Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook

Jeden by si myslel, že potom ako z verejnoprávnej RTVS pre nesúhlas odíde po viac ako pol roku medializácie dvanásť reportérov, všetky aféry skončia. A nie. V uplynulom týždni si zdá sa RTVS strelila do vlastného kolena.

V pondelok RTVS oznámila, že po vážnom prehrešku po vzájomnej dohode odchádza skúsený moderátor Sobotných dialógov Branislav Dobšinský. To, či zlyhanie moderátora bolo na okamžitý odchod, alebo na kárne pokarhanie, vie iba vedenie RTVS. A to si naozaj môže rozhodnúť vedenie RTVS samo. Otázkou ale je, ako je možné, že sa samotná relácia do vysielania dostala a aj odvysielala. V čase keď bolo zrejmé, že to nedopadne dobre, ju jednoducho mal niekto kompetentný stopnúť.

Druhou vecou, ktorá rozvírila hladinu  aj na strane opozície, bol interný dokument RTVS s názvom Krátke spravodajstvo - pripomenutie zásad, ktorými sa majú riadiť redaktori pripravujúci v Slovenskom rozhlase krátke správy. Defacto išlo o štandardné pravidlá s výnimkou dvoch - troch. A jedno z nich výrazne naštartovalo opozičných poslancov. Bodaj by nie. Píše sa v ňom, že novinári by nemali "zaraďovať správy o návrhoch zákonov a noviel z dielne opozičných poslancov predtým, ako neprejdú do druhého čítania, a už vôbec nie bez stanoviska koalície, resp. vecne príslušného rezortu."  Nešťastná formulácia, ktorá môže zvýhodňovať návrhy koalície. I keď, bolo by naozaj zaujímavé pozrieť si spätne dozadu, koľkokrát sa v minulosti už do Krátkych správ oznámenie o návrhoch zákonov opozície pred prvým čítaním, naozaj dostalo. Ale aj tak. Keď existujú pravidlá pre Krátke správy, prečo by nemali existovať aj ďalšie?

Vyhlásenie má práve v tomto bode príchuť cenzúry, a šéfka spravodajstva, ktorá ich vraj napísala, Petra Stano Maťašovská, maslo na hlave. RTVS nielenže nepoprela existenciu tohto dokumentu, i keď ho označila za "vytrhnutý z kontextu" a Petra Stano Maťašovská dostala napomenutie. Koalícia je ticho, zato opozícia žiada Radu RTVS o prešetrenie prípadu a odchod Petry Stano Maťašovskej. Akoby nebolo jedno, kto na stoličke šéfa spravodajstva v RTVS, v telke či rozhlase, sedí. V čase keď, šéfa RTVS volia poslanci, rozumej väčšina poslancov. A opozícia to asi nie je.

A ešte jedna vec, v tomto kontexte už len pre pobavenie, bolo pravidlo týkajúce sa ženských priezvisk. "Ženské priezviská (zahraničné aj domáce v mužskej podobe) prechyľujeme podľa zásad slovenského pravopisu," napísala Petra Stano Maťašovská. To je už ale otázka na Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra.

Je zvláštne, že čím viac opozícia a médiá hovoria o naštrbení verejnoprávnosti a objektivity v RTVS, tým viac koalícia napáda fungovanie RTVS. V uplynulom týždni to bol opäť bývalý premiér Robert Fico. Rozčúlila ho otázka redaktora RTVS Ladislava Ďurkoviča ako hodnotí, že bol Fico rok a pol susedom Mariana Kočnera, ktorý sedí vo väzbe za kauzu zmeniek a spomína sa aj v súvislosti s vraždou Jána Kuciaka, keďže sa poznal s obvinenou z objednávania vraždy Alenou Zsuzsovou. Bývalý premiér odpovedal, že nad RTVS sa musíme zamyslieť. 

Ďalšie udalosti v skratke:

  • Vydavateľstvo Bauer media (Rytmus života, Chvíľka pre teba, Eurotelevízia) má nového majiteľa. Je ňou Mafra Slovakia, kde vychádzajú Hospodárske noviny, týždenník Téma, Evita, ale aj Stratégie. Akvizícia sa udiala nielen na Slovensku, ale aj v Česku.
  • Nákup musí schváliť Protimonopolný úrad, ak sa tak stane po novom budete nakupovať na Slovensku  90 percent najpredávanejších magazínov v dvoch vydavateľstvách - v Mafra Slovakia a News and Media Holding (Eva, Emma, Báječná žena, Nový čas pre ženy, Plus 7 dní, Záhradkár, Zdravie a kopec ďalších, ekonomicky vzaté Trend.
  • Šéf vydavateľstva Penty, mediálneho domu News and Media Holding, Michal Teplica, pre Stratégie hovoril o tom, že ich prioritou je videoobsah. Aj preto sa spojili s JOJ-kou (J&T) a chcú tak vytvoriť "relevantnú konkurenciu globálnym službám poskytujúcim video". Šéf NMH si zároveň vie predstaviť,  že "v dobe programatického nákupu a cielenia bude téma spájania obchodných oddelení  čoraz diskutovanejšia." NMH dlhodobo zvažuje možné spolupráce, podobné ich zapojeniu do projektu Valetine s TV JOJ pri predaji videa.
  • Nebol by to týždeň bez Facebooku. Až do 29 miliónov účtov sociálnej siete Facebook prenikli hackeri po prelomení ochrany, k čomu došlo pred vyše dvoma týždňami. ​Facebook teraz tvrdí, že hackeri získali mená, emailové adresy alebo telefónne čísla z 29 miliónov účtov. Zo 14 miliónov týchto účtov dostali hackeri ešte viac údajov, napríklad rodné mesto, dátum narodenia alebo posledných 15 vyhľadávaní. A zároveň tvrdí,  že aplikácie tretích strán a jeho aplikácie - ako napríklad WhatsApp a Instagram - napadnuté neboli. Tomu sa naozaj dá (ne)uveriť!
  • Iný problém, i keď týkajúci sa zneužitých údajov, riešil Google. Ten musí zatvoriť svoju sociálnu sieť Google+. Tá kvôli bezpečnostnej chybe mohla sprístupniť mená, e-mailové adresy a ďalšie údaje najmenej pol milióna užívateľov stovkám externých vývojárov aplikácií pre Google+. Spoločnosť tiež dodala, že podľa jej vyšetrovania žiadny vývojár túto chybu nezneužil. Ale zdá sa, že počas troch rokov ani o nej nikoho neinformoval.
  • Nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí sa menia majitelia médií. V Británii dlhodobo zúril boj o britskú platenú televíziu Sky. 39-percentný podiel získala americká spoločnosť Comcast, ktorá porazila svojho rivala, spoločnosť 21st Century Fox Ruperta Murdocha, ponukou vo výške 40 miliárd USD (35 miliárd eur). Britská spoločnosť Sky je zaujímavá preto, že je lídrom v pay-TV službe v Británii, ale aj v ďalších regiónoch Európy, najmä Taliansku a Nemecku v Británii ju považujú za "kráľovský klenot". S 22,5 miliónmi zákazníkov je zaujímavá aj preto, že môže byť konkurenčnou protiváhou voči spoločnostiam Netflix a Amazon. Súboj o kúpu Sky trval už niekoľko rokov. Murdochova spoločnosť Fox sa snažila o kúpu minoritných akcií spoločnosti Sky ešte v roku 2011. Bolo to v čase, kedy Murdoch a jeho spoločnosť News Corporation bojovala v Británii s veľkou kauzou týkajúcou sa odpočúvania telefónov a podplácania polície za účelom získania informácií o politikoch, celebritách ako aj o britskej kráľovskej rodine. V roku 2016 sa Murdoch snažil o získanie majoritného podielu v spoločnosti Sky, jeho ponuka bola podľa viacerých britských médií zadržiavaná z dôvodu získania príliš veľkej moci nad britskými médiami. 

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.