Rádio Expres sa dostalo do sporu s ďalším hráčom na rozhlasovom trhu. Problémom je prieskum, ktorý spravil z Rádia Viva Metropol najpočúvanejšiu stanicu v bratislavskom regióne. Expres hovorí o možnej žalobe na Vivu Metropol. Tá zase zvažuje zažalovať Expres.
O čo ide: Prieskum a lákanie inzerentov
Problémom je prieskum počúvanosti rádií, ktorý Rádio Viva Metropol podľa našich informácií prezentovalo zadávateľom reklamy. Viva Metropol však nepoužívala prieskum MML-TGI od Median SK, ale objednala si vlastný prieskum. Uskutočniť sa mal od 26. mája do 2. júna na vzorke 997 respondentov a Viva Metropol pri jeho prezentovaní uvádzala, že ho realizovala spoločnosť TNS, zber dát realizoval Dataset pod kontrolou zberu dát spoločnosťou TNS.
A čo z tohto prieskumu vyšlo? V bratislavskom regióne bolo podľa neho v júni jednotkou práve Rádio Viva Metropol s počúvanosťou vyše 118 tisíc/18,8 % (počúval včera), dvojkou bolo Fun rádio (takmer 99 tisíc, 15,7 %) a Rádio Expres skončilo až tretie s vyše 71 tisíc (11,4 %).
Viva Metropol mala tieto výsledky prezentovať klientom v e-maili, kde vyjadrila svoje CPT (Cost per Thousand) na 1,29,kým Fun rádio malo 3,44 a Expres 3,64. Zároveň sa porovnávala s Expresom a uvádzala, koľko by klienti ušetrili kombinovaným nákupom celoplošného spotu v Exprese spolu so spotom vo Vive Metropol. Argumentovala aj tým, že cena za tisíc oslovených respondentov je v jej rádiu približne o 200 % výhodnejšia ako v iných rádiách.
Rádio Expres sa voči tomu bráni: "Tieto praktiky považujeme za nekalosúťažné konanie a zvažujeme žalobu," uvádza stanica.
TNS Slovakia dáva ruky preč
Od prieskumu sa dištancuje jedna zo spoločností, ktorá za nim mala stáť - TNS Slovakia. Teda relevantný hráč, ktorý realizuje napríklad peoplemetrové meranie televízií na Slovensku a jeho značka mohla prieskumu dodať vyššiu dôveryhodnosť. "Agentúra TNS Slovakia nerealizovala terénny zber dát o sledovanosti rozhlasových staníc v regióne bratislavského kraja pre rádio Viva Metropol. Tieto dáta boli zisťované inou agentúrou," uvádza spoločnosť v stanovisku. Tvrdí, že sa podieľala na spracovaní už vyzbieraných dát, tvorbe dotazníka a kontrole zberu dát, "kde boli zistené pomerne závažné nedostatky". A ani informácie neautorizovala a nesúhlasila, aby sa jej meno spájalo s týmito dátami a informáciami. "TNS Slovakia následne nepreberá garancie a zodpovednosť za kvalitu a správnosť týchto dát."
Rádio Viva Metropol: Prekvapuje nás to, vonkoncom nechápeme
Stratégie požiadali o vyjadrenie aj Milana Kodaja, managing directora Rádia Viva Metropol. Poskytol nám rozsiahle stanovisko, ktoré zverejňujeme v plnom znení na tomto mieste. Vyplýva z neho, že TNS sa mala zmluvne zaviazať ku komunikácii s externou agentúrou ohľadom nastavenia vzorky, komunikácii s klientom, kontrole rozhovorov a podľa e-mailovej komunikácie vraj robila aj dohľad nad zberom dát. Podľa Kodaja "mala dohľad nad celou procedúrou, aktívne spolupracovala aj na odstraňovaní zistených nedostatkov" a "všetky zistené nedostatky boli odstránené". "Rádio Viva Metropol vonkoncom nechápe prečo po udelení tohto súhlasu a následnom zverejnení, presne v duchu dohody, TNS Slovakia zaujala odmietavé stanovisko k výsledkom svojej vlastnej práce," tvrdí Kodaj a dodáva: "O to viac nás prekvapuje, že odmietavé stanovisko TNS vzniklo až potom, čo boli vyhodnotené dáta, nikdy počas zberu, alebo pôsobenia TNS v projekte."
Aj Rádio Viva Metropol zvažuje právne kroky, namierené majú byť voči Rádiu Expres. To podľa neho poslalo "čudné a ničím nepodložené stanovisko", ktoré popiera namerané výsledky, všetkým mediálnym agentúram a zadávateľom reklamy. "Pretože sa však informácia z Rádia Expres nesie aj v duchu osočovania a znevažovania, po porade s právnymi zástupcami zváži aj príslušné právne kroky voči takémuto konaniu," hovorí Kodaj.
Zdroj: Ivan Krasko