Horná Dolná
StoryEditor

Veľký prehľad: Čo na Markíze, Joj a RTVS sklamalo a čo uspelo

18.09.2015, 00:01
Hodnotenie sezóny. Od denných seriálov cez podvečerné novinky až po výpravné šou. Čo televíziám túto sezónu vyšlo a čo sa im, naopak, nepodarilo?

Oplatí sa televíziám investovať do vlastného seriálu? V prospech hovorí hneď niekoľko faktov: pre televízie je to produkt, ktorý im pomáha budovať značku. Majú ho radi aj zadávatelia reklamy a čo je najdôležitejšie – ak je seriál dobre urobený, prináša vysokú sledovanosť a zlepšuje výkony stanice. Jeseň však ukazuje, že čísla už nemusia byť také výborné ako kedysi.

Víno aj Kone klesajú

Markíza a Joj vrátili svoje seriály tentoraz skôr: Búrlivé víno a Divoké kone odštartovali už v polovici augusta. Prvé čísla ukazujú, že oba v porovnaní s jarnou sezónou klesli.

Nová séria Búrlivého vína má za sebou približne mesiac vysielania a podiely v reklamne dôležitej cieľovej skupine 12 – 54 sa pohybujú na úrovni 22 percent. Pritom na jar malo 24 percent, nehovoriac o jeseni 2014, keď bez problémov prekračovalo tridsiatky. Seriál už pre Markízu nie je až tak vysoko nadpriemerný ako v minulosti. Samotná stanica dosahuje aktuálne v septembri celodenne okolo 23 – 23‚5 percenta, kým večer vie priniesť aj 24‚5 – 25 percent.

Už na jar sa ukázalo, že Víno aj Kone majú podobného diváka. Oba sledujú skôr ženy, romantické zápletky dostali v scenároch dôležité miesto. V prípade Paneláka až také veľké žánrové a divácke prekrytie nenastávalo. Pre Joj to bolo spočiatku dobré: štartom Divokých koní priniesla seriál, ktorý efektívnejšie odoberal divákov konkurencii a v jarnej sezóne sa podielmi pohyboval na úrovni 20‚8 percenta. A to bolo pre Joj nadpriemerné číslo – vyššie ako sezónu predtým Panelák.

No teraz na jeseň majú Divoké kone menej, iba 16‚6 percenta. Pritom staničné priemery Jojky sa v septembri pohybujú okolo 18 percent celodenne a 22 večer. Treba však pripomenúť, že jej výsledky skresľuje Česko Slovensko má talent, doteraz nasadzovaný dvakrát týždenne. Keď pôjde len raz, výkony Joj sa zreálnia, čiže s najväčšou pravdepodobnosťou sa znížia. Mimochodom, Talent Jojke zatiaľ vychádza nadpriemerne dobre: prvé štyri časti mali share necelých 36 percent, tá najúspešnejšia skoro „trhla“ štyridsiatku. Šou sleduje 630-tisíc Slovákov (12+), z toho takmer dve tretiny v reklamne dôležitej cieľovej skupine 12 – 54.

Horná Dolná stále hore

Je len jedna vec, čo poráža Talent: komediálny seriál Markízy Horná Dolná. Televízia druhú sériu nasadila programovou zmenou, aby v stredajšie večery porazila jojkársky Talent, a výsledok bol presne taký, ako sa očakávalo: prvá časť u mladých divákov prekonala 40-percentný trhový podiel. Pre akúkoľvek stanicu je to dnes, keď majú diváci možnosť prepnúť na desiatky slovenských alebo českých staníc, výborné číslo. (Poznámka: Po uzávierke článku sú známe aj výsledky druhej časti, tá mala necelých 33 %. Konkurenčné prostredie ovplyvnil aj futbal na Jednotke)

Prvé neúspechy a otázniky

Pred letom Markíza ukončila podvečerný denný seriál Chlapi neplačú. Seriál jej prinášal stále uspokojivé čísla, no zo sharov okolo 30 – 35 percent v skupine 12 – 54, na aké bol zvyknutý v sezóne 2013/2014, klesol nasledujúcu sezonu k hladine 25–29 percent. Keby pokračoval, možno by skĺzol ešte nižšie, a to by bol už problém. Markíza ho nahradila novou „sviežou krvou“, ktorú predstavovala Kukučka. Ale zatiaľ jej to nevychádza. Prvých šesť častí nového slovenského seriálu prinieslo 20-percentný trhový podiel, čo je pre Markízu staničný podpriemer.

Hraný seriál vyzeral na papieri ako dobrá voľba na 18. hodinu, najmä ak nemá oproti sebe žiadneho žánrového konkurenta: Joj aj Jednotka tu namiesto dramatiky vysielajú šou. V prípade Jednotky je to dlhodobo úspešná súťaž 5 proti 5, kým pri mene Jojky sa objavil nováčik, kuchárska šou Moja mama varí lepšie ako tvoja. A tej sa darí dobre: prvých takmer 20 epizód dosiahlo priemerný podiel na trhu 22 percent. Oproti jej predchodkyni Súdnej sieni, ktorá sa v tomto okne vysielala predchádzajúce sezóny, ide o značný nárast. Súdna sieň mala na jar 14‚6 percenta a ak berieme do úvahy iba premiéry, tak 15 percent.

A čo naša verejnoprávna?

Aby sme nezabudli na verejnoprávnu Jednotku: Milujem Slovensko je stále úspešné a v piatok večer spôsobuje problémy aj komerčným staniciam. Stálica RTVS Katka Brychtová sa v sobotu vrátila s novou sezónou Nečakaných stretnutí. Taký hit ako Pošta pre teba to však už nie je.

Jednotka vrátila tiež hranú tvorbu, tentoraz v spolupráci s ČT natočila Doktora Martina. Seriál vyrábaný podľa zahraničného formátu to má ťažké, oproti nemu chodí SuperStar silná u mladých a Rozborilovo V siedmom nebi, ktoré úspešne láka aj verejnoprávnych divákov. Doktorovi Martinovi tak ostáva približne 13 až 14 percent trhu v 12+. RTVS je so svojimi seriálmi zvyknutá na vyššie čísla, no žiaden z nich zatiaľ nemal takúto výraznú konkurenciu.

 

Zdroj dát: PMT/TNS SK.

Poznámka: Výsledky sú priemerom danej relácie od jej štartu v aktuálnej sezóne do utorka 15. 9. Dáta zahŕňajú sledovanosť zo záznamu. Článok pôvodne vyšiel v Hospodárskych novinách.

Zdroj: Ivan Krasko

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
25. apríl 2024 17:16