StoryEditor

Omyly a fenomény komunikácie: Únava z rozhodovania

Veľký výber vedie k pochybnostiam. A aj k neschopnosti vybrať si.

Komunikácia je všetko. Definuje medziľudské vzťahy, ovplyvňuje úspechy v práci, v živote, určuje to, ako nás vidia iní. Nezvládnutá komunikácia môže mať na náš život fatálne následky. Exkluzívne pre čitateľov Stratégií som pripravil desiatky omylov a fenoménov v komunikácii, reklame, marketingu, uvažovaní a živote ako takom. Každý týždeň objavíme nový omyl či fenomén, ktorý si rozoberieme v širších súvislostiach, ako vznikol a prečo ho opakujeme. Povieme si, aké dôsledky má v súčasnosti a ako môže ovplyvňovať naše konanie. Zároveň si ukážeme príklady omylov a fenoménov v komunikačných, reklamných a PR kampaniach – tých najúspešnejších na svete. Tešíte sa? Ja veľmi.

Začneme únavou z rozhodovania. Tú som sám pocítil, keď som vyberal tému na tento prvý text. Možno ste počuli o experimente, v ktorom jeden supermarket ponúkol na ochutnávku 24 druhov marmelády. Zákazníci ich mohli ochutnať a následne kúpiť tie, ktoré im najviac chutili. Nasledujúci deň supermarket ponúkol na ochutnávku iba šesť druhov marmelád. A predalo sa desaťkrát viac marmelád ako deň predtým. Prečo? archív

​Človek to radšej vzdá. Tento experiment zopakovali viackrát aj s inými produktmi a výsledok bol rovnaký. Top manažéri, ktorých úlohou je okrem iného robiť desiatky rozhodnutí denne, sa často podvedome (alebo aj vedome) snažia zbaviť aspoň tých rozhodnutí, ktoré považujú za nepodstatné. Preto Mark Zuckerberg chodí stále v rifliach a sivom tričku, a preto aj Steve Jobs nosil stále rifle a čierny rolák. archív

​Ozaj, a videli ste v ostatnom čase Juraja Vaculíka v niečom inom ako v rifliach a bielej košeli so sakom?

Únava z rozhodovania spôsobuje aj to, že sudcovia vyhovejú najviac žiadostiam o milosť, ktoré sa prejednávajú doobeda. Menej zhovievaví sú tesne pred obedom a neskoro poobede. Vtedy radšej neriskujú a nepošlú len tak na slobodu niekoho, kto by tam nemal byť. S únavou z rozhodovania výborne pracuje IKEA, ktorá predáva tisíce výrobkov. Únavu z rozhodovania svojich zákazníkov rieši miestom na oddych a doplnenie energie. Najesť sa v IKEA môžete prevažne v strede ich obrovských predajní.

Inak so svojím jedlom IKEA výborne pracovala aj vo svojej kampani, v ktorej v podobe dobre známych návodov ponúkala recepty.

Kapacita ľudského mozgu je obmedzená. Človek dokáže urobiť len isté množstvo rozhodnutí za deň. Ako teda bojovať proti únave z rozhodovania?

archív

01 - Modified: 2018-12-17 08:35:35 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Aj brand je len človek 02 - Modified: 2018-12-09 16:43:33 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Kreatívne postupy 03 - Modified: 2018-12-03 09:56:51 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Ako uvažovať mimo škatule 04 - Modified: 2018-11-26 08:29:19 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Neuvažujme rovnako 05 - Modified: 2018-11-19 08:19:24 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Všetko je remix
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. apríl 2024 21:44