StoryEditor

KRAS prijal nového člena (názor)

31.03.2015, 10:09
Je ním ZARAGUZA.

Klub reklamných agentúr Slovenska (KRAS) prijal nového člena. Stala sa ním agentúra ZARAGUZA. Klub sa tak rozšíril na dvanásť členov. 

„KRAS združuje najúspešnejšie a najproduktívnejšie reklamné agentúry na Slovensku a my veríme, že ZARAGUZA medzi tieto agentúry patrí. Záleží nám na úrovni slovenskej reklamy a radi by sme ju pozdvihovali nielen úspešnými multichannel kampaňami, ale aj pôsobením v tomto združení. Preto máme veľkú radosť, že Valné zhromaždenie rozhodlo o našom prijatí,“ vyjadril sa na margo prijatia Ľubomír Matejovič, výkonný riaditeľ  ZARAGUZA.

Prijatie ZARAGUZY do Klubu je ďalším dôkazom toho, že delenie agentúr na digitálne a offlinové (ATL) je prekonané. ZARAGUZA ešte minulý rok používala vo svojom názve "digital", dnes sa volá už iba ZARAGUZA. A tak sa pôvodne digitálna agentúra stala súčasťou klubu, ktorý združoval iba fullservisové agentúry.

Druhým príkladom, ktorý potvrdzuje, že hranice medzi online a offline sa stierajú, je TRIAD Advertising. Ten sa pred vyše dvomi rokmi stal takisto členom KRASu. Súčasne boli obe agentúry pred vstupom do KRASu členmi asociácie, ktorá združuje digitálne agentúry – ADMA. 

 

 

Zaraguza svoju prvú sériu offlinových projektov viditeľnejšie odštartovala prácou pre Union poisťovňu s názvom Aby všetko dobre dopadlo.

Spomínaná agentúra TRIAD Advertising je známa aj projektami pre Kofolu a kampaňou Neriešenie, ktorá sa objavila na billboardoch či v TV, teda offline nosičoch.

Obe agentúry majú aj svoje vlastné pobočky v Prahe. Dokonca TRIAD CZ počtom zamestnancov prerástol slovenský office. „Je to, ako keď vlastné dieťa predbehne svoju matku,“ povedal managing director TRIAD, Marek Mrázik.

 

Späť na začiatok

Zhruba pred šiestimi rokmi pôvodne fullservisové (ATL alebo offline agentúry) si otvorili vlastné digitálne agentúry. Príkladom bol MUW Digital. Trh fungoval nasledovne: klient si vybral fullservisovú agentúru, ktorá mu navrhla kreativitu. Agentúra vďaka svojej vlastnej (alebo nakontrahovanej) digitálnej agentúre dokázala túto kreativitu uplatniť i v online. Neskôr však trh pochopil, že online má isté pravidlá a že navrhnutý print nestačí iba pretvoriť do banneru. Nevyhnutným sa stalo, aby kreativita vznikala naraz pre offline i online. A tak pôvodne samostatné digitálne agentúry sa začlenili priamo do tímov fullservisových agentúr (príkladom je už spomínaný MUW digital). Výsledkom je, že billboard či TV spot môžeme dnes už čakať od agentúr, ktorých portfólio tvoria zväčša digitálne projekty. Na túto situáciu reagoval pred časom i samotný KRAS, kedy redefinoval podmienky prijatia - podmienkou sa stalo, aby agentúra žiadajúca o členstvo mala ocenenie doma či v zahraničí, a teda nie percentuálny podiel poskytovaných offline služieb.  

 

To, že pôvodne digitálne agentúry dokážu obhájiť, že patria medzi fullservisové, je už prirodzený jav. Dokonca sa prestáva hovoriť o spoločnom poskytovaní online a offline služieb, ale čoraz častejšie sa začína používať výraz crossline. Agentúry, ktoré sa takto profilujú, ponúkajú klientom nápady a kreativitu, ktorá je od začiatku navrhovaná pre oba kanály (online i offline) súčasne a tie sa následne dopĺňajú. Príkladom je THIS IS LOCCO, agentúra, ktorej zakladateľ pracoval predtým v ZARAGUZA – Tomáš Rosputinský, a ktorá sa profiluje ako prvá crosslinová agentúra na Slovensku.

 

Spojiť KRAS a ADMA?

Už dlhšie vzniká diskusia o tom, či by trhu a jeho profesionalizácii pomohlo spojenie týchto dvoch už spomínaných asociácií – KRAS a ADMA. Rozlúsknuť túto dilemu nebude ľahké, cesty sú však dve. Buď vznikne samostatná nová asociácia, ktorá ale bude združovať komunikačné agentúry, a teda nie fullservisové alebo digitálne. A na trhu vyrastú komunikačné domy. (O čo sa pokúsili agentúry Wiktor Leo Burnett, digita.sk a Starmedia). Vznik skutočných komunikačných domov si však žiada dlhodobejšiu stratégiu a najmä, aby význam komunikačného domu uznali rovnako agentúry a klienti. Táto cesta si vyžaduje ešte nejaký čas na dozretie. Príkladom nám môže byť český trh a fungovanie AKA (Asociácia Komunikačných Agentúr). 

Druhá cesta je, že pole asociácií sa rozšíri o ďalšiu asociáciu, ktorá bude združovať výhradne výkonnostné agentúry. Kľúčovým v tomto prípade bude nastaviť podmienky prijatia. Ak by podmnienkou bolo, že agentúra musí väčší percentuálny podiel poskytovať napríklad digitál služby alebo offline služby alebo výkonnostné služby, nebude možné, aby jedna agentúra fungovala v troch asociáciách naraz. Aj preto sa dostávame späť k prvej možnosti – asociácii komunikačných agentúr. 

 

 

Zdroj: Erika Brindzová

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
26. apríl 2024 22:45