Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook

Väčšina ľudí si vyberie tú prvú možnosť, lebo si vie ľahko vypočítať, že dostane 30-tisíc eur. Pritom pri druhej možnosti môže získať milióny. Na podobnom princípe fungovala stará bájka o šachistovi, ktorý sa stavil s nejakým cisárom, kráľom, alebo neviem kým a ako výhru žiadal zrnko ryže. Chcel však, aby na jedno políčko šachovnice položili jedno zrnko, vedľa dve, ďalej štyri a aby na každom ďalšom políčku bol vždy dvojnásobok ryže. Cisárovi sa to zdalo málo, avšak nakoniec to boli tony. Poďme teraz trochu viac do praxe.

Predstavte si, že sa populácia psov v nejakom meste každý rok zvyšuje o 10 percent. Ak by ste boli novinár, mali by ste dve možnosti, ako napísať titulok k článku na túto tému:

Zdroj: archív R.S.

​Asi tušíme, ktorý by bol pôsobivejší, všakže. Avšak zneužívanie nedostatku vedomostí o exponencionálnom raste, resp. nezvyk nášho mozgu uvažovať v takýchto násobkoch, nie je úplne najetickejšie. Takisto možnosť zavádzať malými číslami je dokonca obmedzovaná zákonom.

V reklame sa to využívalo napríklad na komunikáciu výnosov v bankách. Lepšie znie, keď ich nehovoríte v percentách ročne, ale napríklad koľko to je o X rokov. A, naopak, pri uvádzaní úrokov pri pôžičkách je preto povinne nutné uviesť RPMN, aby sa nezavádzalo prepočtami na deň, alebo hodinu.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.