StoryEditor

Václav Mika: Mlynskej doline vrátil život

04.04.2016, 11:40
RTVS za vedenia Václava Miku postupne rastie. Na sledovanosti a imidži. A tým momentálne všetkých prevyšuje. Čo chystá v najbližšej budúcnosti?

Václav Mika, generálny riaditeľ RTVS, je momentálne v slovenskom televíznom svete najdlhšie pôsobiacim mediálnym top manažérom. Nedá sa mu uprieť ani to, že RTVS za jeho vedenia postupne rastie. Na sledovanosti a imidži. A tým momentálne všetkých prevyšuje. Čo chystá v najbližšej budúcnosti?

 

 

Vaše spravodajstvo rastie a dokázalo to aj počas volieb. Čo je pre vás dôležitejšie čísla alebo imidž?

Vrátim sa trochu do minulosti, keď som začal chodiť do výboru parlamentu reportovať polročnú a výročnú správu. Dostávali sa ku mne výhrady typu: pán Mika, nehovorte o číslach sledovanosti, tie nie sú dôležité! S tým sa dá súhlasiť iba čiastočne. Bez sledovanosti a počúvanosti by aj verejnoprávne médiá ako médiá stratili svoj význam. Za mediálnym výkonom je konkrétny divák a poslucháč. Na druhej strane, nás, prirodzene, zaujíma aj hodnotenie spravodajstva z pohľadu parametrov objektivity a dôveryhodnosti. Ale keby sme mali tieto parametre akékoľvek vysoké a budeme mať za tým jednu desatinu divákov, asi by to spravodajstvo bolo iba pre nejakú vybranú záujmovú skupinu. To by bolo nedostatočné. Preto, ak sa podarí, že sa zvyšuje výkon spravodajstva, ale nie na úkor kvality, ale naopak, vďaka kvalite a imidžu, je to potom úplne vynikajúci parameter.

 

Počas volebného víkendu ste dosiahli rekord v sledovanosti od roku 2009. Od roku 2012 ste počet divákov v cieľovej skupine 12 + takmer zdvojnásobili. Čo za týmito číslami vidíte konkrétne vy?

Ten výsledok je pre mňa nad očakávanie. Ale nie preto, že som príliš skromný. Ale preto, že predtým, než sme si stanovili ciele, ktoré museli byť reálne, a to v situácii, keď pribúda viac a viac staníc, trh sa diverzifikuje, sa jednoducho nedá očakávať, že budeme mať dvojnásobok divákov za menej ako štyri roky. Asi by som sa pýtal: odkiaľ by som tých divákov zobral? Myslím si, že je to tým, že sme sa viac koncentrovali na informačnú hodnotu spravodajstva, a preto si divák u nás našiel alternatívu k správam komerčných staníc. Dôležité bolo aj to, že sme boli schopní technologicky sa prispôsobiť, že naše spravodajstvo už nie je ako z deväťdesiatych rokov. Konečne používame štandardné digitálne technológie ako ostatní hráči na trhu. Ďalej, využili sme aj to, čo je pre nás výhodné, a to je reálna synergia medzi televíziou a rozhlasom. Spravodajstvo je jediný efektívny fungujúci prienik televízie a rozhlasu. Preto máme spoločné spravodajské centrum.

 

Cítite príležitosť na trhu v kontexte toho, ako sa vyvíja sledovanosť spravodajstva v komerčných televíziách? Televízie súťažia, majú viac informatívno-zábavného obsahu v správach a nehovoriac o tom, že správy prerušuje reklama.

Nenazval by som to tak, že cítime príležitosť, my ani nesúťažíme. Naše spravodajstvo je alternatívou. Ak by komerčné televízie mali rovnaký typ spravodajstva, tak by sme mali menšiu šancu. My sa vôbec nesprávame intuitívne z pohľadu toho, ako tvoríme štruktúru spravodajstva. Dôsledne ho analyzujeme a zmeny sú viditeľné v štruktúre, témach a aj radení príspevkov.

 

Čo s reakciami na „poplatnosť“ správ a politických relácií vládnucim politikom?

Túto otázku mám dávno vyriešenú, pretože odpoveď na ňu som si musel dať najskôr sám sebe. Politici majú politické myslenie a ľudia z médií majú mediálne myslenie. A nie vždy sa stretnú. Od žiadneho politika nemôžem očakávať, a to hovorím o akomkoľvek politikovi, bez ohľadu na príslušnosť k strane, že bude mať nezaťažené mediálne myslenie. Nakoniec ich profesia je niekde úplne inde. My si zachovávame svoje mediálne myslenie a oni svoje politické myslenie. Sú to dva rozdielne svety a je to prirodzené vo všetkých demokratických krajinách. Tak to má byť. Našou mediálnou vizitkou je aj nezávislé hodnotenie spravodajského a volebného vysielania.

 

Ako ste spokojný s výkonom Martina Strižinca počas volebných diskusií?

Mnohí sa ma na to pýtajú. Pričom pred jeho príchodom som nedostával žiadne otázky. A to je dobre, že sa pýtajú na to, či je Martin dobrý, či je dosť razantný, profesionálny, akčný. Som rád, že toto ľudia riešia, pretože vidíme, že nás pozerajú a my sa môžeme zdokonaľovať. Mimochodom, ak sa rozprávame o tomto type moderátorov, na Slovensku ich nie je veľa. Preto sa snažíme vychovávať talenty, ktoré tu máme. Len pripomeniem, že prebehol prieskum volebných formátov televízií, podľa ktorého Martin Strižinec dopadol z moderátorov najlepšie. A to nie je naše interné hodnotenie.

 

Aký vývoj spravodajstva očakávate v budúcnosti, v najbližšej dobe?

Aké to bude? Bude to pre nás ťažšie. Budeme mať väčšiu zodpovednosť aj v súvislosti s povolebnými výsledkami sledovanosti. A v RTVS budeme rovnako konfrontovaní s relevantnosťou informácií ako ktorékoľvek iné štandardné, verejnoprávne médium. Nakoniec som rád, že RTVS niekoho zaujíma, pretože pred pár rokmi to tak vôbec nebolo. Aj keď to budeme mať, prirodzene, o to ťažšie.

 

 

Celý rozhovor s Václavom Mikom si môžete prečítať v marcových Stratégiách, ktoré sú práve v predaji.

Zdroj: Petra Ševčíková

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
28. apríl 2024 09:55