Súťaž Sexistický kix uzavrela hlasovanie o najsexistickejšiu reklamu na Slovensku. Z 32 nominácií vybrala verejnosť a odborná porota víťaza. Obe časti poroty sa na víťazovi zhodli - stala sa ním členka politickej strany SaS. Poroty najviac pobúril billboard členky strany v čase volebnej kampane:
Na anticenu Sexistický kix verejnosť nominovala 32 sexistických reklám, ktoré sa od 1. januára 2015 objavovali vo verejnom a internetovom priestore na Slovensku, uvádza sa v tlačovej správe. „Pri spracovávaní jednotlivých nominácií sme boli milo prekvapené. Ľudia v zdôvodneniach svojich nominácií ukázali pochopenie, že sexizmus a násilie v reklame nie sú len nepríjemné, ale aj nebezpečné svojimi dôsledkami pre reálne životy ľudí. Najčastejšie boli nominované reklamy, ktoré použili sexualizované ženské telo bez súvisu s ponúkaným produktom,“ komentovala priebeh nominácií koordinátorka projektu Jitka Dvořáková.
Pravidlá súťaže umožňujú udeliť dve ceny, o jednej rozhoduje verejnosť, o druhej porota v zložení: Róbert Slovák (Klub reklamných agentúr Slovenska), Eva Rajčáková (Rada pre reklamu), Kristýna Pešáková (NESEHNUTÍ), Paula Jójárt (psychologička a rodová expertka), Katarína Farkašová (Aliancia žien – Cesta späť), Jana Cviková (ASPEKT).
Rodová expertka, prekladateľka a literárna vedkyňa Jana Cviková povedala o udelení anticeny: „Záujem verejnosti o pilotný ročník Sexistického kixu, ako aj zhoda výsledkov hlasovania verejnosti a odbornej poroty svedčia o tom, že takáto anticena má v slovenskom prostredí dôležité miesto ako nástroj verejnej kritiky a odmietnutia znevažovania ľudí, najčastejšie ľudí ženského rodu, v reklame. Pre jej ďalšie úspešné fungovanie bude kľúčové pokračovanie a prehlbovanie spolupráce odborníčok a odborníkov na rodovú problematiku a z oblasti reklamy a marketingu.“
Išlo o pilotný ročník súťaže Sexistický kix. Na margo jeho priebehu a výsledkov povedal prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska Róbert Slovák: „Je neuveriteľné, že v roku 2016 sa nájdu zadávatelia, ktorí považujú sexistické dvojzmysly či zobrazenia za účinný nástroj komunikácie aj takých služieb a produktov, ktoré sú z úplne iného súdka – ako napríklad záložňa. Oveľa tragickejšie však je, keď sa na takúto nízku úroveň komunikácie podujme osoba snažiaca sa o verejnú funkciu, v rámci ktorej má definovať nejaké celospoločenské štandardy, má byť morálnou autoritou a má sa spolupodieľať na nastavovaní pravidiel a zákonov, ktorými sa bude riadiť celá spoločnosť. Je to smutné aj v súvislosti s mnohoročnou snahou naozaj kultivovaných a šikovných žien vymaniť sa spod obrazu ‚estetického doplnku‘ či sexuálneho objektu.“
Pre zadávateľa najsexistickejšej reklamy pripravila Aliancia žien – Cesta späť v spolupráci s partnerskou organizáciou ASPEKT vecnú anticenu v podobe balíčka publikácií o rodovej rovnosti.
Pozrite si nominácie na najsexistickejšie reklamy na Slovensku aj s vysvetlením, prečo by reklama mala dostať anticenu, ktoré uvádzajú organizátori na stránke:
Dvojzmysel a narážka tu predáva ženské telo ako konzumný tovar. Reklama prirovnáva služby pneuservisu k prostitúcii, pričom žena, resp. ženské telo je sprostredkovateľom danej služby. Okrem neetickosti posilňuje táto reklama aj rodové stereotypy.
Reklama zobrazuje hneď niekoľko stereotypov, a najmä používa dieťa ako symbol národného vlastníctva. Takéto využitie detí, resp. matky a dieťaťa v reklame je nielen stereotypné, heteronormatívne a založené na úzkoprsom videní “tradičnej rodiny”, ale zároveň aj neférové a nebezpečné v širšom ľudskoprávnom kontexte, najmä prihliadnuc k extémizmom a nacionalizmom, ktoré sa vyskytujú v súčasnej spoločnosti. Dieťa nie je nikoho matejkom ani symbolom a právo na bezpečie majú všetci ľudia rovnako, bez rozdielu pohlavia, rasy, národnosti, vierovyznania či svetonázoru.
Zobrazená žena so zmyselným gestom nemá žiadnu obsahovú súvislosť s propagovaným produktom, ktorým sú grafické práce. Reklamné heslo „Zavolaj a máš moju kompletku ...“ v spojení s takto ladeným vizuálom pôsobí, akoby ponúkaným produktom boli erotické služby.
Mimoriadne sexistická reklama založená na rodových stereotypoch. Hovorí o “skutočných chlapoch”, ktorí sú podľa komentára veľmi stereotypní, heteronormatívni, a najmä, obsluhuje ich žena (v úlohe asistentky), ktorej poloodhalené prsia vidno práve pri slovách “veľké orechy”. Ženské telo je opäť predstavované ako konzumný prvok.
Na reklame propagujúcej zväčšenie pŕs môžeme vidieť ženu bez hlavy s ovinutou červenou stuhou okolo hrudníka a reklamným mottom „Darujte krásu sebe aj svojim blízkym“. Zadávatelia tejto reklamy tak verejnosti predávajú posolstvo, že byť krásnou znamená mať veľké prsia a tiež to, že darovať niekomu plastiku pŕs je všeobecne dobrý nápad. Potreba podstúpiť bolestivý zákrok, ktorý môže permanentne znížiť citlivosť bradaviek, a teda aj sexuálne potešenie ženy, by mal vyjsť z jej vlastného rozhodnutia, nie od „blízkeho“ s darčekovým poukazom. Stuha s mašľou cez hrudný kôš modelky navyše naznačuje, že chirurgické zväčšenie pŕs je vlastne darom pre niekoho iného, kto si ich neskôr rozbalí. Nie pre ženu samotnú.
Reklama bez okolkov spája krásu s veľkosťou pŕs, pričom tú “správnu” veľkosť môžeme veľmi presne vidieť na zobrazenej modelke. Akékoľvek iné prsia sú potom nepekné, nedostatočné a mali by sa podrobiť chirurgickému zákroku. Takéto úzke vymedzenie ideálu krásy môže mať vážne dopady na sebavedomie žien a podnietiť tiež nereálne očakávania kladené na telá žien zo strany mužov.
Reklama využíva fragment nahého ženského tela bez akejkoľvek súvislosti s ponúkaným tovarom. Ženské telo tak podrobuje fragmentácii a zároveň ho redukuje na sexuálny objekt. Použitý slogan "už uvidíte všetko" uvádza vyobrazenie do kontextu, v ktorom naznačuje, že tým, čo má byť videné, je zakrytá oblasť ženského tela. Reklama tak veľmi jednoznačným a vulgárnym spôsobom sexualizuje a objektifikuje ženské telo – robí z jeho intímnych častí niečo k "videniu".
Za zmienku stoja tiež rozmery tejto fasádnej reklamy, ktoré podčiarkujú spredmetnené vnímanie sexualizovanej časti ženského tela. Navyše je reklama viditeľná pre široké skupiny obyvateľstva vrátane detí – pohľadu na ňu sa pri pohybe vo verejnom priestore tejto ulice vlastne nedá vyhnúť.
Zobrazené ženské telo nemá žiadnu obsahovú súvislosť s predávaným produktom. Paralelou medzi mierkou nápoja a časti tela sa spredmetnené chápanie ženského tela ešte väčšmi podčiarkuje.
Meno skladateľa je napísané priamo na ženských bradavkách – ženské telo, presnejšie jeho časť, je vystavená mužskému pohľadu; ako diváci a diváčky sa zrejme máme pripojiť k tejto mužskej perspektíve. Vidíme scénu, pri ktorej traja odetí muži pozerajú na jednu nahú ženu v submisívnej pozícii s neprítomným výrazom, zatiaľ čo oni sa medzi sebou bavia, ona im je "vydaná napospas". Napriek tomu, že ide o inscenované zobrazenie v rámci propagácie operného predstavenia, ktoré sa zakladá na predstave, že vo vzťahu k vernosti sú všetky ženy rovnaké, považujeme túto formu aj pri zohľadnení umeleckej slobody za zbytočne vulgárnu a ponižujúcu.
Reklama symbolicky, ale aj vizuálne vytvára dichotomický vzťah medzi ženami a mužmi. Rodovo stereotypne priraďuje mužom zdravie a ženám krásu. Muž pózuje v reklame na ortopédiu s mottom „pomôžeme Vám byť zdravší“, žena je modelkou na plastickú chirurgiu s odkazom „pomôžeme Vám byť krajší“.
Reklamný vizuál tak jasne vychádza z rodových predsudkov, podľa ktorých je (alebo by aspoň mala byť) pre ženy prvoradá fyzická krása a až potom všetko ostatné, vrátane zdravia. Ak ženy nie sú dostatočne "krásne", mali by podľa tohto odkazu vyhľadať lekársku pomoc, a to s rovnakou mierou samozrejmosti ako muži v prípade zranenia. Citylight nám zrejme tiež ukazuje, ako vyzerá žena, ktorá je „krajšia“, čím nastoľuje ideál krásy, ktorým by sme sa mali riadiť.
Ženské telo nemá žiadny súvis s propagovanou službou.
Na reklamnom zobrazení vidíme zadnú časť ženy v spodnom prádle a nahého, vysmiateho muža ležiaceho v posteli. Napodiv sa nám táto reklama nesnaží predať spodné prádlo, posteľ, matrac, kondómy ani prípravky na posilenie potencie. Takouto reklamou sa nás istá záložňa snaží nalákať na výkup či nákup šperkov! Zobrazenie ženského zadku a naznačeného počiatku sexuálneho aktu nemá žiadnu priamu obsahovú súvislosť s predajom šperkov. Technika, keď sa k propagácií výrobku využívajú nahé telá a sexuálne prvky, ktoré nemajú žiadnu súvislosť s výrobkom a slúžia iba k upútaniu pozornosti, sa nazýva „sex sells“ a je obľúbenou stratégiou mnohých zadávateľov reklamy bez fantázie.
Ak by sme sa nenechali odradiť zdanlivo náhodným výberom produktu a reklamného vizuálu a pátrali hlbšie, výsledok by mohol byť ešte sexistickejší. V takom prípade by totiž posolstvom reklamy mohlo byť aj to, že ak muž kúpi žene šperk, odmení ho sexom.
Súťaž o najsexistickejšiu reklamu vznikla začiatkom roka 2016. Pôvodne niesla názov Krivý klinec a vzor si organizátori zobrali z českej súťaže s podobným princípom Sexistické prasátečko. Názov Krivý klinec sa však stretol s kritikou najmä z reklamných radov, kedy mal pripomínať názov prestížnej národnej súťaže reklamy Zlatý klinec. Na tento podnet sa súťaž Krivý klinec premenovala na Sexistický kix.
Čítajte tiež:
Výstava najsexistickejších reklám na Slovensku ukázala, ktoré reklamy sú nevhodné
Zdroj: red.