Snapchat už dlhšie nie je zábavkou mladých, ale reálna platforma, pomocou ktorej môžete plniť marketingové plány, tabuľky a robiť konverzie. Ak má nejaka appka 10 miliárd video views denne, treba sa tomu venovať.
Ak ste marketér s vekom 30+ tak chápem nezáujem o Snapchat. Jedna z pravdivých poučiek o tejto appke totiž hovorí, že “older people just don’t get it” (v preklade: starší ľudia ho skrátka nechápu). Keď patríte medzi older people (nie vekom, ale hlavou), tak sa s tým netrápte a nesnažte sa pochopiť Snapchat. Prirodzene a automaticky to nepôjde. Musíte na to ísť ťažšou cestou a jednoducho sa prinútiť. Verte mi, dá sa to, niekoľko ľudí v mojom okolí to zvládlo.
Snapchat = teenageri?
Nikoho neprekvapím informáciou, že gro Snapchat užívateľov je plus mínus vo veku 13-25. Tu často končia debaty o potrebe byť tam. Naozaj ale existujú marketéri, ktorí si myslia, že ľudia v tomto veku nič nekupujú? Dúfam, že nie. Rovnako dúfam, že viete, že títo mlaďasi môžu byť o 5 rokov zákaznici a robiť dobré konverzie. Otázka teda znie, či sa s nimi začnete baviť až potom, alebo už dnes a o 5 rokov budete kamoši a predáte im, čo potrebujete? Ak môže byť na Snapchate vydavateľstvo Slovart (aj keď by to mohli robiť lepšie), tak tam celkom určite môže byť aj vaša značka.
Sú tam Slováci?
Bohužiaľ nemáme žiadne relevantné čísla a sme odkázaní len na rôzne estimate počty. S čistým svedomím ale môžeme povedať, že Slovákov je na Snapchate zhruba 100 000. Po zhodnotení situácie predpokladáme, že najviac ľudí sleduje meno, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou nepoznáte. Je to raper Pil C. Ak ho poznáte, tak dobré pre vás. Ak nie, tak toto je pre vás: 25.12.2015 predstavil cez youtube svoj posledný singel Vidím jak ich j... a dnes má vyše 5 miliónov views.
Na Snapchate má Pil C približne 15 000 views každej svojej story. A to nie je počet jeho followerov. To je počet ľudí, ktorí si na neho každý boží deň kliknú a pozrú si jeho story. Bulvárne okienko: Dara Rolins má vyše 10 000 views, Sajfa je niekde na 3 tisíckach, Laci Strike má okolo 2 500 views. Tieto čísla môžu v krátkom čase rapídne rásť, neodporúčam ich citovať po dlhšom čase od uverejnenia tohto textu.
Obsah alebo forma?
Už ste isto opakovane počuli, že ak chcete ísť na Instagram, musíte mať pekné vizuály a že obsah tu nie je až tak dôležitý. Oveľa viac záleži na forme. Súhlasim. Rovnako dobre viete, že na Facebooku platí content is king. Rovnako súhlasím. Čo ale so Snapchatom - je dôležitý obsah alebo forma? Nuž, ani jedno. Dôležitá je frekvencia. Môžete tam dávať akýkoľvek garbage (ale aj s týmto opatrne), hlavne ho tam dávajte pravidelne. Ľudia tam proste chcú niekoľkokrát denne prísť a mať tam fotky a videá, ktoré ich čakajú. Ak im ich nedodáte, strácaju kontakt - či už ste značka, sused alebo spolužiak. Hádžte na nich teda čo to dá a oni to budú pozerať. Ale pozor, 30 príspevkov denne je tiež extrém.
O čo vlastne na Snapchate ide?
S obľubou hovorím pri každej Snapchat debate a prednáške to, že je to vlastne telka. Kedysi sme večer zapínali televíziu a pozerali hlúposti v ktorých hrajú Koleníkovia, Maštalírovia a Fialové. Síce nás to nezaujímalo, ale pozerali sme na to. Potom prišli online seriály, torenty a nedávno Netflix. Ako hovorí Gary Vaynerchuck - chceme pozerať to, čo nás baví vtedy, keď chceme. Prirodzene, nechceme sa viazať na lineárny televízny program a primetime o 20:15.
Lenže zrazu nám v tej záplave dobrého contentu, ktorý môžeme pozerať kedykoľvek, chýba taký ten daily trash informácií, ktoré v skutočnosti nepotrebujeme, ale prirodzene ich chceme prijímať. Niečo ako bulvár. A zrazu bum - je tu Snapchat, ktorý je telkou plnou miešaného obsahu, ktorý môžeme pozerať presne vtedy, keď chceme. Nemá to dej, jeden diel netrvá 25 minút a tak môžeme hocikedy sledovať aj 5 sekúndové útržky. Čiže v skratke - Snapchat je telka 3. tisícročia; hrajú v nej naši kamoši a obľúbené celebrity, zapneme si ju vtedy, keď chceme a nemusíme sa sústrediť na dej. A pozerať sa stačí aj pár sekúnd.
A čo ďalej?
Áno, UX/UI appky Snapchat je na bode mrazu. Na prvé otvorenie je z toho každý zmätený. Je to tak ale naschvál - sami tvorcovia Snapchatu priznávajú, že to je trik na rodičov. Aby sa v Snapchate stratili, odišli preč, odinštalovali ho a nesledovali tak svoje deti.
Skúste sa cez to ale prelúskať a naučiť sa ho používať. A využiť ho vo svojom biznise. Samozrejme, followujte ľudí, ktorých sa oplatí a učte sa od nich. Tu su nejaké tipy:
- DJ KHALED: Ak neviete o koho ide, tak musíte rýchlo zbystriť a naštudovať. Business mogul, CEO, hitmaker, artist, autor niekoľkých number one hitov a hlavne excentrická osobnosť hip-hopovej scény. A samozvaný motivátor. Sledujte ho a dozviete sa životné pravdy, major keys a uvidíte jeho každodenný život. Najväčšia svetová osobnosť Snapchatu, followujte ho ako: @djkhaled305
- GARY VAYNERCHUCK: Pozrite si situácie Garyho bežného života, marketingové múdrosti a business rady. Sledujte na @garyvee
- PIL C: Ukážkový príklad, ako má vyzerať komunikácia známej osobnosti na Snapchate. Život, backstage, exkluzívne informácie, unreleased songy, crosspromo, všetko. Najlepší slovenský snapchatter sa skrýva za username @cbgpilc
- JOE_TRENDY: Krásna ukážka, ako využit Snapchat z pozície komika/zabávača. Joe Trendy prináša denne mnoho zábavy, vtipov, komických situácii a skvelo sa mu darí rozohrávať jokes na niekoľko snapov za sebou, ktoré vlastne tvoria scénky s prestrihmi. Sledujte @joe_trendy
- SAJFA: Sajfa sa v poslednom období snaží pracovať na svojom brande a dosť sa mu darí. Je zaujímavé sledovať, ako sa postupne mení jeho poziciovanie a ako mu k tomu pomáha aj Snapchat. Odporúčame sledovať: @sajfa_official
Autor je Martin Kukoľ z agentúry PS:Digital
Zdroj: red.