Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook

Obsahový marketing a natívna reklama získali za posledné dva roky veľkú obľubu i význam. Stali sa štandardnou, aj keď zatiaľ rozpočtovo malou, súčasťou mnohých media plánov. Popísalo sa veľa článkov, manuálov, zorganizovalo množstvo školení. Vzniklo viacero špecializovaných content marketingových agentúr. Veľké agentúry posilňujú svoje kreatívne oddelenia a najväčšie médiá zase vytvorili samostatné tímy na branded content. IAB Slovakia zriadilo skupinu pre natívnu reklamu, ktorej výsledkom je prvá slovenská kniha o natívnej reklame a špecializovaný festival natívnej reklamy, ktorý je už takmer vypredaný.

Mnoho marketérov má však stále content marketing odvetvie zaškatuľkované len v podobe klasických článkov, prípadne videí. Väčšina klientov, ktorí chcú naskočiť na rozbehnutý vlak, vo svojich dopytoch nežiada nič iné. Akoby to bolo všetko, čo existuje. Niet sa čomu čudovať, veď médiá už roky ponúkajú uverejňovanie PR správ a PR agentúry boli dlho jediným tvorcom komerčného obsahu.

Avšak význam slova obsah je oveľa širší. Obsah je všetko, čo dáva používateľovi zmysel, ideu, pridanú hodnotu. Obsah zabáva, inšpiruje, učí nové veci. Aj keď je to najčastejšie v podobe textu či videí, formátov je ďaleko viac.

Zdroj: Zdroj

Produktové mikro stránky, súťaže, kvízy, prieskumy, knihy, obrázky, infografika, recenzie, aplikácie či hry. Aj takýmto spôsobmi si môžete tvoriť vzťah so svojimi budúcimi zákazníkmi. Výhodou je, že sú to územia neprebádané, formáty málo využívané, a tak aj máte možnosť predbehnúť svoju konkurenciu.  Pre inšpiráciu teda uvádzame domáce príklady. Čo všetko je fungujúci obsah, ktorý sa ľuďom páči?

1. Produktové stránky

Klasické webové stránky inzerenta, ktoré popisujú stanovený produkt, môžu byť plné užitočných informácií alebo interaktívnych prvkov.

Zdroj: archív

Mikrostránky ku najnovším modelom automobilov môžu okrem klasických cenníkov a manuálov obsahovať veľa fotiek a videí z interiéru, exteriéru, testovania, konfigurátor vozidla či možnosť objednať sa na testovaciu jazdu.

Zdroj: archív

Rakúšania lákajú turistov z celej európy cestovateľskými tipmi, či už chcú prísť s rodinou, zašportovať si, spoznať históriu či sa kultúrne vyžiť. Takéto nápovedy sa môžu hodiť celoročne, špeciálne však v momente, keď ľudia uvažujú, kam by chceli ísť na dovolenku.

2. Súťaže

Ľudia milujú súťaže, tak prečo im nevyhovieť? Krásnym príkladom je akcia Žihadielko, ktorá spojila komunity i celé mestá. V súťaži si mohli hlasujúci vybrať, v ktorých desiatich mestách postaví Lidl detské ihrisko.

Zdroj: archív

Dopadlo to tak, že v Bernolákove či Štúrove “burcovali” obyvateľov samotní starostovia. Posielali výzvy ku hlasovaniu cez internet i lístkami do schránok. Ľudia hrali každý deň “povinne” špeciálnu hru, aby mohli dať hlas navyše. Aj preto boli tieto mestečká schopné v konečnom zúčtovaní predbehnúť i najťažšie váhové kategórie.

Pri súťažiach však nemusíte ponúkať veľké výhry. Ľudia môžu získať pocit nedosiahnuteľnosti. Môžu si myslieť, že šance sú minimálne a to ich demotivuje zapojiť sa. A tak sa do súťaže o žehličku môže prihlásiť viac ľudí ako o cestu okolo sveta.

Zdroj: archív

Kaufland prostredníctvom adventného kalendára lákal ľudí prísť na stránku každý deň. Vytvorili si tak príležitosť komunikovať najnovšie akcie a dostať sa do podvedomia zákazníkov.

3. Vzdelávanie: prednášky, workshopy, webináre

Množstvo ľudí je hladných po nových vedomostiach a informáciách. Firmy zamestnávajú expertov na svoju oblasť podnikania, pritom si toto všetko často “nechávajú” pre seba. Zdieľaním know-how prostredníctvom edukatívnych článkov, vlogov, prednášania na akciách i cez webináre, môžu vyniknúť medzi konkurenciou, nájsť si nových zákazníkov ale i budúcich kolegov.

Zdroj: archív

Prostredníctvom programu DM vzdelávanie si sieť drogérií snaží rovno vychovať budúcich  zamestnancov.

4. Hry

Hranie hier patrí medzi najpopulárnejšie aktivity na počítačoch i mobiloch. Napriek popularite v zahraničí je kategória “advergaming” na Slovensku využívaná len minimálne. To ju robí ľahkou korisťou pre tie firmy, ktoré sú ochotné zainvestovať a získať skvelý propagačný nástroj.

Zdroj: archív

Vzorovým príkladom je My Lidl Shop, v ktorej sa hráte na manažéra predajne. Zabezpečujete čerstvosť a kvalitu potravín, spokojnosť zákazníkov, krátke čakanie pri pokladniach a čistotu v predajni. Hra obsahuje levely, ktoré sú čoraz ťažšie. Má zapracované aj retenčné mechaniky, ktoré poznáme napr. z Tamagočiho. Vďaka nim môžu hráčom posielať napríklad notifikácie, dávať rozličné odmeny (virtuálnu menu) a tí majú neustálu chuť do hry sa vracať. Poznáte nejaký iný typ reklamy, na ktorú sa jej konzumenti vyslovene tešia?

5. Kvízy

Vedomostné otázky sú kombináciou zábavy, súťaže a tréningu vedomostí. Sú tiež veľmi populárne, preto je aj v televíziách toľko relácií typu Riskuj, 5 proti 5, Duel či AZ kvíz. Ľudia sa od nepamäti radi skúšali a porovnávali. Málo využívanou, pritom efektívnou formou sú rozličné kvízy, hádanky, otázky. Ľudia riešia záludné otázky, snažia sa preniknúť do sveta zadávateľa, komunikuje s nimi hravou formou. Podľa počtu správnych odpovedí môže prispôsobovať reklamné posolstvo, prípadne navrhnúť hráčom ďalší vhodný obsah. A keď sú s výsledkom testu spokojní, radi sa pochvália cez sociálne siete všetkým svojim kamarátom, čím prinášajú ďalšiu návštevnosť.

Zdroj: archív

Kvíz pre knižný e-shop mal cez 1,2 tisíc zdieľaní. Záverečné hodnotenia boli prispôsobené počtu správnych odpovedí.

6. Vtipné obrázky

Humor je ďalšou kategóriou, vďaka ktorej môžu značky komunikáciu odľahčiť a dostať sa do pozornosti. Špeciálne ak hovoríme o mladších generáciách, ktoré cielene vyhľadávajú rozličné stránky s vtipnými meme obrázkami.

Zdroj: archív

Tento formát však vídať málo, pretože medzi vtipom a trápnosťou je často tenká línia. Značky sa dlhodobo snažia budovať reputáciu a teda sú opatrné. Dobré je preto spojiť sa s odborníkmi na tento žáner. Keď sa to totiž podarí, výsledky sú skvelé.

7. Vlastné médiá

Aj na Slovensku čoraz viac silnie trend, v ktorom sa značky stávajú médiami. Zamestnávajú skúsených novinárov, zakladajú vlastné magazíny, budujú si priamy komunikačný kanál so súčasnými i budúcimi zákazníkmi. Výhod takéhoto formátu je mnoho, napríklad možnosť A/B testovania a optimalizovania, práca s dátami, sledovanie trendov (ktorý obsah ľudia vyhľadávajú/navštevujú?), brand safe prostredie či experimentovanie s nástrojmi na generovanie leadov. Ku Sóde a Kuchyni Lidla sa už pridalo mnoho veľkých firiem, napr. Preistotu od Kooperativy, Active Beauty od DM, DOMa od PSS, Apríl Magazín od Curaproxu, Volkswagen blog od VW, Šetri od ZSE .. a desiatky ďalších.

8. Video overlay

Tento unikátny formát ponúka zadávateľom spôsob, ako sa dostať na weby prémiových médií a pritom mať úplnú slobodu pri tvorbe obsahu, graficky aj funkčne. Po kliknutí majú totiž inzerenti celú plochu používateľov len pre seba. Najčastejšie ju využívajú na prehrávanie videí a získavanie leadov. Keďže sú používatelia na týchto webov v nálade konzumovať informácie, má hodnotný obsah výborné kvalitatívne parametre.

Zdroj: archív

Chcete sa aj vy naučiť tvoriť obsah, ktorý budú vaši zákazníci milovať? Stiahnite si príručku natívnej reklamy.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.