Najsilnejšími médiami na Slovensku sú Markíza, Expres, Joj, Jednotka RTVS a Nový Čas. Vyplýva to z najnovšej vlny prieskumi MML-TGI za prvý polrok 2014 (priemer vĺn 1.+2. kvartálu 2014) od agentúry Median SK.
Spomedzi jednotlivých typov médií má najväčí zásah televízia - je sumárna sledovanosť dosahuje 89 % (parameter "pozeral včera"). Trhovým lídrom ostáva televízia Markíza, ktorú "pozeralo včera" skoro 2,5 milióna Slovákov (55,2 %). Druhá je TV Joj s takmer 1,7 miliónmi (37,1 %) a tretia Jednotka s vyše 900-tisícovým zásahom (20,7 %). Ľudia v prieskume posúvajú relatívne vysoko aj TA3, ktorú si "včera" zaplo vyše 300 tisíc (7,6 %) a patrilo jej štvrté miesto.
Z hľadiska predaja reklamy sú pre zadávateľov v prípade televízií prvoradé výsledky sledovanosti. Stratégie ich prinášajú pravidelne, pozrite si dáta za minulý týždeň.
Televízia - pozeral včera
Miesto | Médium | Sledovanosť | Sledovanosť (perc.) |
1. | TV Markíza | 2,468 mil. | 55.2 % |
2. | TV Joj | 1,661 mil. | 37.1 % |
3. | Jednotka | 925 tisíc | 20.7 % |
4. | TA3 | 339 tisíc | 7.6 % |
5. | Doma | 298 tisíc | 6.7 % |
6. | Dvojka | 195 tisíc | 4.4 % |
7. | ČT 1 | 192 tisíc | 4.3 % |
8. | Dajto | 178 tisíc | 4.0 % |
9. | TV 2 | 147 tisíc | 3.3 % |
10. | Nova | 144 tisíc | 3.2 % |
zdroj: Median SK, MML-TGI, 1.+2./2014
Naopak, výsledky MML-TGI sú kľúčové pre rozhlasový trh, práve podľa nich totiž stanice predávajú reklamu. Za dvojvlnu 1.+2./2014 si líderstvo udržalo Rádio Expres, ktoré oproti predošlej dvojvlne (4./2013 + 1./2014) ostal stabilný s 19-percentnou počúvanosťou podľa parametra "počúval včera". Dvojkou s nárastom oproti predošlej dvojvlne je Rádio Slovensko (18 %). Poradie na prvých miestach sa nezmenilo, za Rádiom Slovensko nasleduje Fun rádio, Jemné a Europa 2.
Median SK si všíma aj "reklamné domy": skupina RTVS má so všetkými svojimi okruhmi "počúvanosť včera" 26 % a Fun Media Group, ktorá pri predaji reklamy zastupuje Fun rádio aj Europu 2, 18 %.
Súhrnná počúvanosť rádií na Slovensku je 69 %.
Rádiá - počúval včera
Miesto | Médium | Počúvanosť | Počúvanosť (perc.) |
1. | Rádio Expres | 865 tisíc | 19.3 % |
2. | Rádio Slovensko | 789 tisíc | 17.6 % |
3. | Fun rádio | 533 tisíc | 11.9 % |
4. | Rádio Jemné (predtým Jemné Melódie) | 360 tisíc | 8.1 % |
5. | Rádio Europa 2 | 320 tisíc | 7.2 % |
6. | Rádio Regina | 294 tisíc | 6.6 % |
7. | Rádio_FM | 125 tisíc | 2.8 % |
8. | Rádio Lumen | 110 tisíc | 2.5 % |
9. | Rádio Anténa (predtým Anténa hitrádio) | 75 tisíc | 1.7 % |
10. | Rádio Patria (národnostné a etnické vysielanie SRo) | 54 tisíc | 1.2 % |
zdroj: Median SK, MML-TGI, 1.+2./2014
Denníky si na Slovensku prečíta 33 % populácie (parameter "čítal posledné vydanie"). Najobľúbenejší je Nový Čas so 17-percentnou čítanosťou. Oproti predošlej dvojvlne zaznamenal mierny jednobodový pokles.
Denníky - čítal posledné vydanie
Miesto | Médium | Čítanosť | Čítanosť (perc.) |
1. | Nový Čas | 758 tisíc | 16.9 % |
2. | Sme | 326 tisíc | 7.3 % |
3. | Pravda | 305 tisíc | 6.8 % |
4. | Plus jeden deň | 285 tisíc | 6.4 % |
5. | Šport | 186 tisíc | 4.2 % |
6. | Korzár | 163 tisíc | 3.7 % |
7. | Hospodárske noviny | 154 tisíc | 3.4 % |
8. | Új Szó | 99 tisíc | 2.2 % |
9. | Avízo (3x do týždňa) | 37 tisíc | 0.8 % |
10. | Prešovský večerník | 11 tisíc | 0.2 % |
zdroj: Median SK, MML-TGI, 1.+2./2014
Supplementy - čítal posledné vydanie
Miesto | Médium | Poznámka | Čítanosť | Čítanosť (perc.) |
1. | Nový Čas Víkend | TV príloha denníka Nový Čas | 482 tisíc | 10.8 % |
2. | TV Oko | príloha denníka Sme Korzár a týždenníkov My | 389 tisíc | 8.7 % |
3. | Plus jeden deň magazín | TV príloha Plus jeden deň | 234 tisíc | 5.2 % |
4. | Pravda magazín | príloha Pravda | 210 tisíc | 4.7 % |
5. | Sme Ženy | príloha denníka Sme | 181 tisíc | 4.0 % |
6. | Pohoda | príloha denníka Korzár | 110 tisíc | 2.5 % |
7. | +7 nap | TV príloha denníka Új Szó | 46 tisíc | 1.0 % |
zdroj: Median SK, MML-TGI, 1.+2./2014
Týždenníky u nás číta 43 % ľudí - čislo sa oproti predošlej dvojvlne nezmenilo. Prvý je Plus 7 dní (10 % - čítal posledné vydanie), no aj jemu v porovnaní s predošlým obdobím klesla čítanosť tesne pod 10 percent.
Týždenníky - čítal posledné vydanie
Miesto | Médium | Čítanosť | Čítanosť (perc.) |
1. | Plus 7 dní | 434 tisíc | 9.7 % |
2. | Život | 327 tisíc | 7.3 % |
3. | Báječná žena | 275 tisíc | 6.1 % |
4. | Nový čas pre ženy | 271 tisíc | 6.1 % |
5. | Eurotelevízia | 219 tisíc | 4.9 % |
6. | Slovenka | 170 tisíc | 3.8 % |
7. | Katolícke noviny | 147 tisíc | 3.3 % |
8. | Šarm | 93 tisíc | 2.1 % |
9. | Regionálne noviny Martinsko | 85 tisíc | 1.9 % |
10. | Nový čas Nedeľa | 72 tisíc | 1.6 % |
zdroj: Median SK, MML-TGI, 1.+2./2014
Dvojtýždenníky dosahujú súhrnnú čítanosť 18 %, oproti predošlej dvojvlne nedošlo k zmene. Nemení sa ani poradie na čele, kde je naďalej TV max od vydavateľa Bauer Media. Oproti predošlej vlne si dokonca mierne polepšil a zväčšil náskok pred dvojkou, bezplatne distribuovaným Echom.
Dvojtýždenníky - čítal posledné vydanie
Miesto | Médium | Čítanosť | Čítanosť (perc.) |
1. | TV max | 220 tisíc | 4.9 % |
2. | Echo | 190 tisíc | 4.3 % |
3. | Tele plus | 103 tisíc | 2.3 % |
4. | Bratislavské noviny | 96 tisíc | 2.2 % |
5. | Bratislavský kuriér | 52 tisíc | 1.2 % |
6. | Regionálne noviny - Zlatomoravsko | 41 tisíc | 0.9 % |
7. | Profit | 38 tisíc | 0.8 % |
8. | Žena a život | 36 tisíc | 0.8 % |
9. | Story | 33 tisíc | 0.7 % |
10. | Relax | 27 tisíc | 0.6 % |
zdroj: Median SK, MML-TGI, 1.+2./2014
Mesačníky číta 46 % populácie, v porovnaní s predošlou dvojvlnou prieskumu MML-TGI zaznamenali pokles o tri percentné body. Zdravie ostáva prvé (8 % - čítal posledné vydanie), no doťahuje sa naň Záhradkár s 8 % a medzivlnovým nárastom. Oba tituly patria Spoločnosti 7 Plus.
Mesačníky - čítal posledné vydanie
Miesto | Médium | Čítanosť | Čítanosť (perc.) |
1. | Zdravie | 367 tisíc | 8.2 % |
2. | Záhradkár | 347 tisíc | 7.8 % |
3. | Eva | 292 tisíc | 6.5 % |
4. | EMMA | 272 tisíc | 6.1 % |
5. | Kam do mesta | 159 tisíc | 3.6 % |
6. | Maxikrížovky | 151 tisíc | 3.4 % |
7. | Nový čas Krížovky | 148 tisíc | 3.3 % |
8. | Nový cas Bývanie | 138 tisíc | 3.1 % |
9. | Auto motor a šport | 119 tisíc | 2.7 % |
10. | Minikrížovky | 117 tisíc | 2.6 % |
zdroj: Median SK, MML-TGI, 1.+2./2014
Parametre prieskumu MML-TGI
Termín opytovania: 06.01.2014 - 22.06.2014
Výberový súbor: populácia SR vo veku 14 - 79 rokov
Veľkosť výberovej vzorky: 4 251 respondentov
Metóda prieskumu: časť Media osobné rozhovory (metóda „face-to-face“) /cca 80 % vzorky/ a samostatné vyplnenie webdotazníka respondentom (metóda „self-complete CAWI“, respondenti zaradení do prieskumu na základe regrutácie osobným rozhovorom, telefonicky príp. naregrútovaním z iných prieskumov) /cca 20 % vzorky/ Metóda prieskumu: časť Market a Lifestyle samostatné vyplnenie respondentom (metóda „self-complete“ /papierový dotazník alebo webdotazník/)
Výber respondentov: kombinácia kvótneho výberu a náhodnej prechádzky
Zdroj: Ivan Krasko