Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
27.05.2018, 09:29

Týždeň v médiách: Začalo platiť GDPR. Koľkým firmám ste už dali súhlas na spracovanie vašich údajov?

Firmy majú povinnosť, vy im môžete dať súhlas. Ochrana osobných údajov by mala byť priorita užívateľa.

Týždeň v médiách: Začalo platiť GDPR. Koľkým firmám ste už dali súhlas na spracovanie vašich údajov?
Zdroj: Marketoonist.com

Od 25. mája platí nové nariadenie Európskej únie o ochrane osobných údajov - GDPR (General Data Protection Regulation). Určite ste to museli zachytiť, pretože v mailovej schránke sa vám ocitla kaskáda mailov, ktoré vás prosia o obnovený súhlas. A ak chcete vedieť, ako to vyzeralo v niektorých firmách tesne predtým, pozrite sa na hlavný obrázok, ktorý podľa nás výstižne dokumentuje situáciu. Našli sme ho na stránke marketoonist.com. GDPR je snaha ochrániť osobné údaje. Európa prichádza s nariadením, ktoré tu dávno malo byť. Dnes sa snaží nabehnúť na uháňajúci rýchlik.

Dnes máte právo odmietnuť žiadosť o obnovený súhlas firiem, ktoré vás o to žiadajú. V tom prípade databáza spoločností bude o dáta chudobnejšia.  GDPR je dobré aj v tom, že vám dáva možnosť aspoň trochu ochrániť svoje údaje na internete. Pravda, ak vám na tom vôbec záleží. Ak áno, urobte to tak. Ale tiež sa zamyslite nad tým ako výhodné je pre vás dostávať rôzne zaujímavé upozornenia.

Vďaka novému GDPR  môžete požiadať firmu, aby vaše údaje z databázy vymazala. Užívatelia majú šancu stať sa pánmi nad svojimi osobnými údajmi - ak zmizne aj história údajov. 

GDPR prišlo najmä vplyvom gigantického sa rozvoja internetu. Vzťahuje sa preto aj na IP adresu alebo súbory cookies. Špeciálne americké webové stránky mali 25.mája špeciálny oznam pre európskych užívateľov. A sú aj stránky, ktoré sú pre Európanov dočasne zatvorené. Ako napríklad stránka Instapaper.  Tá užívateľom hlási dočasnú nedostupnosť, pokiaľ sa neprenastaví v duchu nových odporúčaní GDPR.

Zdroj: Instapaper

​Po novom, ak firma nebude postupovať podľa nových nariadení GDPR, hrozí jej pokuta, ktorá sa môže vyšplhať na 20 miliónov eur alebo môže tvoriť štyri percentá celosvetového obratu. A ako to býva takáto pokuta môže byť likvidačná práve pre menšie firmy. Aj preto dnes zažívajú právne spoločnosti a digitálne agentúry veľký nátlak na svoju prácu. A pozor, nariadenie GDPR sa týka aj všetkých, ktorí spracujú s osobnými údajmi tretích strán, typickým príkladom sú účtovníci či IT spoločnosti. Inými slovami GDPR sa týka každého podnikateľského subjektu - viac alebo menej.

Znamená to, že v prvom rade sú za implementáciu GDPR zodpovedné firmy - na druhej strane - je na každom užívateľovi, ako sa k ochrane svojich osobných údajov postaví. Ak mu totiž príde jeden deň od jednej spoločnosti potvrdenie na možnosť posielania mailov, a on zaškrtne nie, je to v poriadku. V poriadku ale už nie je, ak tomtu istému užívateľovi príde od tej istej spoločnosti na druhý deň ďakovná sms-ka, v ktorej mu ďakuje, že mu maily a informácie môžu posielať aj naďalej.

A v neposlednom rade bude zaujímavé sledovať kroky Facebooku,  a iných globálnych hráčov, kvôli ktorým z veľkej časti GDPR nariadenie do Európy prichádza. Len tento týždeň vypovedal Mark Zuckerberg v Bruseli, kde sa opäť kajal a povedal, že jeho spoločnosť neurobila dosť preto, aby zabránila zneužitiu údajov. Urobí však dosť v budúcnosti?

Čo sa ešte stalo v tomto týždni?

  • V RTVS sa stretli odbory spolu s Jaroslavom Rezníkom. Stretnutie bolo pre odbory neúspešné, pretože neakceptovali ich dve kľúčové podmienky: Aby prijali naspäť štyroch vyhodených redaktorov, a aby Vahram Chuguryan, Hana Lyons a Petra Stano Maťašovská odišli. Fakt zaujímavé zmýšľanie odborov v RTVS - doteraz nikto nevyvetlil fakt, prečo sa svojich kolegov nezastali predtým, kedy mali podpísané zmluvy z RTVS na mesačnej báze. To im naozaj vyhovovalo? To vyhovovalo personálnemu oddeleniu? Ale po novom budeme z RTVS vidieť porady online. Inštitúcia prišla síce trocha komplikovane na to, ako dnes funguje online stream. Čo sa jej môže v budúcnosti celkom hodiť.
  • A keď sme už pri RTVS - budúci týždeň ju opúšťa programový riaditeľ televíznej časti RTVS - Tibor Búza. Uvidíme, kto s stane jeho pokračovateľom a akú vlastnú pečať vnesie do programu Jednotky či Dvojky. 
  • Zmráka sa nad projektom Štefánik (Generál), nad ktorým participujú viaceré inštitúcie, vrátane Audiovizuálneho fondu. SaS nesedia financie, ktoré vraj boli na daný projekt veľmi nadštandardné.
  • Keď sme už pri televíziách. Markíza by si mala začať dávať lepší pozor na únik nadávok vo svojom vysielaní. Rada pre vysielanie a retransmisiu  jej tento týždeň udelila štedrú pokutu za vulgarizmy. Dôvod pokuty nájdete v tomto článku: 

  • ​Vulgarizmus použil aj Leoš Mareš v priamom prenose Superstar, keď po speváckom výkone udelil jednej zo súťažiacich kompliment: "To si zaje****!"
  • Sociálne siete boli plné potratov. Veď viete akých. Preto ich radšej spomínať nebudeme, pretože stále veríme v zdravý rozum.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.