StoryEditor

Inovatívne riešenia zvyšujú predaj spotrebnej elektroniky

23.09.2014, 09:24
Výsledky prieskumu spoločnosti GfK týkajúceho sa západoeurópskeho trhu so spotrebnou elektronikou za prvý polrok 2014.

Trh so spotrebnou elektronikou ešte stále prežíva dramatické zmeny. Spotrebiteľské správanie v oblasti sledovania a počúvania obsahu sa mení v dôsledku masového používania smartfónov a multimediálnych tabletov. Na trhu so spotrebnou elektronikou sa v tomto smere objavilo množstvo sľubných inovatívnych riešení ako napríklad technológia Ultra HD, zvukové projektory („soundbars“) a systémy na ozvučenie viacerých miestností, ktoré majú rastový potenciál v segmente zvukovej a televíznej techniky. Nasledujú niektoré zo zistení prieskumu trhu v oblasti spotrebnej elektroniky v západnej Európe, ktorý spoločnosť GfK zverejnila pri príležitosti veľtrhu IFA 2014 v Berlíne.

V krajinách západnej Európy, konkrétne vo Francúzsku, Taliansku, Nemecku, Holandsku, Španielsku a Veľkej Británii, sa tržby za prvý polrok 2014 v porovnaní s identickým obdobím roku 2013 udržali na stabilnej úrovni, pričom bol zaznamenaný mierny nárast na úrovni 0,4 percent.

 

Trh s televízormi: najväčší podiel tržieb patrí tzv. smart televízorom

Oproti roku 2013, ktorý nebol pre televízory priam najpriaznivejší, sa tento rok situácia v segmente obracia k lepšiemu. Nové technológie ako napríklad Ultra HD, zakrivená UHD obrazovka, prípadne OLED obrazovka, spolu s ďalším zdokonaľovaním smart televízorov tak dodali trhu nový impulz. Prísľub budúceho rastu tiež prináša trend smerujúci k obľube väčších obrazoviek. Okrem toho dostal trh do druhej polovice roku 2014 výrazný stimul vo forme futbalového šampionátu v Brazílii, ktorý dominoval počas tohtoročného leta.

V západnej Európe sa veľmi pozitívne vyvíjal trh s LCD televízormi, keď si v prvej polovici roku 2014 v porovnaní s rovnakým obdobím predošlého roka polepšil o 6,7 percenta. V porovnaní s minulým rokom bol v máji a júni zaznamenaný dvojciferný nárast (18,4, resp. 27,4 percenta), na čom majú najväčší podiel práve Majstrovstvá sveta vo futbale.

V prvej polovici roku 2014 pripadalo 67 percent obratu na trhu s televízormi na segment smart TV. Pri nových televízoroch zohráva kľúčovú rolu konektivita, ktorá umožňuje prepojenie hlavného televízora s menšími zariadeniami s obrazovkou, ako sú napr. smartfóny, tablety a notebooky, prostredníctvom ktorých sa používatelia pripájajú na internet z domu alebo z iného miesta. V segmente veľkých domácich obrazoviek rastie význam používania aplikácií, ako je sledovanie videa na vyžiadanie alebo multimediálna knižnica.

Veľa sa hovorí o novej technológii Ultra HD a na šiestich hlavných západoeurópskych trhoch, t. j. Francúzsku, Taliansku, Nemecku, Holandsku, Španielsku a vo Veľkej Británii, sa predaj UHD televízorov vyvíja naozaj veľmi sľubne: iba v prvej polovici roku 2014 sa v tejto kategórii predalo až 122 000 produktov. K tomuto výraznému nárastu prispela nielen lepšia dostupnosť, ale aj priaznivejšie ceny. Kým v septembri 2013 sa priemerná cena UHD TV pohybovala tesne pod 5 000 €, v júni tohto roku spotrebitelia za rovnaký televízor zaplatili iba 2 300 €.

Televízory s väčšími obrazovkami majú aj naďalej zásadný vplyv na rast trhu. V prvej polovici roku 2014 sa modely s obrazovkami s veľkosťou viac ako 42 palcov podieľali na celkovom predaji 44 percent.. Pokračuje tiež trend dopytu po 60-palcových a väčších modeloch – počet predaných produktov v tomto segmente narástol o 66 percent.

Medzi spotrebiteľmi idú na odbyt väčšie obrazovky a modely s vysokým rozlíšením. V súvislosti s týmto vývojom sa v západnej Európe zvýšil aj predaj Blu-ray prehrávačov s integrovaným pevným diskom, a to až o 9 percent. Naopak, dopyt po DVD prehrávačoch so štandardným rozlíšením oproti predošlému roku poklesol o 15 percent.

 

Trh s audiotechnikou: úctyhodný záujem o „soundbars“

Vďaka inovatívnym riešeniam sa rozširuje využitie audiotechniky a zároveň sa menia zvyky spotrebiteľovi pri počúvaní obsahu. Audio sa tak v roku 2014 opäť vracia na výslnie.

Napríklad na trhu s domácimi kinami je čoraz viac spotrebiteľov, ktorí hľadajú vhodné domáce ozvučenie. Spotrebitelia, ktorí si chcú doma dopriať kvalitný zvukový zážitok, majú na výber zo širokej ponuky produktov. V súčasnosti je najatraktívnejším riešením zvukový projektor, tzv. „soundbar“, ktorý dokáže vylepšiť nie práve oslnivú kvalitu zvuku plochých televízorov, pri ktorých sa často kladie dôraz najmä na dizajn.

O zvukové projektory bol v roku 2014 veľký záujem. Dôkazom je viac než dvojnásobný dopyt oproti minulému roku, a to na všetkých šiestich veľkých západoeurópskych trhoch medzi januárom a júnom 2014. Výsledkom bol nárast tržieb v polovici roka až o 63 percent. Spotrebitelia si v tomto segmente môžu vyberať medzi jednoduchými zvukovými projektormi s integrovaným basovým reproduktorom, ale aj pokročilejšími systémami so samostatným subwooferom a audio základňami. Tie zaujmú najmä vďaka výbornému využitiu, keď jednoducho poslúžia ako podstavec pod TV prijímač. V prvej polovici roku 2014 patril audio základniam 18-percentný podiel na tržbách v tomto segmente. Väčšej popularite sa tešia aj zvukové projektory, u ktorých sa počet predaných kusov zvýšil o 106 percent.

Trh so zvukovými projektormi ovplyvnila aj rastúca popularita tzv. streamingu (t. j. prehrávania zvukového obsahu v reálnom čase), pretože spotrebitelia tieto zariadenia okrem počúvania zvukovej stopy TV obsahu využívajú aj na iné účely. V tomto smere môže významnú úlohu zohrávať Bluetooth, ktorý umožňuje jednoduché a rýchle pripojenie k smartfónom a tabletom. Záujem o tento typ zariadení sa prejavuje zvýšeným dopytom: 70 percent zvukových projektorov predaných počas prvej polovice roku 2014 už malo funkciu streamingu prostredníctvom technológie Bluetooth.

Streaming zvuku predstavuje jednu z dynamických zložiek aj na trhu so stereosystémami. Tržby za domáce audiosystémy umožňujúce pripojenie na internet dosiahli v prvej polovici tohto roku 30 miliónov €, čo je dvojnásobok oproti rovnakému obdobiu minulého roku. V segmente domácich zvukových systémov s možnosťou pripojenia narástla tiež popularita technológie Bluetooth. Trhový podiel systémov umožňujúcich prenos obsahu pomocou technológie Bluetooth predstavuje už 81 percent. Ak sú k týmto systémom pripojené mobilné zariadenia s prístupom na internet, dajú sa ich prostredníctvom počúvať internetové rádiá, využívať internetové streamingové služby a tiež prehrávať skladby uložené v zariadení, takže spotrebiteľ si v konečnom dôsledku môže vyberať z pestrejšej hudobnej ponuky.

Na vzostupe je tiež koncept ozvučenia viacerých miestností. Nápad zariadiť niekoľko miestností v dome alebo v byte jedným vzájomne prepojeným systémom reproduktorov s centrálnym ovládaním sa stretol s kladnou odozvou spotrebiteľov a stimuloval dopyt. V prvom polroku 2014 sa vďaka tomu zvýšil počet predaných systémov na ozvučenie viacerých miestností až o 120 percent.

 

Metodika prieskumu

Spoločnosť GfK pomocou svojho maloobchodného panelu pravidelne zbiera údaje o televíznej technike a videozariadeniach, prenosných audiozariadeniach, videokamerách, Hi-Fi systémoch, domácich kinách a elektronike do automobilov vo viac ako 90 krajinách celého sveta. Prieskum trhu v západnej Európe vychádza z informácií o trhoch vo Francúzsku, Taliansku, Nemecku, Holandsku, Španielsku a Veľkej Británii za prvú polovicu roku 2014.

 

Zdroj: GfK Slovakia

menuLevel = 2, menuRoute = news/tlacove-spravy, menuAlias = tlacove-spravy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
25. apríl 2024 12:12