektoré zanikajú. Znamená to aj, nastaviť a získať ľudí, ktorí dokážu udržať a maximalizovať toto strategické zameranie. No a potom sú tie krátkodobé ciele, ktoré súvisia so zmenami po takomto prevzatí firiem. Súvisia s riadením, s manažmentom ľudí, vybratím si ľudí do riadiacich pozícií. Na mysli mám aj šéfredaktorov, ako aj riaditeľov jednotlivých oddelení. Všetky firmy, ktoré boli akvirované, treba spojiť do jedného celku a vytvoriť štruktúry, ktoré budú tento celok riadiť. Pretože potom už nebude rozdiel medzi tým, že niekto je z Plusky, iný z Trendu alebo z Centrum holdings. Hovorím o úplne novej organizácii, pri ktorej musíte začať úplne od začiatku, napríklad od založenia účtu.

Znamená to, že zaniknú aj názvy jednotlivých akvirovaných spoločností?

Nezaniknú, vo svojej podstate ako brandy, keďže sú na ne prepojené, ale ako názvy firiem nebudú už používané.

Názov News and Media holding znamená, že nepôjde v budúcnosti iba o print či online, ale aj o iné médiá?

Samozrejme, že to môže byť aj ďalšie médium. Tak ako pred niekoľkými rokmi sme hovorili iba o printe a vôbec sme nemali poňatie o tom, že budú nejaké onlinové média, mobilné aplikácie či tablety. Ak chceme zostať v segmente médií musíme sa transformovať, podľa toho kam bude smerovať záujem čitateľa alebo užívateľa.

Prežijú teda printové tituly?

Ja som aj zástancom existujúcich printových titulov. Ale aj tu je potrebné urobiť reorganizáciu. V zmysle, čo má šancu prežiť, to treba podporiť, a treba robiť všetko preto, aby sa aj naďalej rozvíjalo. To, čo už reálne zaniká, alebo v mysli čitateľov dávno neexistuje, s tým sa jednoducho treba rozlúčiť. Slovenskí vydavatelia mali dlhodobo stratégiu udržať si veľa produktov, dokonca aj takých, ktoré sú stratové a nič firme neprinášajú, ale sú súčasťou portfólia, ktoré dobre ako celok predali. Dnes je potrebné úplne jasne otvoriť oči a pozrieť sa, čo je schopné prežiť a čo nie. Ale je tu veľa produktov, ktoré sú a dlho budú existovať.

V čom konkrétne vy vidíte potenciál, čo sa týka printu?

Zdravý potenciál vidím v dvoch - troch novinách, a vo veľa časopisoch, keďže sa dnes čitateľský záujem pomaly posúva do segmentov s vyššou afinitou. S tým súvisí aj cenová štruktúra týchto produktov, kde niečo predávate za 50 centov, tak to nie ste schopní vyskladať obsahovo tak, aby ste mohli pokryť svoje výdavky. Čiže hovoríme o výdajoch a cenách produktov, ktoré sa hýbu od jedného eura vyššie. A to ešte sme na území, ktoré sa nedá porovnať s Anglickom, Talianskom, Francúzskom, Nemeckom a takýmito krajinami, kde jednoducho aj málopercentný zásah trhu je stále na úrovni 50-tisíc a viac kusov. Tu na Slovensku, sme radi, keď sa predá desať tisíc kusov, ale v zodpovedajúcej cenovej hladine. Čiže tam vidím ten priestor. Neuživí sa všetko čo tu je, súvisí to s čistením mediálneho trhu.

Ako presvedčíte mediálne agentúry, že produkt, ktorý predá desať tisíc kusov, je pre ich klientov ten správny, keď stále fungujú vysoké náklady a masový predaj?

S tým je spojená afinita a súvisí s tým aj cena. Nebude rovnaká ako v prípade masových produktov. Ale to je samozrejme už stratégia prístupu k masovému trhu. Ak chcem predávať napríklad špecializované lyže, tak si vezmem časopis, ktorý sa zaoberá touto problematikou. V budúcnosti bude určite priestor na to, aby sa predávali tieto nízkonákladové tituly. Rovnako dôležité bude to, že časom sa naučíme predávať cieľovú skupinu a nie konkrétny titul. Dôležité bude, aby som pre túto cieľovú skupinu mal okrem printovej aj digitálnu platformu, aby cieľová skupina mohla rásť. Mediálna agentúra ponúkne klientovi spoločnú cieľovú skupinu, aj na inej platforme.

Ako vnímate to, že ste možno prvým človekom na Slovensku, ktorý dokonale pozná všetky čísla dvoch našich najväčších vydavateľstiev?

Možno poznám aj viacerých. (Smiech.)

Dobre, tak aj Petit press a Centrum holdings, de facto viac ako polovicu slovenského vydavateľského trhu.

Viete, dnes sa už tieto údaje veľmi nedajú skryť. A kto sa v tomto odvetví už nejakú tú dobu pohybuje, tak si vie dáta veľmi jednoducho odčítať. Excel je veľmi jednoducho nastavený na to, aby si každý spočítal, ako ktorý produkt vyzerá na trhu, ako sa ktorej firme darí na trhu. Dnes sú k dispozícii už aj už aj výsledky firiem, či už na obchodnom registri alebo na nete. Takže k týmto údajom sa dnes dostanete pomerne ľahko. Dovolím si povedať, že zo svojej pozície nemám problém rozumieť väčšine tých dôležitých produktov, ktoré sú na trhu či už z pohľadu printu alebo onlinu. Ale aby som zodpovedal na vašu otázku. Viete ja to prirovnám k športovcom, u ktorých je veľmi častá výmena z klubu do klubu. Vedia akou stratégiou hrá ten klub a klub odkiaľ prišli. Jednoducho asi netreba vnímať to, čo bolo, ale hrať za nový klub. Ten potrebuje tiež strieľať góly. Všetko prispôsobím tomu, aby som tie góly strieľal aj ja. Toto je tá podstata. Treba sa zamerať na úlohy, ktoré je potrebné splniť. A moje dlhodobé ponímanie úspechu v biznise je v tom, keď sa človek venuje niečomu dlho a dôkladne, v konečnom dôsledku ten úspech skôr či neskôr príde. Je to o tom s akým cieľom človek do biznisu vstupuje a aký je profesionál.

Ako vidíte trh o nejakých desať rokov dopredu?

Myslím si, že aj desať rokov je veľa. Desať rokov je v dnešnej dobe o zmene technológií. A tie nemeníme my ale svetoví giganti. Ja hovorím o nejakých dvoch - troch rokoch. Momentálne sa naštartovala konsolidácia, o ktorej som aj ja dlho hovorieval vo všetkých profesných časopisoch: toto takto ďalej nejde, musí prísť niekto, kto je schopný trh zracionalizovať a skonsolidovať. Myslím si, že je tu ešte pár vlastníkov, ktorí si myslia, že predajom svojho produktu dokážu urobiť nejaké terno za dobré peniaze. Táto doba podľa mňa skončila. Už nič také nepríde. To, čo sa udialo, čo skonsolidovala Penta, bol taký veľký zásah, že ďalšia éra veľkých konsolidácií už v tomto segmente nemá kde nastať. Niečo sa musí udiať aj s dvoma silnými privátnymi televíziami, ktoré tu máme. To však ešte skôr ako za 2-3 roky nebude. Je len na škodu ďalšieho rozvoja kvality médií, že krížové vlastníctvo médií u nás povolené nie je. V krajinách okolo nás aj vo vyspelom svete s tým problém nie je, len naši politici sa snažia byť pápežskejší ako pápež pod tlakom paranoje, že niekto môže získať veľkú mediálnu silu. Pritom, keby ju chcel mať alebo zneužiť už dnes, tak to spraví aj tak a štát by si to ani nevšimol... Nakoniec vlastniť printy, internetový biznis a digitálnu televíziu je možné bez akéhokoľvek povoľovacieho konania.

 

Kto je Peter Mertus

Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti News and Media Holding, pod ktorou Penta sústredí svoje mediá lne aktivity. Spoločnosť riadi vydavateľské domy 7Plus, Trend Holding a Centrum holding. Cez spoločnosť Namav vlastní 45% podiel vo vydavateľstve Petit Press. Predtým Mertus pôsobil 14 rokov ako generálny riaditeľ najväčšieho vydavateľstva na Slovensku Ringier Axel Springer Slovakia a paralelne v rokoch 2006 až 2010 pôsobil ako člen predstavenstva Ringier AG so sídlom v Švajčiarsku.


 

Celý rozhovor si môžete prečítať v magazíne Stratégie, ktorý je práve v predaji.

 

Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.

 

Zdroj: Petronela Ševčíková

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
25. apríl 2024 07:19