StoryEditor

12 vecí, o ktoré ste prišli, ak ste neboli na svetovom festivale reklamy

30.06.2015, 22:28
Sex priamo na červenom koberci, najhoršia prezentácia v dejinách či homosexuálne orgie. Aj o tom bol Cannes Lions tento rok.

Týždeň kreativity a inšpirácie je za nami. Porota zložená z najtalentovanejších ľudí sveta si zobrala na mušku 40 000 prác, medzi nimi i tie zo Slovenska. Spolu vybrala reklamy, ktoré udajú trendy na nasledujúci rok. Slovensko dostalo bronzového leva za sériu troch spotov a jeden shortlist za printový inzerát z tej istej série.

 

Pozrite si výber toho, čo festival Cannes Lions ponúkol tento rok:

 

Marylin Manson ako ho nikto nepozná. Ak ste boli v Cannes, hneď v prvé dni ste mohli zažiť tohto výstredného speváka, ako rozpráva o exmanželke a nešetrí pritom emóciami.

 

Začať prezentáciu ide aj takýmto obrázkom na úvod. Vidíte správne – homosexuálne orgie. Nešlo o chybu, takmer hodinu sme si pozerali ďalšie podobné ukážky. Tie boli z dielne fínskeho umelca, ktorý vystupoval pod pseudonymom Tom of Finland a ktorý sa preslávil tým, že publikoval homosexuálnu pornografiu v 60. rokoch. Ako to dokázal v čase striktnej morálky, ba čo horšie, v čase, keď neexistoval internet? Napríklad dostal svoju fotografiu obnaženého muža na titulku magazínu, ktorý bol o športe, no v kuloároch bolo dobre známe, že ide o magazín pre homosexuálov. 

 

Dalšie ukážky z dielne Tom of Finland foundation:

 

Canneske pódium už pravidelne hostí i slávne pop-kultúrne hviezdy. Jedným z nich bol tento rok Pharrell Williams. Reč bola o transparentnosti hviezd na internete. "Dôležité je, aby ste si získali pozornosť, ale tú skutočne úprimnú,” hovorí.

 

Ďalšou hviezdou bol kuchár Jamie Oliver. “Kde nájdete skutočnú demokraciu, je krčma. Tam chodí každý bez rozdielu pleti, národnosti, veku a názoru,” priznal zo svojho detstva. Vyrastal na dedine a vypomáhal v malom rodinnom podniku.

 

Tento mladík menom Mark van der Heijden zanechal svoju prácu v reklame a rozhodol sa precestovať svet. Prešiel 25 krajín. V krajinách, ktoré navštívil, vypomáhal v reklamných agentúrach. Celkovo ich navštívil 30.  Jediné, čo za to chcel, bolo jedlo a ubytovanie. “Najväčšie rozdiely som videl v jazyku v jednotlivých krajinách. Napríklad v Rumunsku v Saatchi&Saatchi sme navrhovali headliny. Vtip, ktorý som do nich chcel vniesť, skrátka nepochopili. Bolo to jazykovými rozdielami. Takže, keď sme našli spoločnú reč, bol som naozaj rád,“ hovorí o rozdieloch Mark. „V niektorých agentúrach som ocenil, ak mali takzvaného šarlatána – to bol človek, ktorý mal za úlohu rozosievať dobrú náladu,“ povedal. „V DDB som oslavoval narodeniny. Vtedy mi do polovice flaše od šampanského naliali vodku. Tak sa začala moja stáž u nich,“ spomína. Tento skromne pôsobiaci mladík dostal i pozvánku do Bieleho domu.

 

V Cannes každoročne nechýbajú mená ako John Hegarty. Tento muž, často prirovnávaný k čiernej ovci, nesklamal a aj predstavil prvú svetovú kinoreklamu, ktorá bude spustená v 30 krajinách sveta. Nájsť ju môžete pod názvom #WEHAVEAPLAN. Tak, ako sme v prípade Hegartyho zvyknutí, nepôjde o obyčajnú kampaň. Táto bude pre globálny projekt, v ktorom sa 193 svetových lídrov dalo na neľahkú cestu. Ich úlohou bude zlepšiť podmienky, v ktorých žijeme, a naplniť tak vysoké ciele ako napríklad zredukovať chudobu či klimatické prostredie, a to do roku 2030. Projekt sa volá Project Everyone, zastrešuje ho Global Cinema Advertising Association. Všetko vypukne 25. septembra 2015 v svetových kinách. Pretože veľké nápady potrebujú veľkú obrazovku. (na fotografii John Hegarty vpravo)

 

V Cannes ste mali možnosť zažiť i najhoršiu prezentáciu vôbec. Už v programe organizátori varovali, že pôjde o vyše 350 slajdov plných grafov a nudného textu. Aký to malo efekt? Ľudia naplnili sálu a odchádzali sklamaní – z najhoršej prezentácie bolo hotové dobové divadlo.

 

Najbizarnejšia reklama, akú ste mohli tento rok na festivale vidieť, je od Audi. Pozrite si pôrod Audi automobilu v priamom prenose. Áno, pôrod...

 

Okúzľujúci idiot – tak sa predstavila americká komička Grace Helbig, z ktorej sa stala ďalšia novodobá hviezda. Kde si získala svoje obecenstvo o veľkosti 2,5 milióna? Samozrejme na YouTube! YouTube star je pojem, ktorý by sme si mali osvojiť čím skôr.

 

Ako nájsť ten správny talent do agentúry? V Cannes sa na celý jeden deň stretli viaceré agentúry, aby sa každá podelila o svojej recept, ako a kde nájsť vhodných ľudí. Napríklad 72ANDSUNNY si radšej svojho človeka vychová, než by ho mala nájsť z vonku. „Prestali sme hodnotiť našich zamestnancov. Robíme pravidelné sumáre, ale tie sú skôr o cieľoch do budúcnosti, nie hodnotením toho, čo naši ľudia spravili zle v minulosti,“ hovoria. Viacerí sa tiež zhodli, že riešením nie je hierarchická štruktúra, v ktorej je riaditeľ na vrchole agentúry, ale naopak – plochá štruktúra (flat structure).

 

Tieto práce podľa slov poroty len tesne prišli o Grand Prix cenu. V kategórii Film to bola kampaň, ktorá rezonovala tento rok v Cannes azda najviac – Like a Girl od Leo Burnett, ktorá skončila so zlatom tesne pred Grand Prix. Rovnako tesne prenechala najprestížnejšiu cenu niekomu inému i Honda so svojou kampaňu The other side, v ktorej ste prepínali písmenom R na svojej klávesnici. Naopak, boj o Grand Prix sa nekonal v kategóriách Branded content & Entertainment. Udeliť najvyššie ocenenie býva zodpovednosť. Grand Prix totiž tradične udáva štandard na ďalšie roky a stáva sa benchmarkom. Porota tento rok prenechala túto úlohu ďalšej generácii. Pozrite si práce, ktoré skončili tesne pred Grand Prix.

 

A na záver - táto fotografia bola azda najšírenejšia zo všetkých. Zobrazuje dvoch ľudí, ktorí si svoje radovánky užívali priamo na červenom koberci pred Palácom. Fotografiu náhodne nadránom zachytil Adweek. S autorom fotografie sa Stratégie i osobne stretli. V rozhovore priznal, ako ho prekvapilo, aký traffic dokáže podobná fotografia vyvolať. Fotka za krátky čas obehla Twitter kontá všetkých, ktorí boli na festivale.

 

Trendy, ktoré udal festival Cannes Lions tento rok, a čo na jeho priebeh hovoria tí, ktorí sa ho zúčastnili zo Slovenska, sa dočítate v júlových Stratégiách. 

Ak vás na festivale v Cannes zaujalo ešte niečo iné, nechajte nám odkaz v komentári. 

 

Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.

 

 

 

 

 

Zdroj: Erika Brindzová

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. apríl 2024 19:31