StoryEditor

Zistenia štúdie GfK o spotrebiteľskej nálade v Európe za druhý štvrťrok 2014

21.07.2014, 12:30
Ekonomika v štátoch Európskej únie (EÚ) sa naďalej oživuje. Rast v Európe by však teoreticky mohla destabilizovať kríza v Iraku a na Ukrajine. Európski spotrebitelia zároveň znovu naberajú istotu

Vo väčšine krajín, ktoré sú zahrnuté do štúdie, sa to odráža vo vývoji indikátora ekonomických očakávaní, príjmových očakávaní a ochoty nakupovať. Index spotrebiteľskej nálady GfK pre 28 krajín EÚ je momentálne na úrovni 9,1 bodu. Toto sú zistenia štúdie o spotrebiteľskej nálade v Európe, ktorú uskutočňuje inštitút GfK.

Počas uplynulých troch mesiacov sa diskusia v Európe týkala prevažne troch tém: európskych volieb, otázky, či jednotlivé krajiny majú pokračovať v šetrení alebo investovať do ekonomických programov, a krízy v Iraku a na Ukrajine.

Napriek týmto diskusiám a krízam sa však zdá, že rast v jednotlivých krajinách EÚ bol konsolidovaný, a preto aj v EÚ ako celku. Index spotrebiteľskej nálady inštitútu GfK pre 28 krajín EÚ v druhom štvrťroku mierne stúpol – na súčasných 9,1 bodu. Je to najvyššia hodnota od apríla 2008, keď indikátor dosahoval úroveň 11,9 bodu. Tieto rôzne indikátory majú vo väčšine krajín rastový trend. Konkrétne sa zdá, akoby Gréci už nadobudli pocit, že prekonali to najhoršie. Poľskí a českí spotrebitelia sa tiež pozerajú do budúcnosti oveľa optimistickejšie ako na začiatku roka.

 

Míňať či šetriť?

Európske voľby odhalili, že názory v Európe sa stále viac rozdeľujú na dva tábory: proeurópske a antieurópske. Hlavne vo Francúzsku a Nemecku zaznamenali euroskeptické strany prudké zvýšenie počtu hlasov. V Grécku, Taliansku a Španielsku naopak stúpol počet proeurópskych. Na jednej strane musí Európska komisia pomáhať krajinám trpiacich krízou a ekonomicky slabým, aby im pomohla prekonať ťažkosti a vrátiť sa k ekonomickému rastu, no na druhej strane v krajinách, ktoré sú ekonomicky silnejšie, stále viac narastá nespokojnosť, keď sa poľavuje z kritérií stability stanovených pre krajiny trpiace krízou. Na prvom mieste chcú vidieť konsolidáciu národných rozpočtov, aby sa znížilo riziko opätovnej krízy.

Európska komisia sa bude naďalej intenzívne zameriavať na to, či by každá jedna krajina mala pokračovať v úsporných opatreniach a za akých prísnych podmienok, resp. do akej miery, sú opodstatnené vyššie pôžičky, aby sa krajiny znovu mohli dostať tam, kde majú byť. Euroskeptická podpora začne upúšťať len postupne, ak bude možné nájsť efektívne a udržateľné riešenie, ktoré celú Európu prinesie späť na cestu rastu.

Ďalším aktuálnym faktorom ekonomickej neistoty je kríza v Iraku a na Ukrajine. Dopad tejto krízy v Iraku sa už prejavuje na stúpajúcej cene ropy. Ak bude pretrvávať alebo skutočne ovplyvní dostupný objem ropy, cena pohonných hmôt sa zdvihne, čo následne spôsobí nárast cien za dopravu mnohých produktov. Kríza na Ukrajine má hlavne psychologický význam, pretože táto krajina je pre EÚ z ekonomického hľadiska relatívne bezvýznamná. Napríklad len 0,5 percent nemeckého exportu putuje na Ukrajinu. Globálna ekonomika je však v krehkom stave. Ak pribudne ďalšia neistota, investori budú všeobecne opatrnejší, budú vyžadovať vyššie rizikové prémie alebo oddialia rozhodnutia o investíciách na neskôr. Ceny akcií následne poklesnú a v dôsledku všeobecnej neistoty budú spotrebitelia následne kupovať menej. A keď sa takáto špirála už raz uvedie do pohybu, dôsledky môžu byť dosť dramatické.

 

Slovensko: spotrebitelia sú optimistickí

Stúpajúci trend na Slovensku sa konsoliduje. Ekonomické údaje aj spotrebiteľská nálada signalizujú optimizmus. Všetky tri indikátory sú tiež jasne nad nulou, v druhom štvrťroku došlo však len k ich nepatrnému pohybu. Ekonomické očakávania, ktoré dosiahli 19,2 bodu, boli v júni trochu vyššie ako v marci. Pri porovnaní s číslami v minulom roku sa indikátor zvýšil o viac než 30 bodov.

Príjmové očakávania počas uplynulých troch mesiacov trochu poklesli. Tento indikátor je momentálne na úrovni 22 bodov, čo je o 3,5 bodu menej ako v marci. Táto hodnota však pred rokom dosahovala len -0,6 bodu.

Tento pozitívny vývoj sa odráža v jasnom zlepšení ochoty nakupovať. S úrovňou 17,3 bodu indikátor dosiahol svoju najvyššiu hodnotu od decembra 2010, kedy bol na úrovni 21 bodov. Preto sa od marca tohto roku zvýšil o 15 bodov.

 

O tejto štúdii

Zistenia štúdie Gfk o spotrebiteľskej nálade v Európe sú prevzaté z prieskumu spotrebiteľov vykonaného vo všetkých krajinách Európskej únie v mene Európskej komisie. Mesačne sa prieskumu zúčastňuje približne 40 000 jednotlivcov v 28 krajinách, reprezentujúcich dospelú populáciu v EÚ.

Zdroj: GfK Slovakia

menuLevel = 2, menuRoute = news/tlacove-spravy, menuAlias = tlacove-spravy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. apríl 2024 09:17