Senay Tas z Global Agency na veľtrhu NATPE Europe 2015
StoryEditor

Tisíc a jedna noc, Sultán, Dila: Turecko má pre nás jednu veľkú novinku

16.07.2015, 16:12
Turecký distribútor Global Agency predstavil novinku, do ktorej vkladá veľké nádeje. Verí, že prinesie späť niektorých fanúšikov tureckých seriálov, ktorých stratili.

Turecká tvorba zažila boom - pamätáme si to aj na Slovensku, keď Tisíc a jedna noc (1001 Nights) chodila v hlavnom večernom čase na Markíze. Ale apetít televízií sa mení, čo nám potvrdil samotný turecký predajca. Senay Tas z Global Agency (na Slovensko predala Tisíc a jednu noc či Sultána) pripustila, že situácia je dnes iná. Televízie už nejdú po kvantite a neberú všetko, čo turecký trh vyprodukuje, ale vyberajú si tak, aby program pasoval na ich televíziu. Predaný objem sa teda znižuje. A čo ďalší veľký turecký hit? Aj o tom hovorí Senay Tas v rozhovore pre Stratégie.

 

Global Agency nedávno predala formát do Ameriky, NBC podľa neho chystá seriál Game of Silence. USA nie je vaše teritórium, ale môžete nám povedať, čo fungovalo na pôvodnej tureckej predlohe?

Nepochybne príbeh a dráma v ňom. V Game of Silence je podľa mňa univerzálny námet detí vo väzení. Je to veľmi citlivá téma, silný príbeh a dokazuje, že aj turecký formát môže byť adaptovaný na mnoho trhov a stať sa úspešným. Príbehy sú výborné, scenáre tiež, ide o dlho vysielané seriály. V tomto prípade môže zafungovať dráma a príbeh detí, väzenia, pomsty. Natočiť drámu, ktorá má v sebe prvky akcie, to sedí na amerického diváka.

Predávate tento formát aj do iných krajín?

Zatiaľ sme ho nepredali inde, ale ďalšie teritóriá sa po ňom obzerajú a verím, že po tom, čo NBC odvysiela svoju verziu, sa stane ešte zaujímavejším.

Čiže pre vás je to aj výhoda z biznisového hľadiska, keď môžete hovoriť, že máte niečo, o čo sa zaujímala aj americká televízia?

Samozrejme áno, obzvlášť pre západnú Európu. Niektorí môžu mať záujem o hotovú americkú verziu. Tú my predávať nebudeme, ale máme pôvodný turecký seriál, ktorý sme už predali na niekoľko trhov a finišujeme ďalšie dealy. Je to dobré nielen pre tento titul, ale aj pre našu firmu - ukázať, že máme niečo, čo môže ísť aj na NBC.

Tento rok ste uviedli aj ďalší nový formát, game show The Big Steal...

Áno, bol to jeden z našich highlightov na jarnom veľtrhu MIPTV v Cannes. V západnej Európe naň niekoľko trhov získalo opciu. No problém s game show vo všeobecnosti je, že mimo západnej Európy o ne nie je veľký dopyt. Niektorí vysielatelia z mojich trhov, najmä Balkánu, sa oňho zaujímajú, ale príde im trochu komplikovaný. Šou a formáty, po ktorých siahajú oni, sú zvyčajne menej zložité. To neznamená, že formát je zlý, iba moji klienti hľadajú jednoduchšie. Vo Francúzsku alebo Veľkej Británii ho zbožňujú.

Čo by teda mohli chcieť klienti v našom regióne napríklad do access prime slotov?

Z nášho katalógu je to Catch the Answer. Mnohým mojim klientom sa páči a len čo budú mať slot pre game show, viem, že zoberú práve Catch the Answer. A tiež Joker, záujem oň sa zvýšil po úspechu vo Francúzsku. Predtým ho vyrábali iba v Turecku.

U nás je Global Agency známa najmä hotovými tureckými seriálmi, predali ste Tisíc a jednu noc, Sultána či Dilu. Je teraz najväčším higlightom My Destiny, na ktorú ste mali reklamu aj na NATPE?

Je to jeden z našich highlightov. Pre tento veľtrh máme dva nové seriály, na ktoré upozorňujeme, všetky ostatné sme už mali aj na MIPTV. Ale stále ich promujeme, či už ide o Broken Pieces alebo A Part of Me - veľmi silné tituly z Turecka. V strednej a východnej Európe sa predali prakticky na 70 %, iba pár trhov ich ešte nekúpilo. Čo sa týka našich úplných noviniek, tie len nedávno odštartovali v Turecku, ešte nepoznáme ich podrobnejšie výsledky, ale veríme im. Sú vhodnejšie na leto - v oboch prípadoch ide o romantické komédie, čiže nie tradičné turecké drámy. Hodia sa pre televízie hľadajúce čosi ľahšie.

Senay Tas z Global Agency na veľtrhu NATPE Europe 2015. Foto: NATPE

 

Čo hovoríte na záujem o turecký obsah ako taký? Pozorujete istý pokles?

Pri tureckých seriáloch áno. Nie je to nič zvláštne, napríklad na Balkáne sa vysielajú turecké seriály desať rokov. Je prirodzené, že v istom momente možno záujem divákov klesne a to zníži aj dopyt televízií. V strednej a východnej Európe zvykli kupovať väčšie objemy, teraz si vyberajú – napríklad seriály podobné tým, ktoré im fungovali predtým. Ale to, že vyberajú, neznamená, že to ovplyvní priamo nás. Global Agency je stále silná, lebo máme dobré tituly.

Čiže zvykli brať akékoľvek turecké seriály, lebo to bola akási vlna?

Áno - vlna, ktorá ustala. Možno niektoré skutočne dobré turecké seriály neboli dobre nasadené na niektorých trhoch, aj to pozorujem. Ak nasadíte veľa a nič z toho nie je úspešné, záujem klesne. Ale myslím si, že s Broken Pieces získame späť divákov tureckých seriálov na niektorých trhoch. Je to silný seriál, ktorý to môže dokázať. Verím tomu. Viac uvidíme v najbližších mesiacoch.

Medzinárodné predaje zatiaľ nemáte?

Ešte nie, najskôr v septembri alebo októbri. Potom budú známe aj prvé výsledky z iných krajín. Tie veľa robia - úspech mimo Turecka zvyšuje záujem iných trhov. V Turecku je úspech očividný, každý týždeň je jednotkou a poráža aj Survivora, ktorý je u nás veľmi silný. Verím tomuto seriálu - verím, že prinesie späť niektorých fanúšikov tureckých seriálov, ktorých sme stratili.

 

Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.

Zdroj: Ivan Krasko

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
27. apríl 2024 06:35