Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
01.07.2018, 09:06

Týždeň v médiách: Billa potrebuje pomoc na sociálnych sieťach. Prečo by sme ju mali podporiť?

Nezvládnutú komunikáciu spôsobilo vylistovanie z predaja magazínu Zem a Vek.

Týždeň v médiách: Billa potrebuje pomoc na sociálnych sieťach. Prečo by sme ju mali podporiť?
Zdroj: Internet

Možno si ešte pamätáte ako sme v Týždni v médiách písali o tom, ako Billa na podnet blogera Jakuba Godu odstránila zo svojej ponuky magazín Zem a vek. K Bille sa neskôr pridalo aj Tesco.

Zo strany alternatívnych médií, ku ktorým patrí aj Zem a vek, sa v tom momente začali šíriť obvinenia z cenzúry tlače. A ak ste si v tom čase pozreli Facebook Billy, zistili by ste, že zažil riadny útok - tak zo strany hejterov, ale aj pochvalných uznaní. A takých komentárov a likov, ktoré chválili Billu za rozhodnutie stiahnuť z predaja Zem a vek bolo vtedy viac. Za všetkých jeden príklad, ktorý v tom čase dostal možno aj najviac likov:

Okrem príspevkov, ktoré schvaľovali konanie Billy, sa medzi nimi objavilo množstvo ďalších, ktoré hovorili o cenzúre, o tom ako už nebudú v Bille nakupovať, ľudia sa v komentároch pýtali aj na to, prečo takto Billa nezrušila iné noviny ako Sme, Denník N alebo Nový čas. Došlo to až tak ďaleko, že niekto napísal falošný a vulgárny status, ktorý na Facebooku začal šíriť ako oficiálny status reťazca. A Billa neustále vysvetľovala:

S odstupom niekoľkých dní, je situácia na Facebooku Billy iná. Zostali len "verní", ktorí Bille často vulgárnym spôsobom pripomínajú, že nie je horšie rozhodnutie na tejto Zemi ako odstrániť z predaja alternatívny časopis Zem a vek. Ich statusy sú často diskriminačné, nechutné a očierňujúce. K statusom o Zem a Veku sa pripájajú ďalšie, ktoré sa týkajú potravín, služieb a podobne. Jeden príklad za všetky:

Zdroj: Internet

​A Billa? Mlčí. Po viac ako týždni neustáleho vysvetľovania, to jednoducho, zdá sa, vzdala. Takže si to zhrňme:

  • Billa sa rozhodla ukončiť predaj Zem a vek.
  • Je súkromnou spoločnosťou, ktorá má právo rozhodovať o tom, čo bude na jej pultoch predávať.
  • Zem a vek, z ktorého sa mesačne predá 800 - 1000 kusov, ako to magazín sám priznal, pravdepodobne nebude ekonomickým ťahúňom v celkových príjmoch reťazca.
  • Tak ako za rozhodnutím Billy pokojne môže byť názor, že už na pultoch nechce šíriť konšpiračné teórie, môže to byť aj ekonomické rozhodnutie.
  • Pretože príjmy z predaja Zem a vek sú z ekonomického pohľadu  pre ňu iba drobnými.
  • Rozhodnutie reťazca nemá nič do činenia s cenzúrou tlače na Slovensku. Obzvlášť, ak sa spomínaný titul dá kúpiť na iných predajných miestach a dokonca aj predplatiť.
  • Na sociálnej sieti Billy je momentálne jeden veľký odpad nadávok, ktoré sa šíria a bopnajú pri každom novom statuse.

Bolo by na mieste, aby sa komunikácie na stránke chytil odborník na krízovú komunikáciu, ktorý by postupne vyvážil pohľad a skoncoval s trollmi a hejtermi. Situáciu dnes Billa nemá pod kontrolou. A to v kontexte rozhodnutia, ktoré urobila, si nezaslúži.

  • Niečo podobné zažil v uplynulom týždni aj Denník N, ktorý odstránil zo svojej stránky hejtersky blog autorky, u ktorej sa nedala overiť totožnosť.
  • Opäť vlna kritiky a obvinenie z cenzúry.
  • Zabúdame, že prevádzkovateľ stránky zodpovedá za obsah, ktorý uňho na portáli vychádza. Každý prevádzkovateľ má vlastné pravidlá na svojej stránke. Ak tam patrí, že blogovať na stránke majú právo iba ľudia, u ktorých sa dá skontrolovať identita, nie je dôvod rozširovať reči o cenzúre. 
  • Aj admini stránok kontrolujú a odstraňujú bezočivé a provokatívne statusy. 
  • Je ale chybou, ak dôvodom odstránenia statusu bol iný názor.
  • Svoj názor vyjadrili odídení redaktori z RTVS. Štyria redaktori napadli zmluvu, ktorú mali podpísanú s telerozhlasom. Podľa nich práca na externé zmluvy bola obchádzaním závislej práce. 
  • A prišli na to až vtedy, keď z RTVS odišli.
  • Prečo im to neprekážalo predtým?
  • Facebook mimochodom urobil jednu veľkú vec. Po novom môžeme vidieť históriu o tom, kto je za každou jednou reklamou na platformách a napríklad aj to, ako sa postupom času menili názvy stránok, ktoré už mali nejaký počet followerov. Príkladom môže byť stránka Keď jazdíme my, ktorá sa časom premenila na Ľudovú stranu naše Slovensko.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.