StoryEditor

Generácia tabletov – nová skupina spotrebiteľov na trhu s IT produktami

30.09.2014, 11:27
Výsledky prieskumu trhu spoločnosti GfK v oblasti IT produktov za prvý polrok 2014.

Celosvetový dopyt po tabletoch zažíva obrovský rozmach. Kým multimediálne tablety si už vydobyli pozíciu na trhu a iba v tomto roku sa ich predaj zvýšil o percent, dopyt po tabletoch PC vystrelil nahor o 130 percent. Z tradičných produktov zaznamenali pozitívnu rastovú tendenciu iba produkty so sofistikovaným dizajnom, ako sú počítače typu „all in one“ alebo  ultratenké počítače, a polepšili si aj mobilné zariadenia, napríklad  ultratenké notebooky. Toto sú niektoré zo zistení prieskumu trhu s IT produktmi, ktoré zverejnila spoločnosť GfK pri príležitosti veľtrhu IFA 2014, ktorý sa konal v nemeckom Berlíne.

Celosvetový dopyt po IT produktoch sa v prvej polovici roku 2014 udržal  na stabilnej úrovni. Trendy v počítačovom segmente s vysokým obratom zreteľne hovoria o tom, že spotrebitelia stále viac preferujú produkty so sofistikovaným dizajnom, ktoré ponúkajú lepšie funkcie a spĺňajú požiadavky na mobilitu. Mení sa spôsob, akým ľudia počítače používajú a vnímajú. Tablety sa pre nich stávajú ideálnym riešením, čo sa prejavuje prudko stúpajúcim dopytom.

Kým tablety si už vydobyli svoju pozíciu na trhu a za tento rok zaznamenali 28-percetný nárast dopytu, dopyt po zariadeniach tablet PC vystrelil nahor takmer o 130 percent. Pravidelný nákupný cyklus obmeny za produkty Windows 7 a ukončenie podpory systému Windows XP na začiatku roku prispeli na celom svete k odlivu spotrebiteľov od tradičných stolných počítačov (počet predaných produktov: -7 percent) a prenosných počítačov (počet predaných produktov: -12 percent) do nových segmentov výpočtovej  techniky. Z tradičných typov produktov dosiahli pozitívne hodnoty iba produkty so sofistikovaným dizajnom, medzi tie patria ultratenké notebooky (dopyt: +2 percetná), produkty s lepšími používateľskými funkciami, ako sú počítače typu all-in-one (dopyt: +5 percent, a tiež prenosné zariadenia, napríklad ultratenké notebooky (dopyt: +4 percent).

 

Tablet PC: nový produkt nového životného štýlu?

Aj na nasýtených európskych trhoch zaznamenal dopyt po tablet PC úctyhodný percentuálny nárast, ktorý sa pohyboval okolo stredných hodnôt trojciferných čísel. Kombinácia výkonu plne vybavených notebookov s prenosnosťou tabletu a moderným dizajnom si získala mnoho európskych spotrebiteľov, ktorí sa rozhodli do týchto zariadení typu dva v jednom investovať aj napriek vyššej cene. Na trhoch, kde domácnosti disponujú veľmi dobrým technickým vybavením, je zreteľne vidieť vzájomné prelínanie rôznych digitálnych koncových zariadení a obsahu. Vďaka tomuto trendu sú spotrebitelia ochotní kupovať ďalšie zariadenia. Naopak, spotrebitelia v technicky menej pokročilých krajinách preskočili jednu generáciu zariadení a kupujú menšie mobilné počítače a tablety za nižšie ceny. Oba tieto aspekty sa prejavujú na európskom trhu a podporujú celkovo pozitívny dopyt na trhu s tabletmi. Stabilizácia dopytu po zariadeniach tablet PC v internetových obchodoch na európskom trhu ukazuje, že tieto produkty práve dorazili na masový trh (západná Európa: 23 percent / stredná a východná Európa: 33 percent/ Spoločenstvo nezávislých štátov (SNŠ, združenie bývalých sovietskych republík): 22 percent). Vo všeobecnosti je dopyt v európskom online maloobchode stabilný vo všetkých segmentoch a za prvú polovicu roku 2014 mu patrí 25-percentý podiel na trhu.

Spotrebitelia prešli do nového segmentu tabletov zo segmentu tradičných prenosných počítačov, vrátane obmeny za stolné počítače (západná Európa: -3 percent / stredná a východná Európa: -9 % / SNŠ: -15 percent) a notebookov s displejmi do 15 palcov (západná Európa: +1 percento / stredná a východná Európa: +1 percento / SNS: -27 percent). Naopak, stolné počítače dosiahli v strednej Európe pozitívne výsledky (západná Európa: +16 percent / stredná a východná Európa: +8 percent). Za zvýšeným dopytom po tradičných stolných počítačoch stáli predovšetkým spotrebitelia so záujmom o hranie hier a poloprofesionálne spracovanie obrazu a zvuku. V medziročnom porovnaní tiež vzrástla v roku 2014 obľuba „all in one“ modelov prinášajúcich všetko v jednom (západná Európa: +14 percent / stredná a východná Európa: +27 percent / SNŠ: +3 percentá).

 

Nemecko: líder dopytu

Nemecký trh mal v prvej polovici roka zásadný vplyv na vývoj trhu s počítačovými produktmi v západnej Európe. Dopyt po IT produktoch sa v Nemecku oproti rovnakému obdobiu minulého roka zvýšil o 11 percent. Hoci záujem o prenosné počítače celosvetovo klesá, v Nemecku sa v tomto segmente podarilo dosiahnuť 10-percentý nárast. V porovnaní s minulým rokom sa väčšej obľube tešili najmä zariadenia s dotykovou obrazovkou (dopyt +239 percent) skôr než prenosné počítače bez dotykovej obrazovky (+8 percent). V Nemecku bol tiež zaznamenaný 37-percentný nárast dopytu po tradičných stolných počítačoch, čo je najviac z celej západnej Európy. Dopyt po modeloch all-in-one so sofistikovaným dizajnom vzrástol o 10 percent, pričom každý štvrtý model už mal dotykovú obrazovku.

V Nemecku si tiež výrazne polepšil trh s tabletmi. Tablet PC s približne 140 000 predanými kusmi za prvú polovicu roka (čo zodpovedá nárastu o 122 percent) sa v súčasnosti podieľa na celkovom dopyte 3 percentá (jún 2014). Veľkej obľube sa medzi nemeckými spotrebiteľmi tešia aj multimediálne tablety. Aj v tomto segmente bol dopyt vysoký – až 27 percent. Stále populárnejšie sú väčšie modely s uhlopriečkou väčšou ako 8 palcov, ktoré ponúkajú lepší vizuálny zážitok. Kým dopyt po multimediálnych tabletoch s väčšou obrazovkou stúpol o 43 percent, trh s menšími modelmi s uhlopriečkou menšou ako 8 palcov sa už blíži nasýteniu.

Pozitívny vývoj na trhu s počítačovými produktmi sa prejavil aj vyšším záujmom o periférne produkty, zariadenia na zabezpečenie infraštruktúry a  softvér. Rástol najmä dopyt po klávesniciach určených pre tablety a na hranie hier. Trend prístupu k digitálnemu obsahu v ľubovoľnom čase a z ľubovoľného miesta posilnil aj dopyt po zariadeniach na ukladanie a streamovanie multimédií, ako je napr. Google Chromecast.

Vo všeobecnosti sa dá na základe výsledkov nemeckého trhu s IT produktmi za prvý polrok tohto roka očakávať pozitívny vývoj aj v druhej polovici roka 2014. Generácia tabletov bude stimulovať dopyt vo všetkých IT segmentoch a vytvorí tak potrebnú infraštruktúru, individuálne podmienky a podmienky na prenos obsahu, ktoré zodpovedajú meniacemu sa správaniu užívateľov a spôsobu preberania obsahu.

 

Metodika

Spoločnosť GfK pomocou svojho maloobchodného panelu vo viac než 90 krajinách celého sveta pravidelne zbiera na miestach predaja údaje o IT produktoch vrátane hardvéru, softvéru a príslušenstva. Tento prieskum vychádza z najnovších trendov v dopyte spotrebiteľov na nemeckom, európskom a globálnom trhu s IT produktmi za prvých šesť mesiacov roku 2014. Tento rok spoločnosť GfK prvý raz prepája údaje od distribútorov, predajcov a IT spoločností do jednej databázy. Štandardizovaná databáza umožní odhaliť potenciálne oblasti na zlepšenie dodávateľského reťazca a zvýšenie jeho efektivity a na vytvorenie konkurencieschopnej distribučnej stratégie generujúcej zisk.

Ďalšie informácie o riešení GfK Supply Chain Management nájdete na stránke http://www.gfk.com/news-and-events/press-room/press-releases/pages/gfk-to-boost-competitive-management-of-global-supply-chains.aspx.

 

Zdroj: GfK

menuLevel = 2, menuRoute = news/tlacove-spravy, menuAlias = tlacove-spravy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
26. apríl 2024 06:59