Pozrite si príklady značiek, ktoré sa rozhodli rozpočet presunúť do online reklamy, a naopak príklady značiek, o ktorých by ste nepovedali, že budú investovať do televíznej reklamy.
Oplatí sa mať reklamu v televízii? Túto otázku si v Modrom koníku kladieme už nejaký čas. Modrý koník je sociálna sieť pre ženy, ktoré majú alebo chcú mať deti. Má pre nás význam mať reklamu v televízii?
Stále sa iba snažíme pochopiť, prečo Modrý koník na Slovensku tak vyrástol a čo spraviť, aby bol jednotkou v segmente aj v inej krajine. V Českej republike sme zatiaľ dvojka na trhu a možno by nám televízna reklama pomohla narásť rýchlejšie a efektívnejšie.
Je to však rozporuplná téma. Pozrite si tieto 4 protichodné príklady a na konci aj náš vlastný prieskum.
Keď TV reklama vyzerá lákavo – online hry a appky
Bol som prekvapený, že vývojári online hier sa televízii nebránia, dokonca je ich hlavnou akvizičnou stratégiou. V poslednom Super Bowl mali TV reklamu až 3 online appky. Všetko free to play hry, ktoré hľadajú nových používateľov.
Výsledky sú výborné: “Televízia nám dala desaťnásobný rast používateľov,” povedal Benjamin Giffor z Heroes Charge. Game of War sa zas po televíznej reklame posunula o 95 priečok vyššie v App store.
Priemerná cena na získanie jedného používateľa hernej appky cez online reklamu prekročila 4 doláre. Podľa vývojárov dokáže televízia doniesť publikum lacnejšie.
Keď TV reklama vyzerá zbytočne - čipsy Ruffles
Už nejaký čas sa píše o presúvaní rozpočtu z televíznej reklamy do online videa. Dokáže ale online video priniesť porovnateľný výsledok ako televízia?
V PepsiCo to chcú asi naozaj vedieť, pretože svoju značku, čipsy Ruffles, poslali do mediálneho extrému. V roku 2014 presunuli celý jej TV budget do online reklamy. Predtým bol budget v pomere dve tretiny pre televíziu a necelú tretinu pre online. Teraz idú všetky peniaze iba do online s najväčším podielom pre online video.
Čo sa stalo, keď čipsy Ruffles opustili televíziu? Predaje za porovnateľné obdobie nielenže neklesli, sú dokonca vyššie o 8 percent.
Čo robia nám podobné značky - Facebook je v televízii
Zo všetkých príkladov máme najbližše k Facebooku. Modrý koník je totiž ako Facebook pre ženy s vlastným feedom, like-ovaním a priateľstvami.
A zdá sa, že Facebook má televíziu rád. Spravili niekoľko televíznych kampaní v USA aj v Európe, dokonca s podporou OOH plôch. Nepodarilo sa mi k ním ale nájsť žiadne oficiálne vyhodnotenie alebo čísla.
Takto vyzerá posledný TV spot Facebooku:
Čo robia nám podobné značky - eBay nechce do televízie
Keďže podstatnú časť Koníka tvorí bazár a jedna z hypotéz je, že rastieme najmä vďaka nemu, je pre nás extrémne zaujímavý eBay. Ako robia svoje promo oni?
eBay tento rok vsadil na online video a sociálne siete. Vianočné spoty pre rok 2015 v UK nasadí iba na Facebooku, Instagrame a iných sociálnych sieťach. Spoty vôbec neodvysiela v televízii.
Zaujimavá je aj rozsiahla štúdia o efektívnosti online search reklamy, ktorú si spravil eBay.Vyšlo im, že na Google reklame eBay prerába. Vo väčšine prípadov je pre nich neefektívna a stratová.
Spýtajme sa používateľov - prieskum na Modrom koníku
Online hry a appky úspešne používajú reklamu v televízi. Značka čipsov naopak odišla z televízie do online a tam sa jej darí lepšie. eBay svoj vianočný spot pustí tento rok iba na sociálnych sieťach a Facebook naopak svoje promo sústreďuje do televízie.
Rozhodli sme sa spraviť si vlastný prieskum k tejto téme. Keďže na Koníka chodí už každá štvrtá žena vo veku 20-39 rokov na Slovensku, vieme ho využiť aj ako zaujímavý výskumný panel. Prieskumu sa zúčastnilo 1835 respondentov formou online dotazníka (náhodný výber, realizácia 9/2015) a získali sme tieto dáta:
1. Čo najčastejšie urobíš keď je v televízii reklama?
2. Pozeráš viac alebo menej televíziu než v minulosti?
3. Venuješ sa popri sledovaní televízie aj mobilu, tabletu alebo počítaču?
Ženy v prieskume tvrdia, že keď vidia reklamu v televízii, radšej ju prepnú alebo odídu od televízora. Televízii venujú čoraz menej času a ak ju pozerajú, majú pri sebe väčšinou aj druhú obrazovku ako je mobil alebo tablet. V prieskume sme sa pýtali aj na ďalšie témy a výsledky sú rovnako zaujímavé.
Efektívnosť televíznej reklamy a jej porovnanie s online reklamou je rozporuplná téma. Budem vďačný, ak mi napíšete svoj názor do komentáru.
Článok bol uverejnený na blogu autora, kde zároveň prebieha i diskusia.
O autorovi:
Marek Vidovič
Som z Modrého koníka, kde mám na starosti obchodné oddelenie na Slovensku a v Čechách. V online pôsobím od roku 2007, začínal som v Etargete. Teraz blogujem na strategie.sk.
Zdroj: Marek Vidovič, Modrý koník