Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
24.06.2018, 09:30

Týždeň v médiách: Nikdy sa nekončiace témy: cenzúra konšpiračných webov, Kočner a Rusko na slobode

Aj o tom, ako médiám dali príučku vodné delá.

Týždeň v médiách: Nikdy sa nekončiace témy: cenzúra konšpiračných webov, Kočner a Rusko na slobode
Zdroj: TASR – Lenka Krošláková

Niekoľko bojov prebiehalo tento týždeň v médiách. Zopár tvrdých ping-pongových loptičiek sa preháňalo z jednej na druhú stranu.

Tak najskôr to bola Billa, ktorá sa rozhodla po zverejnení statusu na sociálnej sieti blogera Jakuba Godu, že Zem a Vek vyradí zo svojej ponuky. Jakubovi Godovi sa nepáči, že Billa predáva Zem a Vek. Dôvod vysvetlil takto: "tento plátok mi nevadí preto, že jeho redaktori majú iný názor ako má on, ale preto, že šíri antisemitizmus, nebezpečné konšpiračné teórie a hoaxy.”

Niečo podobné sa stalo aj s Tescom, predaj konšpiračného magazínu Zem a vek sa nepáčil Petrovi Hajdinovi z agentúry Komplot. 

Ale zatiaľ čo Billa oznámila, že v budúci dňoch prestane predávať Zem a Vek, Tesco a dokonca aj Kaufland, spomínaný magazín z ponuky vyradiť nemienili. "Spoločnosť Kaufland nepodporuje cenzúru tlače a ani obmedzenia slobody prejavu, preto momentálne nemá v pláne stiahnuť uvedené periodikum z predaja," vyjadrila sa hovorkyňa Kauflandu Lucia Langová. Neskôr Tesco prehodnotilo svoj názor a informovalo, že v tomto smere urobí audit predávaných časopisov.

Logicky, postoj reťazcov o audite, či vyradenia z predaja nahneval aj samotnú redakciu Zem a Vek a tá  okamžite zareagovala článkom o tom, či má obchodný reťazec právo diskriminovať nejaký tovar či výrobcu z dôvodu odlišného politického názoru. Ján Čarnogurský pre magazín hovorí o tom, že rozhodnutie Billy možno vnímať ako jej právo, avšak ďalej píše, že by Billa mohla pochybiť v prípade, že by sa jej dokázal nekalý úmysel. Z pohľadu magazínu Zem a Vek ide zo strany Billy jednoznačne o cenzúru tlače a aj o nekalý úmysel. A môže zaň aj prezident Kiska.

Len pripomíname, že Billa je komerčná obchodná spoločnosť, nie je to štátna inštitúcia. Cenzúra je nariadením štátu. Súkromná inštitúcia má právo rozhodnúť, ktoré produkty do svojej ponuky zalistuje, a ktoré nie. A na margo zalistovania alebo nezalistovania produktov by asi najviac mohli hovoriť maloobchodníci. Zem a Vek mimochodom operuje aj tým, že magazíny sa v Bille vždy vypredajú. Na svojej stránke magazín zverejnil aj to, že "Zem a vek si v nej kupovalo mesačne 800-1000 ľudí." Veľké to číslo pre Zem a vek, ihla v kope sena pre Billu. Alebo inak: pre koho je dôležitejšie aby bol v ponuke reťazcov? 

Okrem témy obchodné reťazce vs. konšpiračný časopis sa v tomto týždni hovorilo aj o tom, že Mariána Kočnera a Pavla Ruska vyšetroval špecializovaný trestný súd v Banskej Bystrici. Prokuratúra ich viní z falšovania zmeniek v hodnote 70 miliónov eur a marenia spravodlivosti. Ide o zmenky, ktoré sa zrazu, bez toho aby figurovali v nejakom účtovníctve, objavili po šestnástich rokoch. Pavol Rusko ako generálny riaditeľ televízie Markíza ich podpísal vraj ešte v roku 2000 Mariánovi Kočnerovi. A ten si momentálne na tieto zmenky nárokuje. Problém je aj v tom, že  ak sa dokáže nemajetnosť Pavla Ruska, zmenky bude musieť zaplatiť televízia Markíza. Tento fakt nahráva aj nepotvrdenej informácii, že obaja sa na týchto zmenkách spoločne dohodli. Súd v Banskej Bystrici mal stále málo dôkazov, rozhodovať bude Najvyšší súd. Uvidíme, či putá na rukách "kamarátov" Ruska a Kočnera" prekryté sakami neboli nakoniec iba divadielkom pre médiá.

V porovnaní s reťazcami a Kočnerom svoj tichý mediálny boj zvádzajú aj vysielatelia TV NOVA a televízia Prima. Skylink totiž prednedávnom oznámil, že hlavné stanice týchto skupín opäť zaradí do svojej ponuky. Svoje rozhodnutie vôbec s českými televíziami nekonzultoval. A tak sa opakuje situácia spred roka, kedy televízie, ak chcú vyhrať svoj boj proti nedovolenému šíreniu ich obsahu na Slovensku, musia zakročiť a pomôcť si stanoviskom súdov. Televízia Prima v uplynulom týždni získala od súdu predbežné opatrenie Skylinku, ktorému zakazuje distribúciu programov Primy na Slovensku. Či toto bude stačiť Skylinku na prehodnotenie novej ponuky, uvidíme budúci týždeň.

Fail v tomto týždni sa podaril niektorým slovenským médiám, vrátane statusu iniciatíve Za slušné Slovensko, ktoré informovali o tom, že polícia čaká farmárov na Tyršovom nábreží s vodným delom, čo považovali za hrubú silu voči štrajkujúcim. Polícia SR na svojom profile neskôr zverejnila informáciu, ktorá vyvrátila prítomnosť vodného dela. Namiesto toho potvrdila, že ide "o vozidlo, ktoré priviezlo policajtov na miesto a vo vnútri poskytuje policajtom priestor na uskladnenie fľašiek s pitnou vodou. A zároveň dodala, že nikdy nebude zakročovať proti slušným občanom." Smutné na tom je, že si médiá najskôr nevypýtali dôvod, prečo je vozidlo pristavené...

... A rozšírili tak informáciu, ktorú Polícia SR nakoniec vysvetlila inak. Napriek tomu, že správu potom opravili a uviedli do podoby, ktorú interpretovala Polícia SR, nebolo to správne. Škoda, keby sa najskôr spýtali, možno by všetko bolo inak. Pretože takto len nahrali ping-pongovú loptičku na stranu alternatívnych webov.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.