Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
31.07.2018, 07:00

Agentúry vs. klienti. Môže byť z týchto dvoch svetov jeden?

Ponúkame vám 3 tipy, ako vzájomnú spoluprácu dostať na vyšší level.

Agentúry vs. klienti. Môže byť z týchto dvoch svetov jeden?
Zdroj: Zuzana Marečková / foto: beskilled

Stane sa, že klient a agentúra si padnú do oka a ich spolupráca je príjemná a efektívna. Zrejme nám ale dáte za pravdu, že vo väčšine prípadov je vzťah agentúra – klient mierne komplikovanejší a nie je tajomstvom, že medzi nimi existujú večné spory a nedorozumenia.

Klientska optika je často skreslená. Agentúra si napríklad v popise nesie označenie kreatívna, preto musí vedieť chrliť nápady neustále a na počkanie. Je príliš drahá v porovnaní s tým, koľko pracuje. Na prezentácie nosí málo nápadov. Proaktívna nie je vôbec. Nikdy neprinesie nič „on top“. Neváži si, že vyhrala v tendri.

Agentúrna optika však tej klientskej neostáva nič dlžná. Klient je neflexibilný a nereaguje hneď. Celé dni presedí na mítingoch a projekt stojí. Pre klienta sa robí prvé-posledné a ak náhodou niekedy agentúra mešká a nedodrží termín, klient je nepríjemný, aj keď vôbec netuší, koľko práce agentúra má. Nehovoriac o tom, že jeho briefy sú často niekoľkoslovné a nejasné, zato jeho negatívne hodnotenie práce agentúry má vždy niekoľko strán.

Obe strany môžu mať svoj svet. Spolu by však mali vedieť fungovať ako jeden funkčný systém. Iba tak dokážu spolu vytvárať nielen silné a dobré kampane, ale hlavne efektívne robiť svoju prácu. Ponúkame vám 3 tipy, ako vašu vzájomnú spoluprácu dostať na vyšší level:

1. Výmena rolí
Skúsili ste sa niekedy pozrieť na vašu prácu optikou druhej strany? Je to celkom zábava, navyše veľmi osožná. Jednou z možností je namiesto občasnej formálnej večere pri víne absolvovať spoločne klient – agentúra modernejšiu formu teambuildingu s výmenou rolí. Existuje niekoľko výborných techník, ktoré Vám v tom pomôžu. Výhodou je, že si „kožu“ vymeníte a opačný pohľad na vec zažijete všetci spoločne.

2. Výmenný pobyt
Ak ste kreatívna agentúra, skúste si niekedy na dva dni pozvať ku sebe klienta. Prizvite ho na agentúrny ranný traffic, briefovanie. Ukážte mu review, brainstorming, či prípravu prezentácie. Jednoducho, pustite ho do zákulisia. Lepšie tak pochopí a najmä zažije, čo a prečo toľko trvá, a že aj kreatívna práca môže byť riadna fuška. Rozhodne to skúste aj mediálne, produkčné, eventové či PR agentúry.

A naopak. Skúste sa vy, agentúrnici, niekedy „ubytovať“ na dva dni u klienta. Skúste si ten mítingový maratón, stretnutia, hádky s produktovým a právnym oddelením, nekonečné čakanie na nadriadeného, aby sa vyjadril k navýšeniu rozpočtu. Zažite si ideation míting. Uvidíte a pochopíte, že klient sa musí vedieť tiež obracať a nemá veľa času na rozdávanie.

3. Mediátor
Je logické a pochopiteľné, že ak sú klient a agentúra v dennom kontakte, tak malé nedorozumenia v komunikácii, chybičky v zadaní, zlý odhad nákladov či časovej náročnosti môžu v súčte vytvoriť atmosféru vojnovej zóny. Snaha upokojiť situáciu sa vymkne spod kontroly a ich vzťahu dominuje neustály boj.

Relatívne novým trendom, ako nastoliť „mier“, je využitie nestranného mediátora, ktorý rozumie obom stranám, ale nie je zaťažený celým projektom, jeho úskaliami a nedorozumeniami. Cez jeho optiku sa obe strany často dokážu pozrieť na svoje nezhody nezaujato a s odstupom. Navyše, ak je mediátor šikovný, dokáže celý proces riadiť tak, že obe strany odchádzajú s pocitom víťaza.

Už tradične jedna rada na záver. Ak sa raz ocitnete na druhej strane barikády a z agentúry prejdete pracovať na klientsku stranu, alebo opačne, nezabudnite na všetko, čo ste na druhej strane zažili. Môže sa to stať vašou tajnou zbraňou, alebo vám to minimálne občas pripomenie, aby ste sa nesprávali rovnako, ako ste to na druhej strane neznášali.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.