StoryEditor

Omyly a fenomény komunikácie: Príčina a následok

Esejista a obchodník na burze Nassim Taleb si chcel zlepšiť kondičku. Bežci mu pripadali vychudnutí a nešťastní, kulturisti umelohmotní a nafúknutí. Rozhodol sa preto pre plávanie. Plavci mali dokonalé telá. Po čase mu došlo že on také nebude mať. Viete prečo?

Je to naopak. Oni sú plavcami preto, že mali na to telesné predispozície. Ani modelky nie sú pekné preto, že používajú krém, ktorý propagujú, je to naopak, robia reklamu krému preto, lebo sú pekné. Klasická zámena príčiny s následkom. Ono to zas nie je až taká nezvyčajná vec, vo fyzike existuje iba jeden dôkaz o tom, že nejaký jav predchádza inému. Je to druhý termodynamický zákon. Príčina a následok, teda to, že minulosť predchádza budúcnosti je dokázateľné len v javoch, pri ktorých sa vyskytuje teplo. Ale to je téma na úplne iný blog v úplne inom médiu.

archív

​Počuli ste o šesťdesiatročnej modelke Yazemeenah Rossi? Nedrží žiadne diéty, rada športuje a oddychuje. A vyzerá dokonalo. Veď kuknite jej Instagram.

Čiže je to, že teta Rossi vyzerá tak perfektne následkom toho, že používa nejaký kozmetický výrobok, alebo je to príčinou toho, že ju najímajú do reklám na kozmetické výrobky?

Samozrejme, v prípade Yazemeenah to už nie je len o jej kráse, ale aj životnom postoji a osobnosti.

archív

​No ale vráťme sa k príčine a následku. Keď šťastní ľudia tvrdia, že treba vidieť pohár poloplný a nie poloprázdny, sú šťastní preto, že to takto praktizujú, že sa to naučili? Alebo preto, že majú to šťastie v živote vidieť veci optimisticky? Alebo je Harvard naozaj najlepšia škola, kde sa naučíte najlepšie, alebo má „len“ tak dobré meno, že sa tam hlásia tí najlepší študenti z celého sveta a dvíhajú tak jej prestíž? A je to vôbec dôležité?

V reklame sa často stretávame so zámenou príčiny a následku. Logikom to môže prekážať, avšak ukazuje sa, že je to v podstate jedno - pokiaľ to funguje.

Zdroje: Rolf Dobelli: Umenie jasného myslenia, Carlo Rovelli: O čase

01 - Modified: 2018-12-17 08:35:35 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Aj brand je len človek 02 - Modified: 2018-12-09 16:43:33 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Kreatívne postupy 03 - Modified: 2018-12-03 09:56:51 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Ako uvažovať mimo škatule 04 - Modified: 2018-11-26 08:29:19 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Neuvažujme rovnako 05 - Modified: 2018-11-19 08:19:24 - Feat.: - Title: Omyly a fenomény komunikácie: Všetko je remix
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 17:25