Najväčší festival kreativity Cannes Lions 2016 skončil a je čas bilancovať. Stratégie prinášajú všetky kampane, ktoré boli ocenené Grand Prix, teda získali najvyššiu možnú cenu a nasledujúci rok budú niesť titul najlepšie reklamy sveta. Pozrite si sumár reklám, ktoré by vám nemali ujsť.
1. PROJECT LITERACY
Jedno z prvých Grand Prix, ktoré tento rok bude svetová kreativita oslavovať, putuje do Londýna a je z kategórie Health and Wellness Lions. Vzdelávacia spoločnosť Pearson si dala celkom náročný cieľ – znížiť celkovú negramotnosť ľudstva. Nebola na to sama. Povolala si na to londýnsku agentúru FCB INFERNO a herečku Lilz Cole. Spolu vytvorili 90 sekundový animovaný spot, v ktorom sa postupne ukazujú písmená z abecedy. Pričom každé písmeno je začiatočným písmenom toho, čo môže spôsobiť negramotnosť.
2. BREATHLESS CHOIR
Philips sa rozhodol povedať, že je možné urobiť svet krajším. Tentokrát venoval ľuďom prenosný kyslík. Ľudia s problematickým dýchaním sa behom jedného týždňa naučili spievať v zbore, čo by pre ich zdravotný nedostatok nebolo dovtedy možné.
3. #OptOutside
Táto kampaň sa bezpochyby zapíše medzi tie, o ktorých bude ešte tento rok reč. Predajca športového oblečenia a výstroja do prírody sa rozhodol pre radikálny krok. Na Black Friday zavrel všetky svoje predajne, vrátane eshopu a vyzval ľudí, aby tento deň strávili v prírode a nie v nákupných centrách. K iniciatíve #OPTOUTSIDE sa pridali aj desiatky ďalších značiek.
4. The Swedish Number
Švédsko sa predstavilo ako prvá krajina s vlastným telefónnym číslom. Ľudia môžu na toto číslo zatelefonovať a prepoja ich na náhodne vybraného Švéda, s ktorým sa môžu porozprávať.
5. 6 Pack Band
V Indii existuje spoločenská stigma okolo transgender ľudí, ktorí sú tam často nútení žiť na úplnom okraji spoločnosti. 6 Pack Band je popová skupina, ktorá vznikla, aby sa zmenilo zmýšľanie o transgender ľuďoch.
6. McWhopper
Printová kampaň Burger Kingu, ktorá chcela v spolupráci s McDonald’s vytvoriť nový a jedinečný burger. Síce očividne "nasrali" konkurenciu, no pravdepodobne to stálo za to, alebo aspoň za Grand Prix z Cannes. V kampani išlo o to, že Burger King vyzval svojho najväčšieho rivala McDonald´s, aby sa spojili a vytvorili burger, ktorý bude pozostávať z obľúbených jedál každého z nich. McDonald´s však povedal rázne nie.
Na vysvetlenie kampane:
7. Monty’s Christmas
Vyhrala vianočná kampaň pre John Lewis, ktorej hlavným mottom je plnenie snov osobám, na ktorých vám záleží. Príbeh je o priateľstve malého chlapca a tučniaka. Chlapec mu venuje pod stromček ďalšieho tučniaka, aby sa necítil sám.
8. Because Recollection
Hudobné štúdio Because oslávilo svoje desiate výročie naozaj kreatívnou kampaňou. Na svojej webovej stránke použili jedny zo svojich najlepších grafických prác a ponúkli používateľovi možnosť pohrať sa s hudbou. Na stránke sa dali nájsť veci, ktoré charakterizovali najväčšie hudobné hviezdy, ktoré vyšli z tohto štúdia. Interakciou s týmito aplikáciami sa ľudia mohli prepracovať k obsahu svojich obľúbených interpretov.
9. The Organic Effect
Kampaň švédskeho reťazca potravín Coop chce podporiť farmárov, ktorí produkujú organické potraviny. Rozdiel medzi potravinami bežne dostupnými v obchodoch a medzi bio potravinami ukázali na vzorkách moču jednej švédskej rodiny. Ich telá obsahovali rôzne druhy pesticídov, no po týždni stravovania sa organickými potravinami takmer všetky pesticídy zmizli.
10. Life Is Electric
V tejto kampani chcel Panasonic zmeniť to, ako ľudia premýšľajú o elektrine. Keby videli ako sa vyrába, možno by ju už nebrali za samozrejmosť. Vo videu vidíme ako sa pri každodenných činnostiach dá vyrobiť elektrina.
Čítajte tiež:
- Mladé levy súťažili v Cannes: Konkurencie sa netreba báť
- Súťažiť v Cannes by si mal vyskúšať každý, kto môže
- Slovensko uspelo v Cannes. Wiktor Leo Burnett má bronzového leva
- Postavil sa na pódium a odmietol cenu z Cannes
11. Brewtroleum
Dá sa pitím piva zachrániť svet? Novozélandský pivovar DB Export vyrába z kvasníc a rastlinného odpadu, ktorý vzniká pri výrobe piva, biopalivo. Táto kampaň sa spolu s kampaňou #OptOutside a McWhopper rozhodne zapísali medzi tie, ktoré vytvorili tento rok najväčší buzz a nielen na festivale.
12. Jacquard
Projekt Jacquard vzniká v spolupráci s Googlom a jeho cieľom je vytvoriť vodivú látku, ktorá sa vie správať ako dotyková obrazovka smartfónu.
13. The Next Rembrandt
V tejto kampani odhalili nový Rembrandtov obraz. Vznikol s pomocou 3D tlačiarne, dát zo všetkých Rembrandtových obrazov a zložitých algoritmov. Tento obraz trvalo vytvoriť dva roky, ale výsledok je neuveriteľne podobný obrazom, ktoré namaľoval počas svojho života sám majster. K trojici najznámejších kampaní Brewtroleum, #OptOutside a McWhopper sa pridáva aj táto kampaň.
13. Google DeepMind AlphaGo
Go je strategická spoločenská hra, ktorej počítačové verzie predstavujú výzvu pre umelú inteligenciu. Stratégia hry je veľmi komplexná a v tomto videu po prvý raz stroj porazil človeka.
14. NYT VR
Vďaka nedeľnému vydaniu New York Times si mohli čitatelia vyskúšať virtuálnu realitu. K novinám dostali pribalené kartónové okuliare na virtuálnu realitu od Googlu a mohli si stiahnuť špeciálnu aplikáciu. New York Times im dopriali zažiť dobrodružstvá spolu s ich najlepšími reportérmi.
15. The Displaced
Ocenenie Grand prix v novej kategórii Entertainment získalo video, ktoré vás cez virtuálnu realitu vezme za tromi deťmi z rôznych krajín, ktorých život je poznačený vojnou a utečeneckými tábormi.
16. Home for Christmas
V tejto dojímavej vianočnej reklame z Nemecka starý pán zinscenuje svoj vlastný pohreb, aby dostal všetky svoje deti spolu na rodinnú vianočnú večeru. Známa reklama, ktorá bola počas viacnočného obdobia zaradená medzi najdojímavejšie.
17. Formation
Cenou Grand prix v Cannes ocenili aj videoklip speváčky Beyonce k skladbe Formation.
18. Shoplifters
Kampaň siete obchodných domov Harvey Nichols sa zameriava na zlodejov. Vo videu ukazujú niekoľko pokusov o krádež v obchodnom dome. V závere videa nám je pripomenuté, že ak máme radi veci zadarmo, mali by sme sa radšej pridať do ich vernostného programu.
19. Under Armour Phelps
V tejto kampani sa Under Armour zameriava na Phelpsovu poslednú olympiádu. Video ukazuje jeho tvrdý tréningový režim, ktorý stojí za jeho úspechmi.
20. House of Cards FU2016
Kampaň vznikla k uvedeniu novej série politického seriálu House of Cards. Aby si ju ľudia všimli počas skutočných prezidentských kampaní v Amerike, fiktívny hrdina Frank Underwood ohlásil svoju prezidentskú kandidatúru. Dokonca sa aj zapája do reálnych politických debát na sociálnych sieťach.
Cannes Lions je najväčší festival kreativity na svete. Tento rok sa konal 63 ročník. Ročne festival navštívi vyše 10 000 ľudí z celého sveta. Odborná porota hodnotila rekordný počet prihlášok - vyše 43 000.
Zdroj: Erika Brindzová, Cannes