StoryEditor

Obľúbenosť chatovania vo svete narastá, na Slovensku je situácia opačná

07.10.2015, 20:06
Obľúbenosť chatovania a instant messagingu vo svete prudko narastá. V súčasnosti ho na dennej báze využíva po celom svete o 12 % viac ľudí ako pred rokom. Ľudia si radšej volia uzavreté komunikačné platformy, ako napríklad WhatsApp, Facebook Messanger alebo Viber.

Globálna štúdia Connected Life agentúry TNS, do ktorej sa zapojilo viac ako 60 000 užívateľov internetu z 50 krajín, poukazuje na to, že denne cez rôzne komunikačné platformy chatuje viac ako polovica všetkých ľudí (55 %), minimálne raz za týždeň je to až 76 % internetovej populácie. Okrem toho tiež narastá obľúbenosť sociálnych sietí, ktoré globálne využíva o 6% viac ľudí ako pred rokom.

Instant messaging je dominantný najmä na rozvíjajúcich sa mobilných trhoch, využívanie tejto služby na dennej báze vzrástlo predovšetkým v Číne (69 %), Brazílii (73 %), Malajzii (77 %) a v Južnej Afrike (64 %). Naopak, na niektorých západných trhoch, ako napríklad vo Veľkej Británii (39 %) alebo v USA (35 %), je situácia opačná. Na Slovensku cez komunikačné platformy chatuje denne 41% internetovej populácie.

Facebook si udržal svoju pozíciu svetového lídra medzi sociálnymi sieťami. Takmer tretina (30 %) celosvetovej internetovej populácie je na Facebooku každý deň. Pre porovnanie, v Číne je lídrom WeChat, kde ho denne využíva 68 % užívateľov internetu.

 

Potreba komunikácie narastá

Z výsledkov prieskumu vyplynulo, že v súčasnosti je potreba spotrebiteľov vzájomne spolu komunikovať cez viaceré digitálne platformy oveľa silnejšia. A hoci popularita chatovania rastie, svoju silnú pozíciu si aj naďalej udržujú tradičné sociálne médiá, čo zabezpečuje, že sa obsah po internete šíri oveľa rýchlejšie. Pre značky to znamená len jedno: vytvoriť taký obsah, ktorý budú spotrebitelia na internete zdieľať.

A zatiaľ čo tieto novšie digitálne platformy využíva menšie množstvo ľudí, sú často oveľa aktívnejšie; 40 % užívateľov aplikácie Vine a 44 % užívateľov Snapchat tvrdí, že pravidelne aspoň raz za týždeň sleduje obsah, ktorý značky na týchto platformách tvoria, a 43 % užívateľov WeChat využíva túto aplikáciu na to, aby si pravidelne vyhľadávalo informácie a služby konkrétnych spoločností.

Joseph Webb, globálny riaditeľ prieskumu Connected Life, výsledky prieskumu okomentoval: „Aplikácie, ako napríklad Snapchat, WeChat, Line a WhatsApp, si noví užívatelia sťahujú každý deň. Sú to hlavne mladší spotrebitelia, ktorí svoje skúsenosti radšej zdieľajú s menšou, špecifickou skupinou ako cez verejné, mainstreamové platformy, akými sú napríklad Facebook či Twitter. Pretože ľudia nemajú na internete rovnaké návyky a v internetovom priestore sa nesprávajú rovnako, musia sa značky napojiť na čoraz obľúbenejšia komunikačné platformy určené na chatovanie alebo na ďalšie rozvíjajúce sa digitálne platformy. Potreba konzumovať obsah prostredníctvom instant messagingu, sociálnych aj tradičných médií nebola nikdy taká jednoznačná.“

 

So zdieľaním obsahu treba narábať opatrne

Avšak v súčasnosti musia byť značky oveľa opatrnejšie. Komunikačné platformy určené pre instant messaging sú uzavreté médiá, čo znamená, že je potrebné zdieľať len limitovaný obsah, ktorý je skutočne relevantný a hodnotný. Napríklad nedávno v Číne cez WeChat odštartovala svoju raňajkovú propagačnú kampaň spoločnosť Starbucks, ktorá vždy ráno spustila cez aplikáciu budík a odmenila každého zákazníka raňajkami za polovičnú cenu, ak do hodiny prišiel do pobočky Starbucks. To je skvelý príklad toho, ako využiť instant messaging na vytvorenie pozitívneho word-of-mouth a budovanie lojality zákazníkov.

Navyše výskum od agentúry TNS zistil, že aj keď sa užívatelia obávajú toho, že ich komunikácia značiek cez komunikačné platformy bude obťažovať, oveľa viac sa zaujímajú o to, aký bude mať zdieľaný obsah značky dopad na ich vlastný imidž.

 

Ako často chatujete?

 

Slovensko

Európa

Svet

2014

2015

2014

2015

2014

2015

Denne

54 %

41 %

35 %

44 %

43 %

55 %

Raz za týždeň

22 %

23 %

22 %

20 %

22 %

21 %

Menej často

14 %

19 %

20 %

18 %

16 %

11 %

Nevyužívam

10 %

17 %

23 %

18 %

19 %

13 %

 


Ako často využívate sociálne siete?

 

Slovensko

Európa

Svet

2014

2015

2014

2015

2014

2015

Denne

58 %

66 %

57 %

57 %

42 %

48 %

Raz za týždeň

21 %

17 %

19 %

19 %

23 %

23 %

Menej často

10 %

9 %

12 %

11 %

15 %

12 %

Nevyužívam

11 %

8 %

12 %

13 %

20 %

17 %


 

O štúdii Connected Life

Connected Life je globálna štúdia o digitálnom prístupe a správaní 60 500 užívateľov internetu z 50 krajín. Odhaľuje, ako technológie menia životy spotrebiteľov na celom svete. Poskytuje komplexný pohľad na vplyv rastúceho digitálneho ekosystému v mediálnom prostredí.

Connected Life tiež odkrýva nové a zaujímavé príležitosti pre marketérov, ako sa spojiť so svojimi zákazníkmi v tomto čoraz zložitejšom prostredí. Je to silný nástroj, ktorý značkám pomáha vytvárať lepšie digitálne rozhodnutia. Zber dát sa uskutočnil v období máj až august 2015.

Na Slovensku sa prieskum realizoval prostredníctvom internetu v júni tohto roku na vzorke 1 011 internetových užívateľov vo veku 16 - 65 rokov. Vzorka je reprezentatívna pre populáciu Slovenska z hľadiska veku, pohlavia, veľkosti miesta bydliska a kraja, respondent musí byť aktívny užívateľ internetu (pripája sa na akomkoľvek zariadení aspoň raz za týždeň).

 

Zdroj: TNS Slovakia

menuLevel = 2, menuRoute = news/tlacove-spravy, menuAlias = tlacove-spravy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. apríl 2024 05:30